mandag 5. oktober 2009

Lamper og lysekroner fra Murano

Lamper og lysekroner fra Venezia, Italia, har vært produsert på den lille øya Murano siden 1200-tallet, så dette kan de! Ordet glassmester betyr noe ganske annet i Italia, enn hva det gjør her hjemme. I dag er det dessverre ikke så mange igjen av disse mesterne, de gjør hva de kan for å opprettholde tradisjonen på Murano, men de konkurrerer med de masseproduserte, mye rimeligere lysekronene og lampene som selges rundt om i verden. Murano glass er kunst, og det er dyrt, men utrolig vakkert! Lysekroner fra Murano stiger visst nok i verdi over tid mens den henger i hjemmet ditt, men prisen gjør at investeringen er helt uaktuell med min inntekt i hvertfall! Men vi kan hente inspirasjon og idéer på Murano og nyte synet av de likevel. Jeg synes de er utrolig flotte!

Undersøkelser gjort viser at lysekroner er det første man legger merke til når man kommer inn i et rom. Ikke så merkelig kanskje, slik som de lyser og skinner!

Mange av lampene jeg så i Venezia er av en slik dimensjon at det kreves enorme rom for at de skal passe inn i interiøret. Dette "egget" er også ganske stort, men dette skulle jeg likevel gjerne hatt på et bord på soverommet! Men smule for overdådig til soverommet vårt, ja, men tenk å kunne få se denne hver eneste morgen når jeg våkner en mørk, kald vinterdag mens vinden uler utenfor! Nesten som å ha selveste solen inne på soverommet sitt! Et lyssatt smykke-egg! Kan dette være verdens vakreste egg? Det formelig stråler der det står! Nydelig vakkert er det i hvertfall!


Disse to taklampene har jeg aldri sett maken til tidligere! Den minste, den til venstre, er ca. 3 m lang, 60 cm høy og kanskje 80 cm bred. Ser du for deg denne over spisebordet! Helt unik, og utrolig vakker! Glasspipene i Murano-glass, stjerneformede i tverrsnitt og alle i forskjellige lengder, strekker seg ned mot deg. Det varme lyset, det gnistrende vakre glasset, varmen og formen på lampen tok nesten pusten fra meg! jeg kunne antagelig ha sittet under denne lampen og stirret opp på den i timesvis, men da hadde nok mannen min og øvrige reisefølge besvimt av kjedsomhet! Den største lampen, den til høyre, vil jeg anslå til å være hele 2 x 5 m stor, og fullstendig uaktuell i ethvert hjem, men et imponerende skue!



En glassmester på Murano har som oftes 20 års læretid før han får æren av å lage de mest avanserte lysekronene. Det har alt fra tre dager til to uker å lage en lysekrone, anhengig av lampens størrelse og kompleksitet. De tradisjonelle glassproduksjonsmetodene og håndverkteknikkene som er i bruk på Murano i dag, har gått i arv fra far til sønn i over 1000 år.

Noen av teknikkene som brukes er fremdeles hemmelige, de forskjellige glassmesterne har sine spesialiteter, egne design, og bruker spesielle fargekombinasjoner og former på sine kunstverk, nesten som en signatur, som de beste i bransjen kan identifisere.

Glasskvaliteter, glassets styrke, glans o.s.v. avhenger av hvordan glasset håndteres under produksjonen, hvor raskt det avkjøles, hvor lenge det bearbeides etc. Venetiansk glass er blant det beste i verden, det beste glasset i verden hevder enkelte.







Konkurransen glasskunstnerne på Murano møter fra masseproduserte lysekroner i hele verden, og det faktum at en livslang karriere som glassmester er en svært fysisk belastende jobb, gjør at den yngre generasjonen nå i større og større grad velger andre yrker. Men jeg håper inderlig at Muranos glassproduksjon vil bestå også i fremtiden. Jeg kan virkelig anbefale en omvisning i produksjonslokalene på Murano dersom du reiser til Venezia. En spennende opplevelse for både voksne og barn.







Jeg vil samtidig gjøre deg oppmerksom på følgende: Å handle glass på Murano er fryktelig dyrt! Søkkrike japanske og amerikanske cruiseturister lokkes til Murano, og prisnivået er tilrettelagt deretter! Men; Så lenge de faktisk får solgt produktene sine til disse prisene, skjønner jeg meget godt at de også velger å selge til disse prisene!

Markedet bestemmer, og Muranoglass er eksklusivt og anerkjent over hele verden. Jeg, og mange med meg, som har et begrenset shopping-budsjett handler ikke her, jeg bare beundrer de aldeles fantastiske utstillingene. Om du oppsøker forretningene inne i Venezia, f. eks. de som ligger
mellom i gatene mellom Sukkenes bro og Rialto-broen (ikke på Markusplassen!), er nøyaktig de samme glassproduktene - også disse produsert ved Murano - mye rimeligere! Minst én tiendedel av hva du må betale for produktet på selve Murano. For eksempel så koster et nydelig Murano glassmykke til kr. 1500,- på øya Murano, mellom 60,- og 100,- kroner i selve Venezia. Kjekt å vite!

7 kommentarer:

Hilde Heimdal sa...

wooooow litt av noen lamper !!!! :)

Marit sa...

Det er jo lov å SE på disse heldigvis... Utrolig vakre! - Flotte bilder og spennende lesing. Det kommer enda mer, håper jeg.

Klem Marit :o)

Merete sa...

Nå veit eg kor eg skal dra hvis/når eg skal tilbake til Venezia! Mykje fakta og kunnskap hadde du om dette temaet også. Eg leser og kikkar med stor interesse! :-)

Elin sa...

Litt av noen kunstverk du kan vise til !......
både lysekronene og maskene i forrige innlegg.
Virkelig informativt og flott fortalt også.
Takk skal du ha !

Anonym sa...

Nå kom minnene mine tilbake i hvert fall. Vi var også å så på produksjonen på Murano da vi var i Venezia. Ordentlig spennende og lærerikt får man vel kalle det. Vi klarte ikke la vær med å kjøpe med noe derfra vi da, men valgte noe fra en glasskunstner som foreløpig ikke var så kjent. For det var veldig prisforskjell på produktene alt ettersom hvor erfaren og populær kunstneren var.
Håper du får en flott dag videre...

Ann sa...

Tusen takk for svært hyggelige og inspirerende tilbakemeldinger!! :)

Jeg har sååå mye mer jeg gjerne skulle ha vist dere av kunstglass m.m., men det var ikke lov til å ta bilder i utstillingslokalene!! Åååh sukk mitt hjerte det var mye vakkert å se der!!! Måtte be både om tillatelse og tilgivelse for å få et par brukbare bilder fra en av lysekronehallene!

Jeg skulle så gjerne ha vist dere bilder av to meter høye helt fantastiske glass-skulpturer, dekketøy, ubeskrivelig vakre karafler, fabelaktige glassmøbler, alle de utrolig vakre vasene, 10-armede høystrakte bordlysestaker, mosaikkbilder på staffeli av glass, smykkesalene, og alt det andre vakre jeg har sett i Venezia og ønsket å dele med dere! Og så var det ikke lov tl å ta bilder der inne!!! Sukk... tro meg, jeg prøvde.

Det var ikke lov å ta bilder p.g.a. faren for industrispionasje og kopiering av produkter. Jeg hører hva de sier, men forstår det ikke helt. Dersom en konkurrent virkelig ville ha bilder av disse produktene, finnes det jo knallbra kamera på størrelse med knappehull og klokker! De vil jo aldri kunne stanse designspionasje uansett hvor grundige de er med de folkemengdene de har innom lokalene sine i løpet av et år. Synd, men sant. Og altså; ingen bilder av alt dette nydelige de lager på Murano og som jeg så fryktelig gjerne skulle ha vist dere!!

Og så alle de nydelige møblene vi så i Venezia da!! De mest fantastiske møblene stod selvfølgelig i de mest eksklusive forretningene! Gullsmedbutikker, banker, butikker med de mest eksklusive merkevarene ved Markusplassen, o.s.v. Og her var det heller ikke lov til å ta bilder!!! Denne gangen ikke primært p.g.a. faren for kopiering, men p.g.a. faren for ran!! Hva er det slags verden vi egentlig lever i? Det gjorde skikkelig vondt i hele kroppen å ikke få lov til å ta bilder av alle de stilige møblene (bl. a. Cattalan Italia møbler og lamper!) som jeg så rundt meg i disse lokalene, men regelen var bare å respektere. Sikkerhetsvaktene stod over alt. Enkelte steder utstyrt med maskingevær!! Ikke fullt så idyllisk... glad det ikke er noe vi er vant til å se her i Norge.

Til tross for bevæpnede vakter, Venezia er virkelig verdt et besøk! Jeg er full av nye inntrykk, har fått masse ny inspirasjon og vi har kost oss! En langweekend i Venezia kan jeg anbefale på det varmeste! :))

Ha en fin uke alle sammen!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Anonym sa...

Jeg har arvet en Murano Lysekrone fra mine foreldre, men mangler et blad og dobben som skal henge under er delvis knust.
Jeg husker godt at de var i Venezia engang på tidlig 60-tall og kjøpt denne lysekronen. Er det noen som kan gi meg et tlf. no slik at jeg kan få kjøpt delene som mangler. Mitt tlf no er 90556966. På forhånd takk.