tirsdag 7. juni 2011

Liker du å sy?

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 4 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører det tyske interiør- og livsstilsmagasinet Living at Home. (All 4 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the highly respected German magazine Living at Home).

På livingathome.de finner du mange fine Gjør-det-selv prosjekter, spesielt av den sorten som innebærer bruk av nål og tråd! Oppskrifter på Nål-og-tråd-Gjør-det-selv-prosjekter vil du nok aldri finne her på Glassveranda! Nå har jeg i løpet av mitt 41, snart 42, år gamle liv etterhvert lært meg å aldri si aldri, hi, hi, men dette er noe jeg er ganske så sikker på ettersom jeg er mere en "hammer-og-spiker-sag-material-drill-skruer-og-malekost-jente" enn en "nål-og-tråd-jente". Jeg er er av dem som har mye lettere for å snekre et nytt vitrineskap til stuen heller enn å sy nye gardiner til stuen ;)

Men all ære til de av dere som er "nål-og-tråd-jenter", det finnes jo så utrolig mange nydelige tekstiler å få kjøpt og tilhørende oppskrifter på hvordan man kan lage tingene! Sukk mitt hjerte, jeg falt fullstendig for disse sommerfuglputene på første bilde og vurderer å prøve å sy noen lignende... men en liten hemmelighet: Jeg blir nesten aldri sint men sett meg bak en symaskin så skal du få se en fly forbannet Ann! :D Jeg må jo le litt for det slår aldri feil: Jeg setter meg ned med vakre tekstiler og tenker at denne gangen skal det bli annerledes, denne gangen er det jo noe enkelt jeg skal sy, jeg har goood til og sier til meg selv at det å sy er jo koselig.... en time senere når maskinen har tygd, spyttet, dratt, slitt av, hostet og ledd høyt, er jeg helt rød i fjeset av raseri og lover meg selv at aldri, aldri, ALDRi mer skal jeg ta frem symaskinen!

Vimpler kan heldigvis lages ved bruk av saks, tøy, lim og line, uten symaskin, så det er en ting jeg har planer om å lage i løpet av sommeren. Tenker at de hadde blitt flotte på terrassen sammen med kransen over spisebordet.

Jeg samler på vesker! Jeg har... MANGE! ;)) Jeg har også mange håndsydde lagd av tekstiler i vakre farger og mønstre, store, herlige strandbadlignende vesker slik som disse, men alle er kjøpt ferdige... Det er vel kanskje likegreit at jeg ikke kan sy dem selv, for jeg tør ikke tenke på hvor mange vesker jeg da skulle ha hatt! ...Tror mannen min er glad jeg ikke kan sy vesker ja! ;)))

Disse gulvpuffene på det nederste bildet var helskjønne! Jeg hadde noen lignende på rommet mitt da jeg var liten, de hadde mamma sydd, lurer på hvor de ble av... Jeg husker jeg og venninnene mine alltid lå henslengt oppå de runde puffene på gulvet enten vi leste i Donald-blad, lekte med lego, dukker eller lignende. Noen som vet om lignende puffer selges noe sted ferdig sydd?

Vel, er du en "Nål-og tråd-jente" så kan du jo sy alt dette selv! :)) Enda flere idéer finner du her: Living at Home. Oppskriftene er på tysk, men er du ikke god i tysk men god på sying, så klarer du helt sikkert i tolke dem likevel. Alternativt kan du lime teksten inn her: http://translate.google.no/ ;) Du kan laste DIY-oppskriftene ned gratis på livingathome.de, men vil du ha oppskriften på f. eks. sommerfuglputen så klikk bare på bildet her i blogginnlegget, jeg har lagt inn en link som gjør at du kommer direkte til oppskriften.

Ha en fin tirsdag, med eller uten symaskin! :O)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:





5 kommentarer:

Lykkeliten sa...

Tusen takk for tips!
Jeg har faktisk surfet rundt etter inspirasjon til et nytt syprosjekt idag, så nå må jeg jo innom her!

Sydde en veske her om dagen, egentlig en gave, men den ble fiasko. Får skylde på at det var lenge siden jeg hadde sydd, men sannheten er at iveren var så stor at både stil og søm ble forferdelig.

Kanskje jeg finner noe bra mønster nå!

De puffene var lekre. Siden jeg ikke har sett noen som selger slike her inne burde jeg kanskje prøve selv?

Klem Lykkeliten

Nooria sa...

Jeg elsker å sy, dvs jeg elsker hvertfall å skape vakre kjoler og vesker :-). Men jeg kan ikke si det samme om den tiden jeg sydde på min mors Husquarna fra 70-tallet (som hadde en tendens til å spise undertråden). Jeg trodde det var noe galt med mine evner til å sy, men etter at jeg først fikk meg en Bernette og senere en Janome og en Baby lock (overlocker) er det en fryd. Trenger du ny symaskin kanskje? ;-)

SyLykke.com sa...

Tusen takk for tips :0) Sommerfugel putene må jeg prøve og puffen. Alltid glad for inspirasjon til nye sy-prosjekter. Ønsker deg en fortsatt fin dag. Inger Johanne

Bettum Villa sa...

Deilig å høre at det ikke bare er meg som banner og sværter bak symaskinen.. hihi. Men jeg vil vel si at jeg får det til en gang i blandt (det å sy altså), men da er det bare fordi symaskinen er snill med meg.
Skulle gjerne ha sydd mye mer, men føler kursing hadde vært en lur ting. Kanskje jeg skal melde meg inn i en syklubb (les: ikke de hvor man bare spiser kaker og prater, men en syklubb hvor jeg kunne lært alle triksa ;P).

Ønsker deg en flott uke og tusen takk for side tips.
Klem Madelén
Klem Madelén

Ann sa...

Takk for koselige tilbakemeldinger, og tusen hjertelig takk for tilliten, Nooria, -ja for at du har troen på at det kan være symaskinen det er feil med og ikke meg, hi, hi! :)) Men kanskje jeg prøver en annen en, bare sånn for sikkerhetsskyld! ;))
Du sår si fra om du finner en slik syklubb da Madelén, kanskje de kan "adoptere" meg også! ;)

Ha en fortsatt fin uke alle sammen! :0)

Klem, Ann.