søndag 25. april 2010

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 21: Se ETTER-bildene!

Lysthuset er ferdig, og her ser du resultatet! Den mørke, litt dystre, vinterpaviljongen er nå forvandlet til den vidunderligste hagestue! Veggene og gulvet er malt i lyse lette farger, vinduene har fått skodder i en lys himmelsk eiregrønn farge, taket er malt strålende hvitt! Dette i kombinasjon med lysthusets størrelse, den enorme takhøyden og de mange vinduene gjør at dagslyset og vårsolen formelig flommer inn i min nye hagestue! Lysthuset har fått et volum, et lys og en letthet som jeg før bare har drømt om! Endelig er det ferdig, og nå gleder jeg meg til å vise dere mitt nye favorittsted på jorden: Lysthuset!

Bildet til venstre viser det du ser i det at du åpner døren inn til lysthuset. Bildet er tatt inn gjennom døren. Hagestuen er nesten ikke til å kjenne igjen! Den har fått et helt nytt visuelt uttrykk, en helt ny atmosfære, den har kommet til sin rett!

Jeg synes den tidligere mørke, kjedelige, anonyme vinterpaviljongen vår har blitt et lysthus med stor L, en virkelig vakker hagestue!

Den nye hagestuen har identitet, særpreg og karaktér! Den representerer alt jeg elsker i et interiør: Store rom i lyse monokrome farger, fylt med kontraster: Kontraster mellom antikviteter og moderne elementer, slitt treverk og blankt glass. Kontraster mellom gammelt og nytt, det visuelt tunge og visuelt lette, blankt og matt, det "feilfrie" og det slitte, lyst og mørkt, mykt og hardt.

Jeg foretrekker naturmaterialer; Møbler og gjenstander av heltre, kurver av strå, krukker av terracotta, tekstiler i bomull, lin og ull, etc.

Jeg er også tilhenger av å innrede med få, men helst store og karaktérsterke, pyntegjenstander; ekte kunst, ekte håndverk og gjerne rustikke antikviteter med en vakker patina, gjenstander som bærer preg av å ha vært elsket over tid. Sjeldne og unike ting, ikke masseproduserte "feilfrie" blanke gjenstander som "alle" har. Ting med personlighet, særpreg, sjarm, sjel og historie. Våre forfedres historie. De skaper tiknytning og tilhørlighet mellom generasjoner. Jeg har vært så heldig å arve mange slike gamle ting, men jeg har også kjøpt en del i løpet av årene.

Jeg ønsker at interiøret skal være litt nostalgisk, men også nytt, spennende og vågalt! Personlig synes jeg at bare gammelt er kjedelig, på samme måte som at bare nytt er kjedelig.

Jeg har aldri vært veldig begeistret for "trendriktige" - for meg identitetsløse - kataloghjem, men jeg trives heller ikke i rom som er autentiske kopier av mine oldeforeldres rom. Jeg liker antikviteter, men rom skal ikke ikke se ut som om at det kun er spøkelsene som mangler... Igjen er det et spørsmål om å finne den optimale visuelle balansen i et rom. Hva denne "optimale visuelle balansen" i et rom er, er selvfølgelig avhengig av menneskene som skal bruke rommet. Vi har alle forskjellige preferanser :)

Jeg ønsket meg en lett nostalgisk, rustikk og samtidig personlig stil her ute i lysthuset, med fokus på særpreg! En stil på tvers av tidsepoker og tidligere stilarter, en stil som er oss. Det å sette sitt eget personlige preg på hjemmet sitt er viktig for å få et vellykket interiør. Interiøret er vellykket når menneskene som skal bo i et hus føler seg hjemme der, trives der og føler at de kan identifisere seg med møblene og gjenstandene som de omgir seg med i hverdagen.

Jeg er derfor svært fornøyd med resultatet, for her ute i lysthuset føler jeg meg mere hjemme enn noengang tidligere! Her ute kommer jeg nok til å "bo" i sommer!! Dette blir nok også mitt nye "Bloggkontor", i hvertfall i sommerhalvåret! :))

Livstegn er ofte et av de beste designelementene i et rom. Med det mener jeg bruksting, og ting som bærer preg av å være brukt, slitt, men også levende lys og, ikke minst, friske levende planter og trær! Levende blomster er et absolutt "må ha" i et hvert interiør, og kanskje spesielt i et lysthus!

Jeg har hengt bestefars hagehatt til pynt over en av vindusskoddene i lysthuset, og mest sannsynlig vil jeg ta den i bruk i sommer. Da er han på en måte med meg i hagen og i drivhuset mens jeg planter, vanner og luker, akkurat som jeg var med han på hans mange hagevandringer da jeg var liten! :) Verdens koseligste bestefar, en koselig hatt og mange koselige minner!

Jeg har forresten endelig fått meg et lys levende oliventre! Det passer helt perfekt her ute i lysthuset, på det lille anretningsbordet ved siden av den gamle rustikke trekassen som nå inneholder hagemagasiner, noen interiørmagasiner og bøker som jeg kan lese i når jeg sitter i lysthuset på vakre late sommerdager. "Viva la dolce vita!"... ;)

I en liten kasse ved siden av har jeg et lite lager av telys, duftpinner m.m. som kommer godt med utover sommeren. Jeg kunne gjemt dem bort i en skuff eller lignende, men jeg har valgt å la de stå eksponert på anretningsbordet rett og slett fordi de er viktige livstegn i interiøret, på lik linje med olivertreet, magasinene, ullpleddet, stearinlysene og de vakre sommerblomstene som jeg har plantet i en gammel emaljert metallmugge som har fått plass på sofabordet som står midt i lysthuset under lysekronen som jeg har dekorert med gamle grønneirede gafler.

Jeg har også plantet sommerblomster i en gammel trekasse som jeg har satt i en av vinduspostene, og i en eldgammel lyseblå porselensbolle som jeg har plassert oppå den turkise kisten (kassen) som står ved siden av døren i lysthuset. Detaljbilder av alt dette og mye annet spennende på hyllene i lysthuset skal du få se her på Glassveranda om noen dager.

To gamle vinballonger, en gammel skrivemaskin, en liten kiste fra 1835, en gammel kakaoboks fra oldefars butikk, noen gamle krukker m.m. har fått plass oppe på den nye "hemshyllen" vi har laget.

En gammel loftsstige som min bestefar snekret for ca. 70 år siden står lent opp mot hemshyllen, den har en naturlig slitt hvit maling, og passet perfekt inn blant alt det andre rustikke her inne i lysthuset!

Veggen under hemshyllen har jeg bevisst valgt å beholde ren og hvit, uten bilder. En naken vegg i et rom gir rommet ro. Har du lagt merke til hvordan en naken vegg i et rom ofte gjør mer for rommet enn om alle veggene var dekket med noe, nesten uansett hvor vakkert eller spennende dette "noe" måtte være? Ro i et rom, ikke minst visuell ro, er en viktig kvalitet som dessverre ofte undervurderes.

Jeg har hentet inn et av mine mange gamle vinduer og satt det til pynt på den lille hyllen i lysthuset. Vinduet er av samme type som det jeg hentet inn og satte til pynt i spisestuen vår i høst. Foran vinduet har jeg satt noen vinflasker med sterinlys i, som sammen med de øvrige stearinlysene gir en nydelig belysning i lysthuset også på kveldstid. Bestemors kjevler og kakejern har også fått plass på hyllen i lysthuset, sammen med en rekke andre gamle antikviteter.

Jeg har rammet inn et print av en teknisk tegning som i sin tid ble tegnet av en av mine favorittarkitekter, Andrea Palladio. Jeg har også rammet inn en kopi av en tegning av Leonardo Da Vinci som jeg på lik linje med arkitekttegningen kjøpte i Italia for over 20 år siden. Et ark med gitarakkorder har også fått glass og ramme. Musikk er en viktig del av livet vårt. Vi omgir oss alltid med musikk, vi spiller også selv instrumenter, -musikk er følgelig en naturlig del av oss, og derfor også en naturlig del av interiører i lysthuset som skal "reflektere menneskene som bor der", nemlig oss; jeg, min kjære og ungene våre. Men jeg håper selvfølgelig på at også gjestene våre vil trives her i vårt nyoppussede lysthus! Her blir det fint å sitte å drikke te eller vin og skravle sammen med venninner en sen lørdags ettermiddag, spille sjakk og drikke saft sammen med ungene på søndags formiddag, eller lese i en bok en vakker stille sommerkveld... jeg gleder meg allerede! :)

Detaljbilder fra lysthuset kommer som sagt her på Glassveranda om noen dager. Jeg skal snart ta fatt på hageområdet utenfor lysthuset også, og så skal vi bygge en tram eller liten terrasse utenfor inngangsdøren til lysthuset, og da må jo selvfølgelig også området utenfor lysthuset styles med krukker, lykter m.m., så dette er nok ikke siste gang lysthuset nevnes her på Glassveranda! ;)


Takk til alle som har fulgt med i serien Oppussingsprosjekt Lysthuset her på Glassveranda, håper serien har vært til glede og/eller inspirasjon, og at du vil følge med også på kommende store og små prosjekter her på Glassveranda utover våren og sommeren!

Ha en fortsatt fin kveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


2. mai: Her finner du detaljbildene fra lysthuset:
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 22: Nærbilder av interiørdetaljer og antikviteter



Oppussingsprosjekt Lysthuset del 1-20 finner du her:


O
ppussingsprosjekt Lysthuset - Del 1: Se FØR-bildene!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 2: Tømt og rundvasket, hva nå?
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 3: For en forskjell!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 4: Klart for maling av vegger i morgen!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 5: Fant endelig kule, -og ser på at malingen tørker...
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 6: Mitt nye favorittsted!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 7: Dekorkulen på plass, lysekronen hengt opp!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 8: Gulvet er malt!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 9: Vi bygger en over 3 m lang gustaviansk-inspirert sofabenk!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 10: Ben til den gustaviansk-inspirerte sofabenken
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 11: Benkefronten begynner å ta form!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 12: Benken halvferdig og malt
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 13: Et gammelt bord, min kjære bestefars stråhatt, benkekryss, hjørneknotter, tekstiler til benken m.m.
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 14: Se hele prosessen fra halvferdig til helt ferdigbygget gustaviansk-inspirert sofabenk!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 15: Tid for tekstilvalg!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 16: Den gustaviansk-inspirerte sofabenken er ferdig malt!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 17: Tekst malt på veggen over benken

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 18: Lysekronen "pimpet" med gamle eirede gafler!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 19: Tid for å velge flere møbler og nips!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 20: Bordet som skal stå i midten







29 kommentarer:

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Helt utrolig!
Hjelpe meg hvor dere har jobbet, og for en plass dere har fått! Alle de flotte detaljene...og nydelig innredet og dekorert.

Jeg er helt imponert over hva dere har fått til!!!...og den benken din mann har laget...var bare fantastisk.

Klem Tina:))

toves sammensurium sa...

Jeg konkluderer med et par ting ihvertfall:
1)Dere har ikke sovet i helgen
2)Dere har ikke spist..ihvertfall ikke lagd mat i helgen
3)Du har sannelig storkost deg og stylet!!!!!
4)Det er jo bare å flytte rett inn!!!!!!
HEEELT nydelig...alle de små detaljene...at du tar igjen den turkisgrønne fargen litt her og der...litt gammelt og litt nytt.....PERFEKT!
Kos deg i denne skattekisten av et lysthus - her får dere nok mange gode stunder!!! :)

Anonym sa...

Hei Ann. Det ble kjempeflott! For en forandring!

Hilsen Heidi

My home is my Castle sa...

WOW sier jeg bare !!!
Såå gjennomført, stilig, flott og lekkert OG koselig :))
For en jobb dere har hatt, men for et resultat !!
helt topp :))

Klem,Kari

Elin sa...

Du verden......helt fantastisk flott...en drøm av et lysthus, er det blitt !
Ja, dette kan du/dere med rette være stolt av !
Og så mange fine antikviteter nydelig arrangert, her kommer dere til å få mange koselige stunder !
Gratulerer med vell utført jobb !
Klem

Marit sa...

Her er det bare en ting å si, dette ble utrolig vakkert!!!
Nydelige fargekombinasjoner og blandingen av nytt og gammelt er helt perfekt. Den lyse turkis/blå fargen skulle jeg gjerne ha visst koden på. Ser du kaller det eiregrønn, men er det nok?
Gratulerer med nytt "rom" - her kan du jo trekke deg tilbake når du trenger fred og ro...
Klem Marit :o)

Fruen sa...

NOE SÅ VAKKERT... er helt stum....du er så dyktig :) Elsker denne stigen du har satt inn for og nå hyllen med bestefars hatt rett under :) Alt er så gjennom ført,forstår ikke åssen du kommer på alle disse geniale ideene dine :)
Du burde hatt en STOR pokal for dette mesterverket ditt :)
Ha en fin uke..
Klem fra meg til deg.

Line fra huset på landet sa...

Ojoj! GRATULERER!!
Jøje meg for en forandring! Dette ble helt nydelig, innbydende, koselig, romantisk og inspirerende. For jeg regner med at i en slik herlig hule kan mange nye kreative ideer komme lett.
Dere har virkelig gjort en kjempe-jobb!!!

God klem fra Line

Bente Presterud Røvik sa...

Hei!
Har fulgt spent med på oppussingsprosjektet, og det er utrolig gøy å se det fantastiske resultatet!
Jammen har dere vært både effektive, flinke og kreative.
Ønsker dere mange deilige dager og kvelder i et helt ENESTÅENDE lysthus!
:-) Bente

Lykkeliten sa...

Gratulerer med det ferdige prosjektet!
Det ble virkelig vakkert, fredfullt, elegant og innbydende.
Vil tro du kommer til å kose deg masse der femover.

Måtte din energi og arbeidslyst smitte over på meg også ;-)
Jeg skal ut i hagen og kutte kvist til flis i dag, og det er IKKE det morsomste jeg vet.

Ønsker deg en fin uke.

Lykkeliten

Hege sa...

Bare lekkert, gratulerer!

Anonym sa...

Har ikke blogg selv,men har fulgt med din siden du startet.Må bare si at du stiller i en klasse for deg selv.Alt dere gjør er helt nydelig utsøkt og orginalt.Leser mange blogger men din går nok av med seieren de andre blir så like alle har samme smak,det blir fort kjedelig.Gratulere så mye med lysthuset! Lillan

Moski sa...

Wow, så utrolig fint det er blitt!! Så flittige dere har vært! Nydelig farge på skoddene. Kan skjønne at du har lyst til å tilbringe mange sommerdager her.

Ann sa...

Tusen hjertelig takk til dere alle sammen!!! :))

Marit: Den skoddefargen ja... Jeg fant ikke en eneste farge i fargekartene i maleforretningen som stemte med den fargen jeg så for meg at skoddene skulle ha, så jeg endte opp med å måtte blande meg fram til fargen selv, så dermed har jeg dessverre ikke noen fargekode på denne fargen. Men jeg brukte tre bøtter maling som jeg så mikset sammen til én: Jeg brukte Jotun Lady (Vegg 10 fordi denne gir en helt matt, tilsynelatende gammel, overflate). Jeg blandet i en stor bøtte, og blandingsforholdet er følgende: 1 stk. 3 liters spann med fargen "Empire" kode: S1010-G80Y + 1 stk 1/2-liters spann med kode: S4050-R90B + mye hvit maling. Der er dette som gjør det litt vanskelig, for jeg vet ikke mengden hvit... Jeg blandet og blandet og blandet... litt for lite hvitt gir en for mørk og for blå turkisgrå farge, mens for mye hvitt igjen gir en kjedelig mintfarge, så bland i bare bittelitt hvitt om gangen, rør godt om og se hva som skjer før du har i mer hvitt, for det er en hårfin grense ;) I Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 18 kan du lese hvorfor jeg har valgt å kalle fargen lys eiregrønn ;))

Ha en riktig fin uke alle sammen! :))

Klem, Ann.

Harmoni og Kontrast sa...

Utrolig flott, Ann! Gjennomført og herlig, gleder meg til å følge deg videre:-) Takk for hyggelig kommentar på bloggen min og for at du minnet meg på å skrive inn navnet på min venninne Tone Lindberget som har malt det flotte maleriet på dne blå benken. Jeg vet hun jobber med en blogg/ nettgalleri og kommer til å fortelle mer om det på bloggen min så fort det skjer:-) Ha en flott dag! Klem fra Laila

Viveka på Humlebacken sa...

Hej du
Kul att du kom för att titta på mitt trädgårdsland. Det funkade jättebra, så länge vi hade det, det försvann tyvärr när vi byggde huset, men du hittar det här: http://humlebacken.blogg.se/2010/january/kolstradgard.html
jag har planer på att bygga något liknande i år:)

Crinoline sa...

Gratulerer med et fantastisk flott resultat,Ann.Som dere har stått på.Her kunne jeg gjerne flyttet rett inn! Lykke til med neste prosjekt,men nå trenger dere kanskje en liten pause.Klem

Anonym sa...

Hei,
for et vakkert lysthus! Jeg takker for den tiden jeg har fulgt prosjektet, det har vært inspirerende lesing. Jeg er virkelig imponert over hva dere får til. Har ikke blogg selv, men følger flere, ikke minst din!
Hilsen Heidi, Rolvsøy

Ingunn sa...

Så utrolig flott det ble. Jeg er målløs av deg og din energi!!!

Det er bare å ringe et interiørblad og få alt dekket.

Varm klem og nyt rommet :)

Klem ingunn

Line fra huset på landet sa...

Hei Ann:) ja, jeg skjønner at du kan bli forvirret over disse Line`ne fra landet:0 Nå er det slik at jeg har bloggen MorsommeTing, og min signaur er Line fra huset på landet. Andre Line, har bloggen Huset På Landet og signerer med det samme som bloggen heter.

Vet ikke hvem du var "ute etter"..hihi..men det er koselig å høre at du har lagt meg til blogglisten din da ;) nå er jeg usikker på hvor mye Line fra Huset På Landet er inne hos deg...du burde sjekke bloggen hennes også. Kjempetrivelig blogg og jente!..men jeg er nå inne hos deg ofte og legger nok igjen noen kommentarer ja. Hihi...du gjør mye spennende skjønner du :))

God klem fra Line (morsommeting)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Hei☺
Takk for kommentar i bloggen min, koseleg at du legg meg til i bloggrollen din☺
Du har faktisk lagt i min ei stund so eg har følgt med prosjektet ditt med beunadrande auge!! Er jo blitt so flott i lysthuset ditt!! Der kjem du nok til å tilbringe mange fiiine stunder♥ Litt av ein jobb, men med det resultatet er det nok verdt det☺

Håpe du har ein fin torsdag☺-eg regna snart vekk!!

Klem M♥

Fru Rosas Hjem sa...

Takk for koslig kommentar i bloggen min:)) Ja den koppen er favoritten min og jeg er stadig på leting etter flere:))

Lysthuset ditt er bare så herlig!! Du er så flink:) Du har det bare såååå fint hos deg!! Et nydelig hjem:))

klem fra AnnElin/ Fru Rosas hjem

Balke gård sa...

Kjempefint resultat, nydelig ble det!! Klem, Marianne

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, Ann!! Wow!!! Så lekkert lysthuset ble! Fantastisk flott!! Alt stemmer; fargene, detaljene, møblene - ALT!! Kjeeempe-stilig! Forstår godt at dette er blitt et favorittsted:)

Klem klem
Anette:)

pensjonat frua sa...

For ett nydelig lysthus og så mange lekre detaljer satt sammen på en nydelig måte!!!! Vakkert, vakkert!!! Ønsker deg en god sommer der!

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Dette var en helt fantastisk uteplass. Finner nesten ikke ord jeg;)
Lykke til.
Klem:)

Uten en Rød tråd sa...

så utrolig flott det ble!!
hvis du trenger noen malerier - så gå inn på www.minmale.blogg.no :-)

Ingunn sa...

Lysthuset ble bare helt utrolig flott!!!!

Klem og god helg!

ANETTESHUS.COM sa...

ELSKER lysthuset ditt!! Det er så gjennomført ig flott! *sukk* Kan studere bildene leeenge;)

KLEM KLEM
Anette