søndag 7. februar 2010

Hvite stilrene tidløse interiører

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 5 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den norske møbelprodusenten Slettvoll Møbler AS. (All 5 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to the highly respected Norwegian furniture manufacturer Slettvoll Møbler AS).

Hvite vegger, hvitt tak, lyse gulv, ekstra takhøyde og store vinduer som slipper inn rikelig med dagslys, lyse lekre møbler, rene hvite rom krydret med naturmaterialer, beige- og bruntoner, kunst og friske grønnplanter... alle kriterier for et vellykket interiør, -her tatt på kornet av møbelprodusenten Slettvoll!

Slettvoll Møbler AS ble offisielt etablert i 1951 av Hans Slettvoll. Det hele startet som en enmannsbedrift, men pr. i dag har Slettvoll Møbler AS hele 19 butikker i Norge og 3 i Sverige.

Slettvoll-møblene er stilrene, tidløse og gjerne ensfargede i hvitt, beige eller brunt, og dette gjør dem varige og fleksible på den måten at de er svært enkle å kombinere med andre møbler og tekstiler, -de passer inn i alle rom, i alle interiører.

Det finnes så uendelig mange flotte møbler i verden, men sukk mitt hjerte, -jeg har ikke plass til dem alle! Noen liker best de helt nye lekre møblene fra bl. a. Slettvoll, mens andre foretrekker gamle sjarmerende antikvitetsmøbler! Personlig synes jeg en kombinasjon ofte er det flotteste. For mange antikvitetsmøbler gir rommet et museumspreg, bare nye katalogmøbler er kjedelig, mens en kombinasjon gir rommet en renhet, letthet, historie, karakter og "sjel". De gamle møblene understreker det vakre, feilfrie, perfekte i de nye, mens de nye understreker de gamle møblenes mystikk, sjel og sjarm.

Jeg har gjerne antikviteter av heltre; skap, bord, kommoder, skjenker, benker, reoler, stoler, trau etc. i huset vårt, men er skeptisk til antikviteter med tekstiler, slik som polstrede armstoler, lenestoler, sofaer etc. Disse ville jeg i såfall ha trukket om. Sofaer, lenestoler o.l. foretrekker jeg er fabrikknye, kun brukt av oss.

Jeg har hatt slike originale antikviteter i huset tidligere, bl. a. en sofa og stoler, men uansett hvor nøye vi renset dem før vi tok dem i hus så føltes de aldri helt rene! De luktet litt "ullete" også. Nå i dag holder jeg meg til antikviteter i heltre som er uten gamle tekstiler, og kombinerer heller disse med helt nye vakre skinnende rene og velduftende tekstilmøbler, sofaer og hvilestoler m.m., fra bl. a. Slettvoll som jeg synes har utrolig mye flott i sitt sortiment. Dersom du ikke har sett i Slettvoll-katalogene enda, så ta en titt og bli inspirert!

Flere møbler og inspirasjonsbilder, og mere informasjon om Slettvoll Møbler AS, finner du her: Slettvoll.

Ha en fortsatt fin søndag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.



4 kommentarer:

Line fra huset på landet sa...

Helt i tråd med min smak. Jeg simpelthen elsker! Slettvoll. Det er noe rent, stilig og lettvint med det på en måte.
Men jeg kombinerer den helst med innspill fra andre stilarter også.

Klem,Line

Indra sa...

Åhh! Älskar rummet på bilden näst högst upp! Så vackert med allt det vita. Även bilden under väcker habegär. *ler* Planerar en "myshörna" i vårt nya hem, med två schäslonger, skorstensfri spis och lite andra mysfaktorer. I vitt förstås. :-)
Mycket vackert att titta på här på din blogg.

Ha en fin dag!
Mvh//Indra

Ingunn sa...

Enig med dere. Slettvoll er så elegant, men allikevel ser det ut som om det kan brukes. Litt avslappet eksklusiv og koselig stil på en måte.

Og for en service de har der. Jeg fikk tips og kjøpte ikke noe. Det ble for dyrt.... Jeg tok bort noe hjemme, og tilførte andre ting. Men hvem vet. Kanskje jeg blir en stor kunde en dag?

Ha en fin uke Ann.

Ingunn

Elin sa...

Har lenge ønsket meg to stoler fra Slettvoll. Liker så godt stilen deres, spesielt på salonger og stoler, men skap og bord derimot syns jeg er litt identitetsløse. Skulle ønske de hadde laget de litt mer rustikk. Men de har endel innslag av grove afrikanske møbler og ting og det elsker jeg.
Ja, ja.... slik er det med denne smaken !
Takk igjen for mye nyttig informasjon og inspirasjon.
Ha en fin uke !