tirsdag 17. januar 2012

Nytt i trendbildet 2012


Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 10 vakre bildene du ser i dette innlegget tilhører den tyske interiør- og møbelkjede KARE Design. (The 10 beautiful photos shown in this reportage belong to the German interior- and furniture company KARE Design).


Designet på den øverste stolen er ikke nytt. Det er en etterligning av den originale BKF- stolen, eller bytterfly/sommerfugl-stol som den gjerne kalles, som ble designet allerede i 1938. Den blir å finne i de aller fleste interiørbutikker i 2012, og vil trolig finne veien inn i mange flere stuer i løpet av kommende år. Ekte skinn eller lær, i en brunfarge (ikke sort!), og helst cognac-farget eller den litt lysere skinn/lærfargen karamell, kommer også for fullt nå i 2012. -Ikke minst på sofaer!     





Kilim/kelim blir den O store "må-ha" i 2012. Tekstilen blir å finne på sommerfuglstoler, på puter, gulvtepper, pledd etc. Mange kilim-tekstiler er svært fargerike, mange av dem går også i oransjegulrøde fargetoner, men fortvil ikke dersom du ikke liker denslags: Kilim/kelim finnes tradisjonelt også i kjølige turkisblå fargenyanser! Det finnes også tepper med isblå-fargenyanser og tepper i noen utrolig vakre sterke lilla-rosa og fiolette (blårosa) farger! Jeg håper inderlig bare at de som sitter som innkjøpere i kjedene også kjenner til det! -Synes det er mest guloransjerød kilim å se i butikkene... -Men det kan jo selvfølgelig ha noe med Årets farge, den orangerøde Tangerine Tango, å gjøre. (Jeg skrev om Årets farge i begynnelsen av desember. Du kan lese om fargen: HER).     

Lamper - spots, bordlamper, lysekroner,  etc. - i messing, antikk messing og gullfarger har ikke vært å se i butikkene på mange, mange år nå, men nå kommer de varme metallene tilbake for fullt!


Det mikses også stilarter, tidsepoker og kontinenter/kulturer som aldri før! Det passer meg midt i blinken, for det er vel ingen hemmelighet at mitt hjerte banker ekstra fort når jeg ser bilder av eklektiske interiører. -Lyse og lette må rommene være, men helst lett eklektiske! ;) 


De er ekstra spennende slike interiører synes jeg, -slike interiører som ikke ser ut som om at eieren av huset/leiligheten løp inn i én enkelt interiørbutikk og kjøpte alle sine møbler og gjenstander på én og samme dag!  


I 2012 er det virkelig rom for å kunne sette sitt eget personlige preg på interiøret, mikse og skape kontraster, -med farger, materialteksturer og ikonmøbler fra forskjellige tidsepoker! Miks det hele med reiseminner og antikviteter og gamle ting med affeksjonsverdi! Mal selv, eller få en amatørkunster til å male, noen abstrakte malerier uten ramme i enorme formater til å ha på veggen. Få et sort-hvitt nærbilde av ungenes ansikter printet på lerret i formatet 2 x 2 meter og heng det opp, eller sett det på gulvet inntil, stueveggen! Slikt blir det personlige interiører med statement av! "Våg!" tror jeg er stilen 2012 oppsummert i ett ord! ;) 

Som nevnt litt lengere opp her er skinnmøbler i cognac- og karamellfarget skinn på full fart inn i møbelforretningene igjen. 


Denne på bildet er en "pyntelig" skinnsofa-variant, men selv har jeg sansen for de litt røffere, tykke, læraktige skinnmøblene. Også de må være uten knapper, og helst skal de ha synlig ramme av stål/metall, ikke tre. De tykkere skinntypene blir (ulik de sorte skinnmøblene) bare røffere og penere jo mere de slites! De er tidløse klassikere som varer og varer og varer.


"Fotograf"-lamper med gyldne detaljer og "skipslykter" i antikkfarget messing og bronse er også på vei inn i butikkene nå etter mange, mange år hvor fattigmannssølv, krom og børstet stål har fullstendig regjert interiørbransjen. 


Dette er et salongbord av stål! Bordet har en ekte steinplate av marmor. Du kan veldig godt mikse varme og kalde metallfarger, lær, tre, ekte stein, litt betong, kilim av ull/lin/bomull med en kombinasjon av ultramoderne møbler og antikviteter! Stor klassisk lysekrone i taket og "fotograf"-lampe på gulvet i et og samme rom er fullt "lov" i trendbildet 2012! Prøv deg frem, det er interiør, interiør skal være gøy! Blir det "feil" prøver du bare på nytt!


Denne stolen kunne jeg godt tenkt meg! Flyskrog av metall utvendig, tykt tobakkfarget skinn innvendig. Jeg har vist den her på bloggen før, men nå fant jeg den også inne hos KARE Design og den er virkelig flott, er den ikke? Metall og skinn sammen er spennende. 


I 2012 er det jevnt over de ekte, varige, kvalitetsmaterialene som teller: Tre, metall, stein, skinn, lær, tekstiler (gjerne kilim!) av ull, lin og bomull, glass etc. Det liker i hvertfall jeg! ;) 


Interiøret skal heller ikke være for stilrent, -alt skal ikke matche! Legg gjerne til noen kuriositeter, slik som dette konsollbordet nedenfor! Litt ekstremt, men dere ser hva jeg mener.


Spots lik den nedenfor blir også å se i interiørbutikkene i 2012. -Lamper basert på et gammelt design, men brukt på en ny måte, f. eks. på takskinne.   


Apropo kelim / kilim-tepper. Skulle jeg hatt et slikt ville jeg ikke ha lagt det på gulvet. Jeg ville ha brukt også teppet på en ny måte i interiøret, så mitt tips til deg er: Sett kelim-teppet ditt i glass og ramme og heng det på veggen!
  

KARE Design sin nettside med flere spennende møbler og ting finner du: HER.


Gikk du glipp av Årskavalkaden for bloggeåret 2011 her på Glassveranda, så finner du den lille digitale boken: HER.

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

 

3 kommentarer:

Mie fra Mies Mirakler sa...

Mye spennende å se her, og det er morsomt å se at man har hatt rett i noen av sine egne spådommer av hva som kommer fremover :) *♥*

Bettum Villa sa...

Så artig å lese om trendbildet 2012. Kjenner mitt hjerte banker for de nye lampene og bruken av skinn og tre. Jeg liker jo det røffe, men øver meg nå her hjemme på å få til et litt mer kontrastfylt hjem (les: jeg maler). Så vi får se hva jeg ender med.
Klem Madelén

Victoria sa...

Det var som å se meg selv i speilet når jeg las dette innlegget. Jeg var akkurat begynt å skrive et blogginnlegg der jeg var tenkt å skrive om trendbildet 2012... TO av hovedelementene jeg ville trekke frem har du øverst i ditt innlegg. Hehe... litt av en tilfeldighet! Men synes du skrev det så bra at jeg tror jeg skal skrive om noe annet. Er HELT enig med deg om at det kan oppsummeres i "VÅG"!