tirsdag 26. januar 2010

Interiører krydret med turkis

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 9 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører det amerikanske flotte interiør- og livsstilsmagasinet Atlanta Homes and Lifestyles. (All 9 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to the highly respected American magazine Atlanta Homes and Lifestyles).



I blogginnlegget "Pantone og årets farge 2010 - Turkis" her på interiørbloggen Glassveranda kunne du lese om Pantone som nylig utpekte fargen turkis til årets trendfarge, -og visst er den nydelig! Det finnes mange varianter av fargen turkis, fra skarp Azurblå, til de helt lyse, duse, variantene, - og alle er de nydelige!

De skarpeste turkisfargene er nok aller flottest brukt som krydder i interiøret. Skarpe farger kan ofte bli veldig dominerende dersom de brukes som hovedfarge på store flater. På de fleste bildene jeg har valgt å vise dere her, er fargen brukt som krydder, -som tilbehørsfarge. Turkis brukt som tilbehørsfarge på denne måten er ikke så ruvende i rommet, og resultatet er lekkert og smakfullt.






På noen av bildene er imidlertid en lys turkis benyttet som mellomfarge i et ellers hvitt rom. Kjøkkenet på bildene her er deler av kjøkkeninnredningen malt i en lys grålig turkisfarge. Jeg synes resultatet er svært vellykket! En turkis liftgardin blant alt det andre hvite er også vakkert. Turkis er en klar, ren og "våken" farge, innbydende. En spenstig farge i interiøret også som dus og neddempet. Jeg kunne faktisk godt tenkt meg liftgardiner til dagligstuen vår i denne fargen. En frisk og fornyende detalj, og en daglig påminnelse om at til tross for all snø og kulde utenfor vinduet, så er det nå slettes ikke så lenge til våren er her igjen, varmen fra vårsolen, grønne trær, friske blomster, sommer, turkist vann og du igjen kjenner den varme sommerbrisen stryke deg mildt i ditt solbrune smilende ansikt! :)

















Håper du også finner inspirasjon til ditt hjem i disse bildene. Mer inspirasjon finner du her: Atlanta Homes and Lifestyles.
Mer om hovedfarger, mellomfarger og tilbehørsfarger, og en rekke andre nyttige artikler, finner du her: Linker til nyttige artikler.
















2 kommentarer:

Sveitserhus og rosehage sa...

Takk for inspirasjon! Jeg likte spesielt kjøkkenet :) Turkis er en av favorittfargene mine, men synes ofte det er vanskelig å finne ting og tekstiler som passer min nostalgiske stil, selv om lys turkis jo er midt i blinken

@afjo72 sa...

Lekre bilder :o) Turkis er veldig sol og sommer og bølgeskvulp for meg, så nå gleder jeg meg jammen til varmere tider!!

Takk for titten - og ha en super dag!