mandag 1. februar 2010

Drømmen om et sommerhus i Provence eller Piemonte

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 13 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den amerikanske interiør- og møbelkjeden Pottery Barn. (All 13 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to the highly respected American interior- and furniture company Pottery Barn).

Jeg drømmer om et sommerhus i Provence eller Piemonte, kanskje helst i Provence. Det har jeg forsåvidt gjort i 20 år!





























Maten er betydelig rimeligere i Italia enn i Frankrike, men det er ikke til å komme ifra at det er et enklere, mer lettbegripelig, byråkrati i Frankrike, -det offentlige opererer med klarere regler enn myndighetene i Italia. Det synes... tryggere. Landsbyene, bygningene, gatene o.s.v. er også renere og bedre vedlikeholdt i Frankrike enn i Italia, men jeg elsker Italia og Piemonte, menneskene der og vi har pr. i dag flere nære venner i italia enn i Frankrike. Det igjen gjør at vi ville fått god hjelp til å finne frem i det italienske byråkratiet ved kjøp av en Italiensk eiendom. Men på sikt, etterhvert som vi blir eldre, tror jeg at vi ville ha funnet det tryggere å tilbringe store deler av året på den franske rivieraen, heller enn i Piemonte. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor. Italia er jo "landet i mitt hjerte"! Etter hvert som årene har gått har jeg likevel blitt mer og mer sikker på at rivieraen er stedet hvor jeg ønsker et sommerhus dersom jeg en dag skulle få råd til "hytte", ikke Italia... men man skal aldri si aldri. Både Provence og Piemonte er vidunderlige steder!























Fra tid til annen er jeg innom finn.no og andre søkebaser for å lete etter eiendommer. Jeg ser etter rimelige, nesten falleferdige, gamle hus med sjarm og potensiale, og prøver å se for meg de forskjellige rommene ferdig renovert.

Jeg ser også etter leiligheter i bl. a. Nice og Menton, i gamle men godt vedlikeholdte bygårder. Men en eventuell leilighet må være nært havet og ha stor terrasse, og slike leiligheter er aldri rimelige uansett teknisk tilstand...





























Et sjarmerende lite steinhus med hvitmalte vegger, terracotta-fliser på gulvet og hvitemalte tak med synlige heltre-bjelker, rom med ekstra takhøyde, vinduer med skodder malt i en dus sjøgrønn farge. Terracottakrukker med knallblå lavendel og oliventrær utenfor inngangsdøren. Ferske tomater fra egen hage, duften av fersk timian, basilikum og rosmarin. Alltid ferske grønnsaker på kjøkkenbenken, druer fra egen hage. Lokalprodusert vin og oster. Ferskt mørkt brød fra den lokale bakeren. Et lite turkist svømmebasseng i egen hage for å kjøle oss ned i, og til å leke sammen med ungene i. "L’art de vivre!" - "Kunsten å leve!" Jeg ser det hele klart for meg: Sommerhuset vårt i Provence!



























Drømmer tror jeg det er sunt å ha, realistiske eller ikke! Det kan jo være greit at det du drømmer om ikke er fullstendig utenfor rekkevidde dóg! Pr. i dag er det ikke aktuelt for oss å investere i et sommerhus i Provence uansett pris. Vi er en småbarnsfamilie som har investert store midler i huset og eiendommen vår, vi investerte i båt og båtplass i marinaen her i byen sist sommer, og vi betaler fremdeles på studielån, -men hvem vet hva fremtiden bringer? :)






























Noen drømmer om en hytte på høyfjellet langt unna sivilisasjonen, andre drømmer om en hytte midt i slalombakken ved siden av naboen. Mange drømmer om en hytte ved kysten, i skjærgården, nært måkeskrik og havet, andre drømmer om en rød liten jakthytte i skogen. Enkelte drømmer om en campingvogn, andre om bobil. Mange drømmer om båt, en liten rårask skjærgårdsjeep, en tøffende snekke, en seilbåt eller kanskje en cabincruiser. Noen liker teltturer i skog og mark eller campinghytter, andre andre foretrekker å bo på hotell i ferien. Noen har funnet sitt favorittsted å feriere, mens andre liker å feriere på forskjellige steder hver gang for å oppleve helt nye, spennende ting. Noen tiltrekkes av ukjent og spennende, mens andre foretrekker trygt og forutsigbart. Enkelte trives best hjemme i hagen i ferien. Vi er alle forskjellige.

























Hva drømmer du om?

Mer inspirasjon fra Pottery Barn finner du her: Pottery Barn.

Ha en fin start på den nye uken! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


3 kommentarer:

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Hei Ann:) Ja alle drømmer vi vel litt;)

Det er de drømmer man vet ikke kommer til å skje, og de drømmer man vet man kan gjøre noe med.
Jeg bor i Bergen, men kan drømme om å flytte langt ut på landet i en rolig bygd. Jeg vet at med tiden ville jeg nok blitt rastløs...og ville aldri fått resten av familien med på det;)

Så er det drømmen om hytte på fjellet. Dette er noe som passer familien, og antar dermed den blir gjennomført om ikke altfor lenge;)

Jeg er vokst opp med sjøen, og vi har fremdeles barndomshjemmet med brygge og nøst...så sommerhus har vi;)

Klem Tina:)

Line fra huset på landet sa...

Hei;) ja, da er vi flere som drømmer om det. Her drømmer vi om hus i Italia vi..med utsikt over en dal, frodig, litt støvete gårdplass med litt rødaktig sand, store trær i hagen som henger over et langt gammelt hagebord hvor hele familien er samlet og det er masse skrik og skrål.
Hehe..jeg har vel sett for mye på "Gudfaren" :D

Ha en finfin kveld;) Line

Merete sa...

Hei! Eg må bare bekjenne at eg har ingen drømmer om hytte, sommerhus, landsted el.l. Hverken realisitiske eller bare som ein drøm. Min drøm når det gjeld ferie og fritid er å kunne reise til ulike plassar og bruke pengane på å bu godt der (les:hotell). Komfort og hygiene er viktig for å trives og føle velvære også på ferie. Har svigerforeldre med hus i Spania. Har besøkt dei der men kjente ingen behov for å investere i det samme. Må nok innrømme at eg er heimkjær og har mange! drømmer for hus og hage og er generelt tilhenger av dagsturar. Det betyr ikkje at eg ikkje likar å reise, men det beste er likevel å komme heim igjen. Fjellturar i vesterålsk natur f.eks; det er lite som slår den opplevinga. Men ingen tvil om at sol, varme og storbyferie fristar i blant. Da ønsker eg som sagt å kunne feriere med stor F og slappe av på et fint hotell med alle dets goder. Tenk så godt at me er forskjellige! Uansett er det på tide å begynne planlegging av årets ferie. Det er veldig åpent. Kanskje Sicilia......???? Ha ei deilig helg alle sammen! Merete