lørdag 3. oktober 2009

Venetiansk kunst på stueveggene

Vel hjemme igjen etter en nydelig liten uke i Venezia, fullstendig utslitt og med føttene dekket av gnagsår, men full av nye inntrykk og med et stort smil om munnen, mange flotte bilder på minnebrikken i kameraet og kofferten fylt med de lekreste ting!

Vi rakk det meste; Vi fikk sett utallige flotte karnevalsmasker, mange vakre madonnafigurer, spennende antikvitetsbutikker, spist ved romantiske restauranter langs kanalene, drukket god vin, spist ekte italiensk iskrem, sett masse nydelig arkitektur! Gått kveldstur på Markusplassen og hørt den nydelige klassiske musikken i solnedgang, beskuet Venezia fra klokketårnet på Markusplassen, sett Rialto-broen, markedene, sukkenes bro, Doge-palasset, kanalene, opplevd gondolene, hørt gondolsangerne, sett katedraler, kjørt vannbuss, sett kniplinger fra Burano, kjørt med racerbåt fra Venezia til Murano med håret flagrende i den varme vinden, beskuet venetiansk glasskunst på Murano. Du verden så mange flotte lysekroner! Vi rakk langt fra alt på denne turen, men jeg tror vi rakk det viktigste!


Jeg har vært i Venezia flere ganger tidligere, men det var nå hele 17 år siden jeg var der sist. Jeg og mannen som jeg i dag er gift med, var interrailere den gang, reiste med sekk på ryggen, spiste medbrakt Wasa-knekkebrød, drakk ikke vin, men vi hadde det helt fantastisk likevel! Det eneste litt sørgelige var at vi begge var studenter den gang, vi hadde ingen penger å shoppe for, og heller ikke plass i interrailsekken til noe "tull". Denne gangen reiste vi til Venezia med to kofferter, -den ene så og si tom! Nå skulle jeg endelig få med meg hjem en av de vidunderlige karnevalsmaskene jeg hadde ønsket meg i 20 år!

Karnevalsmaskene - så umåtelig vakre og detaljrike! Store og små, noen håndmalt, andre masseprodusert, alle møysommelig pyntet med fjær, bjeller, glass, glitter og stas.

Å finne masker i Venezia er ikke vanskelig! Byen formelig bugner over av masker. Men de håndlagde maskene i papirmaché (cartapesta), er vanskeligere å finne. Billige, fabrikkmalte, plastikkmasker, gjør det stadig vanskeligere for de tradisjonelle "mascherieri" å livnære seg av maskekunsten. I sine små maskebutikker (mascheria), sitter maskekunstnerne og lager masker, maler og dekorerer masker, fra morgen til kveld. Fremst i butikken henger ferdige masker i alle varianter og størrelser, lengre bak i butikken ligger og henger halvferdige masker til tørk, umalte maché-masker og det står gjerne også et titalls machéstøpeformer langs veggene. Ved et litt uryddig arbeidsbord dekket med utallige malingsflasker, pensler og fjær, i en krok innerst i butikken, finner du gjerne maskemakeren selv, iført et arbeidsforkle fylt med malingsflekker. Mascheria´er lager og selger kun håndlagde masker, de er ikke typiske butikker som selger alt mulig annet tull og dilldall. Maskemakeren er travelt opptatt med arbeidet sitt, og enser knapt besøkende som kommer inn i butikken. Først når du har forvillet deg innerst inn i butikken, ser maskemakeren opp, smiler og ønsker deg velkommen.

Hele maske-prosessen starter ved at maskemakeren lager et design som han så leverer til en skulptør som lager machéformer. Når formen er klar, tar maskemakeren fatt på arbeidet. Blå papirflak (cartapesta) legges lag for lag i formen, til et ca. 5 mm tykt skall av papirmaché er bygd opp. Deretter dekkes alt det lyse blå med et hvitt stukk-lag. Når stukklaget er tørt, kan masken dekoreres. Dette er en tidkrevende prosess som går over mange dager, og maskemakeren har derfor gjerne flere masker han jobber med samtidig. Når malingen og all annen dekor har tørket skikkelig, får masken til slutt ett eller flere beskyttende lag med lakk. Når lakken har tørket er masken ferdig.

Jeg hadde et klart ønske om å finne en slik ekte, håndlaget maske, et ekte håndverk, laget av en ekte maskemaker fra begynnelse til slutt, -et lite stykke venetiansk kunst til å ha på stueveggen sammen med litografiene mine. Slike masker koster flere tusen kroner pr. stk, og jeg ønsket derfor å finne DEN riktige. En som virkelig representerte Venetiansk kunst, og etter litt leting fant jeg den! Denne masken i gull, sølv og antikkhvitt er en av de aller vakreste maskene jeg noensinne har sett!

Masken har en diameter på 56 cm, og er særdeles detaljrik. Den antikkhvite bunnfargen er krakkelert, en teknikk som er å finne på mye av Venetiansk kunst. Mønsteret du ser omgir hele masken, er kniplinger fra Burano, lakkert og belagt med bladgull i maskens ansikt, øvrige kniplinger på masken er sølvbelagt. Krystallene på masken er fra Murano, og er identiske med de som benyttes i lysekronene som produseres på Murano. Karnevalsmasken er sertifisert ("Autentica lavorazione artigianale di Venezia, Italia"). En ekte, og aldeles nydelig, Venezia-maske!

Som om det ikke ble brukt nok penger på denne masken, så fant jeg ytterligere en maske som jeg også bare "måtte" ha med hjem! Denne hos en maskemaker (mascherieri) i gammelbyen i Venezia. Også denne er ekte håndverk, et genuint stykke Venetiansk kunst, håndmalt og med vakre detaljer i gull og blått. Den har det typiske Joker-mønsteret malt rundt øynene, barokkdekor og den karakteristiske hodepynten av struttende hanefjær. Denne karnevalsmasken i antikkhvit, lys blå, gull og grått er helt annerledes enn den andre, men også denne er en vakker, unik, tradisjonell og en meget karakteristisk Venezia-maske.
Også dette kunststykket skal pryde stueveggen vår de kommende femti år, side om side med våre litografier, og minne oss om alle våre vidunderlige opplevelser i Italia, våre italienske venner, musikken, havet, alle smakene, duftene og alt det vakre vi har vært så heldige å få se og oppleve i årenes løp. Det synes nesten uvirkelig at jeg endelig har jeg fått de Venetianske karnevalsmaskene jeg har ønsket meg i tyve år! Jeg må smile hver gang jeg ser dem!

Vi var også innom maskemakeren "Il Canovaccio", som leverte maskene til filmen "Eyes Wide Shut". Der finnes også masken som Tom Cruise brukte i filmen, utstilt. Vi fant maskemakeren ved en tilfeldighet, den lille butikken ligger ikke langt fra Rialto-broen, og vi måtte selvsagt ta noen bilder av butikken da vi likevel var der! Mange flotte håndlagde masker også i denne butikken.

Vi kjøpte også en rekke små keramikkmasker, masseproduserte, men med nydelige håndmalte ansikter. Disse er svært rimelige i Venezia, og dekorative til tross for størrelsen. Maskene er nokså "jentete" med all glitter og stas, men vår sønn har likevel fått en til sitt soverom, og vår datter mange forskjellige slike små masker til å ha på veggen på sitt soverom. Det er noe storslått, mystisk, magisk og litt fremmed over disse Venezia-maskene. Jeg håper ungene vil bli like nysgjerrige på, og fasinert av, disse maskene som det jeg alltid har vært. Jeg har et sterkt ønske om å ta ungene med til Venezia neste gang, og kanskje aller helst under det store karnevalet i Venezia i februar! Det blir vel neppe om nå førstkommende februar, men kanskje neste. Karnevalet i Venezia hadde ganske sikkert vært en opplevelse vi ville ha husket hele livet, både store og små!

5 kommentarer:

Marit sa...

Velkommen tilbake - har ventet på bilder og historier... Jeg får høy puls når jeg leser dette. Jeg har vært i Venezia to ganger, den siste for 13 år siden - og glemmer det ikke.

Jeg følte stemningen og ble rørt av de vakre maskene! Vidunderlige!! Har aldri sett maken. Takk for at du deler dette med oss!

Klem Marit :o)

Lindas hus sa...

Velkommen tilbake til Norge. Høres ut som dere har hatt en fantastisk reise. Og disse maskene er bare utrolig vakre. Begge 2 som du kjøpte med deg hjem var bare nydelige! Og så deilig å få noe man har ønsket seg så lenge. Ha en herlig helg hjemme med din familie. Klem fra Linda

Ingunn sa...

Velkommen hjem og vel overstått feiring. Høres ut som en flott reise. Kanskje jeg skal ta med min kjære og dra?

Nydelig masker du har valgt deg.

Ha en fin-fin helg. sikkert deilig å være hjemme igjen. :)

Klem Ingunn

The Redhead Riter sa...

Very intricate and beautiful!

Ann sa...

Takk alle sammen! Så koselig å høre fra dere igjen!! Jeg ble selv så begeistret for disse maskene, og gleder meg til å ha dem på stueveggen de neste femti år!
Vi har kost oss noe veldig i Venezia. En slik tur gir både ny inspirasjon og ny giv i hverdagen! Om du ikke har vært i Venezia før, kan jeg varmt anbefale det! Du rekker Venezia på en langweekend! En opplevelse for livet!

Borte bra, men hjemme best! ;)

Ha en riktig fin uke!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.