mandag 13. juni 2011

Antikviteter kombinert med ikonmøbler og moderne kunst

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 12 bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den afrikanske interiør- og møbelkjeden Weylandts. (All 12 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the highly respected African interior- and furniture company Weylandts).

Håper du har hatt en fin pinsehelg! Vi har hatt et helt vanvittig flott vær helt siden torsdag, 28 - 32 varmegrader og sol fra en knallblå skyfri himmel, men nå i ettermiddag kom regnet...

Vi har hatt mye besøk i helgen. Grillgjester hver dag, og sene kvelder ute på terrassen i finværet. Når det er noenogtyve grader ved midnatt har vi det fint ute døgnet rundt, det er nesten litt for ille å sove i det heletatt! ;)

I tillegg til å grille og kose oss har vi også satt inn to ekstra vinduer på husets østvegg i helgen! Jeg og Kjære er jammen effektive når vi setter i gang og har været med oss! ;) Opprinnelig plan var jo å flytte to vinduer fra sørveggen til østveggen, men vi valgte å heller sette inn to vinduer i tillegg! Man kan da ikke få for mye sol og dagslys inn i huset?! ;)) Kort oppsummert: Vi har hatt en knallhelg, og flere vinduer på østveggen ble heeelt supert!

Vinduene, nyterrassen vi nå skal bygge m.m. kommer jeg tilbake til i løpet av uken.

Man blir nesten litt satt ut etter en slik finværsperiode. Da regnet kom ble jeg plutselig så trøtt, så brått tilbake i virkeligheten! Regnet trommer mot vindusrutene og armene kjentes med et veldig lange og veldig tunge! Hi, hi, det er rart hva været gjør med en!

Jeg skal lage klar bilder jeg har tatt i helgen slik at dere får se, men jeg tror ikke det blir før i morgen. I kveld vil jeg bare lese i interiørblader, surfe på nettet og lese hva andre har skrevet tror jeg ;)

Jeg kom over nettsiden til den afrikanske interiør- og møbelkjeden Weylandts for en tid siden, og der var det så mye tøft! Weylandts ble etablert i Namibia i 1964. De produserer noen møbler også selv, men ellers reiser de over hele verden, også Skandinavia, og kjøper inn møbler, kunst, antikviteter og interiørvarer.

De har møbler og interiørnips fra alle kontinenter, og de har i dag et stort utvalg designmøbler og antikviteter i sitt sortiment. Jeg skulle gjerne ha vandret en time eller to i et av deres varehus. Om de leverer til Norge tviler jeg på, fraktkostnadene ville uansett ha blitt ganske skremmende tror jeg, men her er i hvertfall inspirasjon å hente, det er helt sikkert!

De over hundre år gamle nederlandske medisinflaskene i en gylden transparent bruntone var også helt nydelige! Den to meter høye skjermveggen laget av små strekmenn i metall stablet oppå hverandre var bare knalltøff! Denne kunne jeg godt tenkt meg i stuen! -En solid kunstskulptur på 16 kg! De gamle indiske dørene med i de nydeligste farger og original patina kunne jeg også tenkt meg! Disse skulle hengt på en hvit vegg! Et fantastisk stykke kunst til stuen! De indiske hestene utskjært av tre var kanskje det nydeligste av alle ting på nettsiden! Jeg håper å finne en slik gammel kunstskulptur - gjerne en meter høy - en gang i fremtiden... Jeg skal se etter slike hos antikvitetshandlerne i Nice nå i sommer, men da må jeg finne en til en overkommelig pris som i tillegg går i kofferten! Kommoden er en reproduksjon etter en fransk kommode av metall brukt i industrien på 30-tallet. Kopien er herlig nok den, men jeg skulle gjerne hatt originalen med rust, skrammer og det hele intakt! ;) Den kinesiske kofferten av oksidert messing var bare helt rå!Svingstolen i aluminium og lær er tydelig inspirert av den danske designeren Arne Jacobsens Swan som han lagde i 1958, bare at denne har flyskrogpreg med metallplater og -nagler utenpå, og sete av polstret slitt kraftig røff lær! Spisestolen ovenfor så også både praktisk og konfortabel ut. Liker den klassiske formen med en moderne vri på det hele. En flott kontrast i et ellers hvitt rom, og så tåler den barnefingre med syltetøy på! ;)

Kombinér antikviteter og moderne kunst! Kombinér lyse, lette og tidløse møbler med store eldgamle antikviteter av ekte tre med en slitt patina og abstrakte malerier og/eller tekstilprint, noen store kunstskulpturer, kanskje en "flykroppstol", litt metall og vakkert glass, og du har selve definisjonen på den stilen jeg synes er den mest spennende av alle stiler i hele verden; den lyse, kontrastfylte og eklektiske! ;)

Enda flere møbler, antikviteter, kunst og interiørprodukter fra Weylandts ser du HER. Ha en fin mandagskveld! :O)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


Ingen kommentarer: