mandag 19. oktober 2009

Estetikk, visuell balanse og bevisst bruk av klart glass

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 6 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den amerikanske interiør- og møbelkjeden Pottery Barn! (All 6 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to the highly respected American interior- and furniture company Pottery Barn!)

Dette blir det fjerde og siste innlegg her på Glassveranda som viser bilder fra Pottery Barn, men jeg ønsker å vise dere hvorfor klart glass er så utrolig flott i interiører, og det er ikke mange som har et bedre utvalg av stettkrukker og lekre stettskåler med lokk enn Pottery Barn.


Stettkrukker og -skåler i klart glass i alle former og størrelser er
noe av det nydeligste jeg vet om. Nyvaskede, skinnende rene og blanke stettkrukker som reflekterer sollyset kan få det aller meste til å se innbydende og delikat ut, med eller uten innhold. Jeg har i årenes løp samlet en rekke stettkrukker og stettskåler med lokk som jeg har til pynt i på bord og skjenker i dagligstuen, men jeg ønsker meg flere, denne gangen til spisestuen vår.





Kombinasjonen antikviteter og klart glass gir kontraster mellom det gamle, litt tunge og shabby, og det klare, glatte, rene, estetisk lette og luftige. Kunsten er å skape en visuell balanse i rommet. Bruker man mye mørkt brunt treverk i et rom, kan utstrakt bruk av klart og skinnende rent glass likevel skape et lyst, lett og delikate rom. Sammen med hvite vegger og mye dagslys, tåler et rom forholdsvis mange mørke møbler og antikviteter uten at det blir tungt og visuelt ukomfortabelt å oppholde seg i rommet. Jo mørkere veggende og møblene er, desto flere visuelt lette pyntegjenstander kreves. Selv synes jeg glass, og da spesielt klart glass, er det aller beste i kombinasjon med mørke møbler, eller i kombinasjon med antikviteter, for å oppnå visuell balanse i rommet.








D
et er videre viktig å tenke etter om noe av det du har plassert i et rom tipper skalaen. Er det for mye tungt og
gammelt i rommet, eller er det for lite glass og andre lette dekorelementer? Er gjenstandene i rommet i høydemessig ubalanse? Om du dekker en skjenk med mange små lubne pyntegjenstander, får du ubalanse. Det bør være en blanding av høye og lave pyntegjenstander, igjen for å skape visuell balanse. De høyeste gjenstandene plasseres bakerst i stillbenet, de laveste fremst, omtrent som når du planter i et blomsterbed, hvor de høyeste plantene alltid skal stå bakerst for ikke å stjele lys fra de laveste.


Nå som jeg har gått løs på spisestuen vår, vurderer jeg også møblene i spisestuen. Jeg har ingen umiddelbare planer om å bytte dem ut, men kanskje bygge noen av dem om? Det står et høyt framskap i brunbeiset eik i spisestuen vår. Jeg har kommet frem til at dette er visuelt svært tungt, det stjeler aldeles for mye lys, og også dette vil i ettermiddag bli malt i fargen "Smørstempel/ostestempel fra 1824". Men jeg har også vurdert høyden på skapet. Det er ca. 180 cm høyt, og jeg har konkludert med at det er for lavt. Jeg har tegnet det om. Skapet skal få føtter, og dermed luft under seg. Det vil gjøre skapet betydelig lettere visuelt, bare det at det blir hevet fra golvet en halv meter. Jeg skal også montere spotbelysning i skapet, slik at det formelig skal skinne der det står når jeg er ferdig med det. Jeg skal ta før- og etterbilder slik at dere får se denne endringen i detalj. Jeg tror endringene vil gjøre underverker for dette nå litt mørklagte og gammelmodige framskapet.

Jeg skulle aller helst hatt spisestuen 100% klar igjen til helgen, men... I hvertfall må møblene på plass igjen uansett estetikk, ettersom vi venter gjester, så her er ingen tid å miste!

Nyt bildene av alle de flotte glassproduktene fra Pottery Barn, her er mye fin inspirasjon å hente! Pottery Barns komplette vareutvalg finner du her: Pottery Barn.

2 kommentarer:

Åpent^hus sa...

Kjempefin blogg du har. Jeg er også stor tilhenger av mye fra Pottery barn. Var på ferie i usa i sommer, og koste meg veldig med å snuse rundt i den butikken, og for eks. Crate and barrel. Jeg kommer innom igjen, jeg! :) Har du forresten vurdert å sette opp tekststørrelsen i innleggene? (den er kanskje litt liten?) Må i alle fall konsentrere meg godt for å få med meg det du skriver) Ha en fin kveld!

Lykkeliten sa...

LEKKERT !

Koser meg som alltid her inne.