søndag 23. oktober 2011

Litt om bruk av hvitfarger, kontraster, "flagretøy" m.m.

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 9 nydelige bildene som du ser i dette innlegget tilhører det nederlandske interiørmagasinet Vtwonen. (All 9 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the Dutch interior magazine Vtwonen).

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker store, lyse rom med masse dagslys, men for meg fungerer det ikke uten kontraster. Helhvite rom, hvitt på hvitt, der all arkitektur OG møbler og pyntegjenstander er hvite, liker jeg ikke noe særlig. Slike interiører svever utover på en måte, litt slik som verden ser ut rett før du besvimer hvis du har erfart det, -jeg kunne selv ikke tenkt meg å bo i et kontrastløst hjem.

Rom trenger et tyngdepunkt, og er også gulvet helt lyst eller hvitt så trenger rommet et annet "forankringspunkt". Disse store grå rustikke dørene på det øverste bildet var bare helt nydelige i kontrast til alt det hvite! Fargen gir et fokuspunkt i rommet, og det rustikke slitte er også en nydelig kontrast til alt det "feilfrie" hvite. Det hvite fremhever de lekre dørene. De rustikke dørene fremhever hvor lyst og lett alt det andre i rommet er. Det gir balanse.

Hadde dørene vært hvite eller rommet grått hadde det blitt kjedelig igjen. Det hadde blitt en "grøt", rommet hadde manglet kontraster og kontraster i et rom er viktig! Et hvitt-på-hvitt rom er for meg like feil som rommene vi så på 80-tallet da vi hadde furu-på-furu: Furu gulv, furu tak, panelte furu vegger, furu lister og furu vindusutforinger/karmer, -og i rommet plasserte man furu møbler!... Rom trenger kontraster, -fargekontraster og material/teksturkontraster.

Det skal ofte ikke så mye til, se denne spisestuen med stoler i brunt treverk og grå lamper for eksempel! Rommet får straks noen fokuspunkter, noen tyngdepunkter. Det får karakter! Det er ikke platt lenger.

Jeg ville kanskje valgt et tregulv i en lys, lys,  grå farge, eller enda bedre: Steinfliser i lys limstein! Det ville gitt rommet enda mer karakter, enda mer tyngde og særpreg.

Jeg liker også det rene, ryddige utttrykket! Jeg liker ikke gardiner, det er jo ingen hemmelighet heller, vi har jo erstattet alle gardiner hjemme hos oss med innvendige skodder både i sokkeletasjen og i husets 2. etasje, og vi har ikke gardiner i noen rom i første etasje heller (stue, spisestuen m. m.), i sommerhalvåret. Duker, matter og andre løse "flagretøy" har jeg stort sett også kvittet meg med... duker kommer kun på spisebordet ved VELDIG spesielle anledninger! ;)

Noen liker også dramatiske kontraster, som mellom sort og hvitt, mens andre foretrekker å bruke bruntoner som kontrast til hvitt og lyse farger.

Jeg synes selv sort er alt for hardt som kontrastfarge til hvitt, og at det har lett for å bli enten simpelt eller for "moderne". Mens andre synes brunfarger og brunt treverk er skrekkelig, og sverger til svart og liker "for moderne".

Alle er vi forskjellige, det handler om å finne sin egen stil, den stilen som passer for deg, den stilen du liker. Selv bruker jeg aldri sort, jeg velger bruntoner eller gråtoner, aldri helsort. Jeg bruker heller aldri hvitt som i helhvitt, jeg velger lys antikkhvit, lyselysegrå o.s.v. Helhvitt er en iskald farge som så å si aldri brukes av interiørarkitekter. Et interiør kan fremstå som helhvitt, men det er det sjelden. Å male rom og ting 100% hvitt er den vanligste tabben folk gjør når de skal male "hvitt". Mer som kan være verdt å vite om bruk av hvitfarger: HER.

Kontraster til hvitt kan også være spreke farger. Møbler, pyntegjenstander, brukskunst og malerier i vakre farger, alle farger, er vakkert sammen med hvitt. Selv er jeg veldig begeistret for støvete farger og jordfarger, lys himmelblå og lys eirgrønn og sjøgrønt (grågrønt).


Metall, betong og blek terracotta i sine naturlige røffe farger og teksturer er også en nydelig kontrast til hvitt.

























Eklektisk! De aller mest spennende rom jeg vet om i hele verden er - som sikkert nevnt hundre ganger før her på Glassveranda - de lyse, lette OG eklektiske! Her blandes stilarter og tidsepoker, tekstiler, materialer, ferieminner, kunst, skulpturer og musikkinstrumenter, tegninger m.m. som om de skulle være satt sammen av en gal mann! I de eklektiske interiørene kommer virkelig identiteten til de som bor i hjemmet til syne! Dette er det stikk motsatte av korrekte, men identitetsløse, sjeleløse, kataloghjem. Her blander du det du liker aller best fra forskjellige stiler og tidsepoker og skaper selv et helt nytt uttrykk! Det krever form og fargesans men du verden så flott og spennende det blir hvis du får det til! Kataloghjem kan være vakre, men du og du så kjedelig når du kommer inn i et hjem som kunne ha tilhørt hvem som helst. Jeg elsker eklektiske interiører! Kunstnere bor veldig ofte slik, -eklektisk! Fordi de elsker former, farger!

En fillerye på gulvet hjemme hos oss kommer aldri til å skje! Det havner i kategorien "Flagretøy" hjemme hos oss... En fillerye ville jeg ha monteret i glass og ramme og hengt den på veggen! ;))

Også dette rommet er eklektisk, men mere ton-i-ton. Du kan lage et eklektisk interiør med bare få farger også.

For meg er også gulvtepper  "flagretøy", det er mest i veien, men dette teppet var bare nydelig! Det er jammen ikke hvert tiår jeg ser et vakkert gulvteppe! Men på gulvet... nei, igjen: Jeg ville satt det i glass og ramme og hengt det på veggen!

Lyseblått, lyst turkis... jeg tror det må være den vakreste fargen jeg vet om! Tapeter liker jeg slettes ikke - vel nesten aldri - men her inni skapet fungerer det. Blir som et maleri. Glass er alltid vakkert, jeg samler selv på farget glass og kunstglass.

Vi hadde nøyaktig slike tregulv, i nøyaktig denne fargen, i alle rom husets 2. etasje før. Det er de originale gulvene. Noen vil kalle de hærverk, men vi la parkett oppå de gamle gulvene straks vi så oss råd til det. (Tregulvene ligger helt fine og uskadde under altså! ;)) Jeg holdt på å bli fullstendig gal av alle sprekkene i det originale gulvet! Når ungene veltet et vannglass var vannet borte på sekunder!... og en gang spydde en av ungene på gulvet... milde måne sier jeg bare!! Slike uhell hører heldigvis til sjeldenhetene, men det ble aldeles for uhygienisk for meg! Man kan forsegle gulvet på forskjellige måter, men malingen sprekker opp igjen, og igjen, og igjen...  Det ble helt nok! "Sjarmerende gamle tregulv"...jo takk, de er utrolig vakre på bilder, men slettes ikke praktiske i hverdagen. Vi skal bo her resten av livet og prioriterte rett og slett noe mer praktisk!

I vår hadde jeg jo noen diffuse planer om å kanskje male parketten i spisestuen, blant de fargene jeg vurderte var blått, men lys blått. Blått er vakkert sammen med værbitt grått treverk, men jeg er glad jeg slo tanken fra meg. Jeg er også glad jeg forkastet hvitt. Jeg konkluderte etter litt med at dersom spisestuegulvet skulle gjøres noe med så skulle det beises og lakkes i en enda mørkere farge enn det har i dag! Nesten like mørkt som pianoet vårt... vi får se hva det blir til etterhvert, vi trenger jo ikke endre gulvet, er bare litt lei av det.

Jeg ser mange blå gulv i utenlandske interiørmagasiner nå om dagen, har du lagt merke til det? Noen nesten marineblå slik som her. Selv foretrekker jeg de lys blå og lys grå tregulvene dersom de skal males heldekkende. De er lekre sammen med hvitmalte veggen og lyse møbler, OG brune tremøbler. Dette gulvet på bildet er litt hardt, litt for mørkt, for kontrastfylt. Det kan bli for mye/harde kontraster også. Mørke flater stjeler jo mye lys og jeg elsker lys! ;)

Her er et interiør med for lite kontraster i. Lyst, lett men... litt kjedelig. Her ville jeg ha satt meg ned og lurt på hva vi fikk å spise, heller enn å gå rundt med våkent blikk å prøve å huske alle flotte interiørdetaljer, nipskombinasjoner og kontraster slik jeg gjør når jeg kommer inn i f. eks. eklektiske interiører! Vakkert, men litt karakterløst.

Et koksgrått bord, sittebenker i brunt tre og et fargerikt abstrakt maleri uten ramme over peisen kunne ha endret på uttrykket. Kanskje et digert oliventre med vakre grønne blader i en grå kurv midt på bordet? Eller to knallgrønne store industrilamper hengende over bordet? Eller kanskje stigen kunne vært turkis? Mulighetene er mange. Rommet utstråler en ro, men for meg på en koma-måte hvis du skjønner? Mange vil kanskje ikke være enig med meg, men for meg stopper all kreativitet i et rom som dette. Det er lyst men uten spennende elementer, uten tyngdepunkt.



Dette er også en trend som kommer mer av! Furukjøkkenet kommer tilbake, men heldigvis ikke sammen med furu vegger, furu tak og furu gulv! ;) Her er det skapfrontene som er i tilsynelatende ubehandlet furu. Naturlig skal den være og moderne, -uten profiler. Jeg var ung på 80-tallet så dette blir nok aldri aktuelt hjemme hos oss, hi, hi, jeg har nok fått en furu overdose, men jeg må innrømme at dette var litt kult. Høyglansede kjøkken i hvitt henger nok i enda en stund, men så kommer det mer av dette. Kunne du tenkt deg furufronter på kjøkkeninnredningen din? I små doser er kanskje ikke furu så ille likevel. I hvertfall ikke de første månedene før den gulner...

Flere inspirerende interiørbilder her: Vtwonen.

Ha en fortsatt fin kveld! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

4 kommentarer:

Merete sa...

Takk for alt du lærer oss! Ein må sjølv velge kva som er vakkert og fungerer for ein sjølv. Men av ein aller anna grunn er eg nesten alltid eing i det du skriv. Du evner å unngå alle fallgruber og feller der interiøra ser ut som møbelkataloger. Du får fram din egen personlege stil uten å følge trender, men likevel ser det moderne og fresht ut. Lekkert og eget.

Helsing Merete

Elin sa...

Er så enig med deg...bare hvitt blir for blodløst og lite spennende.
Liker så godt lin og gråbeige toner kombinert med mørkt treverk, men også en kontrasfarge på noe av interiøret innimellom som kan skiftes ut. Lys himmelblå eller sjøgrønn er nydelig og noe som jeg har brukt i perioder spesielt om sommeren.
Digger stilen din !

Ann sa...

Å tusen takk for både det ene og det andre!!! ♥
Jeg er blir så glad! :)) Jeg er bittelitt redd for å lage innlegg som dette fordi noen kan ta de som "belærende" heller enn lærerike..., interiørstil er selvsagt en smakssak, men fargelære m.m. kommer man jo ikke utenom uansett interiørstil, og det jeg håper på er jo at den som leser Glassveranda skal finne nyttig informasjon om interiør her inne, at de neste gang de ser et interiør de liker skal klare å virkelig se det, analysere det, se detaljer, kontraster, fargenyanser, belysning, -og identifisere nøyaktig hva det er de ser og hva det er de liker i et interiør, slik at de ut fra det kan skape sin egen stil!
Den som allerede kan alt om fargelære, eller ikke er interessert i å lese om fargelære og den slags, får bare hoppe over teksten og heller se på bildene! ;))

Igjen takk for veldig koselige tilbakemeldinger og ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann.

Ingunn sa...

Hei Ann,

Furumøbler har jeg også fått overdose av og det samme med gul stue, blått kjøkken, grønt soverom og rød gang.

Deilig med lyst med kontraster i dag. Og gjerne noe som er en råd tråd i hele huset... For å skape ro.

Ha en fin fredag.