Tekst ovenfor hjemme hos oss

Hjemme hos oss - A glimpse of my home

klikk for å lese

Velkommen! Glassveranda har blitt ny! Øverste delen av nettsiden har fått innholdsrike, men oversiktlige, bildemenyer. Denne delen er statisk, men funker slik:
Klikk på et bilde for å lese hele artikkelen. Saken du velger kommer da opp, i sin helhet, nedenfor de statiske bildemenyene! God lesning!ღ
Welcome! Click a thumbnail to read more. The article of your choice will appear below the menu of thumbnails. Happy reading!ღ

Hjemme hos oss - A glimpse of my home

Tekst ovenfor jul hos oss

Jul hjemme hos oss - Xmas in my home

Kikk for å lese

Klikk på et bilde for å lese artikkelen. Saken du velger kommer da opp, i sin helhet, nedenfor de statiske bildemenyene!
Click a thumbnail and the article of your choice will appear below the menu of thumbnails!

Jul hos oss - Xmas in my home

onsdag 13. januar 2010

Innred ved bruk av assosiasjoner og følelser!

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 16 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den amerikansk internettbutikken Teak, wicker, and more. (All 16 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to the American online store Teak, wicker, and more!)


Det er med uterom og hagemøbler som med rom inne i huset, interiør og møblering; stemningen og det arkitektoniske uttrykket i uterommet forandrer seg i takt med fargevalg og former, materialer og konstruksjoner, design, formspråk. Alle disse valg som vi tar, bevisste eller ubevisste, er med på å skape et helhetsuttrykk.


Kunsten er å appellere til assosiasjoner og følelser når du innreder rom. Vi alle påvirkes av synsinntrykk, det visuelle uttrykket, i et uterom på lik linje med når vi kommer inn i et rom i et hus for første gang. Vi påvirkes av dufter, lyder, smaker, belysning, farger, temperaturer etc. 


Et rom smaker vel ikke noe? Ikke direkte, men assosiasjonene vi har til bestemte farger, bestemte dufter, appellerer også til smakssansene våre. Vi tar alle sansene våre i bruk, enten vi kommer inn i et innerom eller et uterom, enten vi vil eller ikke.


Til og med når vi ser et bilde av noe, assosierer vi det vi ser med en eller flere opplevelser vi har hatt tidligere i livet. Positive eller negative. Farger, former, lyder, smaker, dufter, materialer etc. appellerer med andre ord til følelsene våre. 


Vi forbinder rett og slett det vi ser med noe vi tidligere har opplevd, vi assosierer det vi ser med noe som vi selv har erfart. Vi assosierer det vi ser med en følelse. Følelsen påvirker oss. Følelsen bestemmer hva slags inntrykk vi gjør oss av rommet. Følelsen bestemmer hva slags stemning vi kommer i når vi kommer inn i rommet!


Snur vi litt på dette vil det si at vi kan styre menneskers opplevelse av et rom ved å appellere til de "riktige" følelsene, de positive følelsene. 


En interiørarkitekt som skal innrede hjemmet til mennesker de ikke kjenner, må derfor sette seg grundig inn i hvem disse menneskene er. Hvem er de, hvilke lidenskaper har de i livet, hva liker de, hva liker de ikke. Rommet skal jo til syvende og sist passe perfekt til familien som skal bo i huset, ikke til "de andre". 


Det dyktig interiørarkitekt går aldri i gang med å innrede det perfekte hjem uten å tenke "for hvem". En god interiørarkitekt innreder med tanke på å lage et perfekt interiør for nøyaktig den oppdragsgiveren de har foran seg, og ikke med tanke på å skape et prisvinnende interiør...



Jeg har, som mange av dere allerede vet, min bakgrunn innen faget markedsføring. Jeg har en tverrfaglig bakgrunn, men har alltid jobbet med markedsføring; Markedsanalyser, reklamekampanjer, informasjonskampanjer, markedsplanlegging, strategiutvikling, produktutvikling, salg etc. 


Reklame er bare en liten del av markedsføringsfaget, men en viktig del, og reklamebransjen slutter aldri å forundre meg! Til og med de største reklamebyråene vi har her i Norge er forbausende lite opptatt av markedsføring! Det er jo det de skal leve av!! Det hjelper lite å lage verdens mest storslåtte annonsekampanje sett i et layoutmessig perspektiv, dersom du ikke når frem til målgruppen, de du ønsker å henvende deg til, med budskapet!!!








"Det er ingen som hører hva du sier før det ligner noe som de selv har tenkt!"
(Nils-Fredrik Nielsen)



Det har faktisk liten betydning for en oppdragsgiver at reklamefilmen fikk Gullfisken dersom kampanjen ikke resulterte i mersalg! En god reklamefilm, en god annonse, skal formidle et budskap som skal resultere i et konkret målbart resultat, ofte økt salg, økte inntekter, økte medlemstall! At en reklamefilm får Gullfisken betyr at den hadde sjarm, den var godt laget, ideen var kreativ, men det trenger dessverre ikke å bety at filmen var god sett i et markedsføringsperspektiv. Da kreves det ikke bare at folk lo og koste seg da de så filmen, men at annonsøren opplever et markant mersalg i løpet av kampanjeperioden og helst i lang tid etterpå også... 


Men for all del; de dyktigste i bransjen tenker målgrupper og lager reklame som resulterer i et markant mersalg for oppdragsgiver, -kampanjer som kanskje i tillegg vinner priser! -Og en ting skal disse i reklamebransjen ha, de er særdeles dyktige til å appellere til følelser! 


Hadde bare alle vært mere opptatte av å skreddersy budskapet til målgruppen... 


En sivilingeniør som jobber som daglig leder i et stort konsern som produserer f. eks. speedbåter, er på sin side alt for opptatt av det tekniske, og ville uten hjelp fra et reklamebyrå ha sendt ut en DM til potensielle kunder som inneholdt noe som lignet på Teknisk Regnetabell, og han/hun ville følgelig ikke ha appellert til mottakerens assosiasjoner og følelser i det hele tatt! 


Sannheten er at du kan faktisk ALDRI skape entusiasme uten å spille på følelser! Ikke for et produkt, ikke for en bedrift, ikke for en organisasjon, ikke for en idé, ikke for et rom! -Fordi entusiasme og engasjement er et direkte resultat av aktiverte følelser! 


Vel,dette kunne jeg antagelig ha skrevet en hel bok om på et øyeblikk, men jeg skal prøve å la være å gjøre det her! :) (Kanskje jeg skulle etablere en blogg til, - en myntet på frustrerte bedriftsledere som trenger nye innspill i markedsføringsarbeidet :))


Hvor vil jeg hen med dette da? Jo det var ment som en digresjon. Også en interiørarkitekt MÅ markedstilpasse tjenesten han/hun selger til markedet! En interiørarkitekt kan ikke bare tvinge igjennom meningene sine med ønske om å skape et mest mulig nyskapende eller estetisk korrekt interiør! 


Et interiør skal være funksjonelt og det skal, ikke minst, gjenspeile menneskene som bor i huset!. Interiørarkitekts viktigste oppgave er derfor å skape et interiør som appellerer til positive følelser. Ikke sine egne følelser, men oppdragsgivers følelser! De som faktisk skal bo i huset skal føle entusiasme og engasjement, begeistring og komfort, kreativitet og genuin lykke når de kommer inn i rommet for første gang, men også et halvt år senere. De skal føle seg hjemme!


Det å appellere til assosiasjoner og følelser er noe også vi som privatpersoner kan og bør benytte oss bevisst av når vi innreder våre egne rom, både inne og utendørs! 


Hva slags stemning ønsker du å skape i rommet? Hva tenker du i dag når du sitter i hagen, hva føler du? Hva ønsker du å kunne føle når du sitter i hagen? Hva assosierer du med denne ønskede følelsen? Notér ned uten å tenke praktisk, uten å tenke innredning. Bare begynn planleggingsprosessen med denne kreative tankeprosessen uten å tenke meter, kvadrat og pris. 


Hvilken følelse ønsker du skal regjere deg når du sitter i din egen hage, hvilken stemning og hva forbinder du med denne stemningen? Er det turkist hav, grønn skog, svaberg, sand eller fliselagte områder, varme flater, kalde... Hvilke farger? Hvilke dufter? Hvilke lyder? Skriv opp, gjerne 20-30 punkter, og bruk notatene i den videre planleggingen av hagen din.


Neste steg er å klarlegge hvilke arkitektoniske trekk som allerede finnes på dette stedet i hagen din. Hvordan kan de utnyttes best mulig? Hvordan skal dette hageområdet brukes egentlig og av hvem andre enn deg i familien? Ungene? Hva må da tas hensyn til? Skriv ned. 


Hva kan med fordel understrekes i hageområdet, hva bør tones ned? Hvordan er fargene i denne delen av hagen din i dag? Hva sier notatene dine om farger? Kanskje er det nok å endre fargen på vindseil, stolputer og tilbehør? Kanskje må en levegg settes opp? Kanskje må eksisterende levegg males hvit? Og er du veldig glad i uterommene ved middelhavet er kanskje kurvstoler et passende valg, eller stoler av smijern?







Uterommet bør selvfølgelig til en viss grad stå i stil med huset, men det skal jammen noe til for at hagen ikke lenger passer til huset. 


Har du et klassisk sveitserhus eller lignende tradisjonelt nostalgisk hus bør du likevel tenke deg to ganger om før du velger kubiske hagemøbler, møbler i funkisstil og hagemøbler i transparent plast, knalloranje plast og lignende ultramoderne hagemøbler.


Hva med busker og trær? Avskjerming er viktig. Du skal kunne sitte å slappe av i din egen hage, ikke sitte å holde pusten for å se ekstra fin ut i bikinien. Det må heller ikke være for mange trær i hagen. Det stjeler både sol og dagslys. 


Du skal skygge for forbipasserende trafikk, ikke for den blå himmelen! En hekk krever mindre vedlikehold enn en gjerde. Kanskje en kombinasjon kunne være en god løsning? Gjerde på en side av tomten, hekk rundt resten? En hage mister mye av den gode lune private stemningen, og også mye av sin funksjon, når forbipasserende har fullt innsyn. 


En grønn vegg av busker og trær gir, dersom de er plantet pent og riktig i forhold til hverandre, skjerming mot innsyn og er samtidig en vakker innramming av hagerommet. Klatreplanter kan også være med på å myke opp uteområder, f. eks. en levegg, og legges det til rette for det kan de også vokse på espalier og i taket på en pergola for virkelig å gjenskape middelhavsstemningen ved hagebordet og utegrillen!


Trær kan også plantes i krukker og kasser, som kan settes på brosteinsbelagte områder og på terrasser. Knekkhellebed kan også omkranse uteplassen. 


Ønsker du en lettstelt hage, en som er tilnærmet vedlikeholdsfri? Eller drømmer du om en grønn blomstrende oase? Trær, busker og stauder krever mindre vedlikehold enn sommerblomster. 


Kanskje vil du bygge tak over en del av uterommet slik at du slipper å tenke på at krukker regner fulle og putene må bæres inn? Hva med en hagestue? En paviljong? Et lysthus? 


Hva med belysningen? Uterommet skal også være koselig om kvelden. Hva med en liten sildrende fontene med kveldsbelysning? Mulighetene er uendelige!


Det er viktig å planlegge langsiktig! Dette for at du skal slippe å gjøre ting om igjen dersom du ønsker i "bygge ut" hagen noen år. Selv om en paviljong og en spa er utelukket i dag, er det ikke sikkert at du tenker det samme om fem år. 


Skissér opp tomten, og planlegg langt fremover. I år bygger du kanskje ut terrassen, men hvor skal spaet stå om fem år dersom du da bestemmer deg for å investere i et? Har du da tatt høyde for at terrassen skal kunne bære karet og vekten av noen tusen liten vann med deg og dine nedi? Vil trærne du nå planter skygge for solen i spaet om fem år? Planlegg langsiktig.


Kunsten å skape en hyggelig stemning i uterommet er kort oppsummert å ta utgangspunkt i en positiv følelse og tenke etter hvilke assosiasjoner du har til denne følelsen. Hvilke farger, dufter o.s.v. assosierer du med denne følelsen? 


Notér ned hvilke farger, materialer, tekstiler, smaker, lyder og dufter som du forbinder med følelsen, og ta utgangspunkt i notatene dine når du innreder uterommet. På denne måten klarer du å bygge opp et tema i rommet. Et tema som betyr noe for deg personlig. Det er du som skal bruke rommet. Det er du som skal føle entusiasme og engasjement, begeistring og komfort, kreativitet og genuin lykke når du sitter i det ferdige rommet! I sommer, men også om fem og ti år, så igjen: Tenk langsiktig! :)

Du finner flere inspirasjonsbilder til hagen på Teak, wicker, and more sine nettsider:
Teak, wicker, and more.


Ha en fortsatt fin uke! :)




Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.



Rom i min hage finner du her: "En presentasjon av rom i min helårshage"
og her: "Detaljer i min hage".

Under "Linker til nyttige artikler" her på Glassveranda finner du også interessant lesestoff om hage og hageplanlegging. Bl. a.:
Finn din hagestil
Gratis 3D hagedesign program for PC
Slik bygger du et lysthus




7 kommentarer:

Therese fra huset med de rare i sa...

ÅÅÅ merka jeg lengter etter sommern jeg nå:)

nr14 sa...

Oh, savner vår og sommert etter det innlegget ditt:) Jeg kommer også til å få ganske mye fokuse på hage og uteplass til våren...hvis det ikke kræsjer veldig med andre prosjekter ellers i huset vårt. Skal bruke en god del belegningsstein, murer, beplantning etc. Kjekt at du har lagt til noen linker. Ha en fortsatt fin dag.

Anonym sa...

Veldig lekkert og spennende! Takk for flott inspirasjon.
Synd vi ikke har et like stort og variert utvalg i uterom "stash" her i landet :o)

Sissel

Ingunn sa...

Flott og langt innlegg med 2 av mine yndlingsfag; markedsføring og interiør. Sov godt.

Klem fra Ingunn

Inspirera Mera sa...

Vilka underbara inspirationsbilder. Nu längtar man efter våren. Kram Sandra

Anonym sa...

Oj, har hele tiden trodd du hadde utdannelse innen hus/bygningsgfag?

Klem fra Tone.

Glassveranda sa...

Ja, men det er helt riktig! ;) Kort oppsummert så gikk jeg først gymnaset (v.g.s. allmennfag) i 3 år. Deretter 7 års studier: Byggteknisk (3 år) + Øk/ad/markedsføring (4 år). -Så begge deler! ;)) Takk for at du spurte forresten, for kanskje er det flere som har lurt på hvordan dette hang sammen! :D

Hi, hi, ja det er helt klart mine favorittema også Ingunn! ♥ :))

Takk for alle koselige kommentarer, og ha en fortsatt fin helg alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.

K U N S T N Y H E T :