torsdag 18. mars 2010

Utbygg/påbygg/tilbygg? Eller garasje? - Del 1

Har du planer om å bygge ut, bygge på, bygge til eller bygge om huset ditt i sommer? Eller kanskje bygge noe nytt, noe mer, på tomten din? For eksempel en garasje? En paviljong? Eller kanskje et tak over inngangspartiet? Bygge ut stuen? Eller gangen?

Mange går med slike planer nå om våren, drømmer, men tanken på byggesøknaden, alle skjemaene, byggeforskriftene... mange stivner av skrekk bare de tenker på det.

ByggeSØKNAD eller byggeMELDING? Hva er i det heletatt forskjellen? Hva må søkes om, og hva holder det å byggemelde? Hvor skal vi begynne? Hvem må vi kontakte? vi egentlig kontakte noen? Må vi ha arkitekt? Må vi ha en entreprenør til å fylle ut papirene?! Hva med tegninger? Det hele blir for uoversiktlig og overveldende, og det høres kostbart ut, og mange gir derfor opp drømmen om et utbygg, eller en garasje, allerede før de har kommet i gang!

Gudene skal vite at jeg har skrevet min kvote i livet med byggesøknader, byggemeldinger og tilhørende papirer. Jeg har også tegnet utallige byggesakstegninger. Både gjennom jobb og privat i løpet av årene. Og ettersom det nå er
tidlig vår, -det perfekte tidspunktet for å søke om byggetillatelse, har jeg nå med jevne mellomrom i tiden fremover tenkt å så kort, klart og konsist som mulig forsøke å forklare hvordan dere skal gå fram, trinn for trinn, for å unngå at store kostnader påløper et enkelt byggeprosjekt allerede før spaden settes i jorden!

Det mange ikke vet er nemlig at I SVÆRT MANGE TILFELLER KAN DU BYGGE PÅ HUSET DITT UTEN BYGGESØKNAD! Det vil si at det er en stor sjanse for at du kan bygge på huset ditt uten at du nødvendigvis trenger å involvere arkitekter, entreprenører og andre kostnadskrevende fagfolk i arbeidet i det heletatt, og i hvertfall ikke i søknadsprosessen. Hvordan? Jo, du kan bruke ByggeMELDING i stedet for å skrive en komplett ByggeSØKNAD! En ByggeMELDING er også en slags søknad som skal godkjennes av bygningsmyndighetene i kommunen din, men den er mye enklere, mye mindre tidkrevende og langt mer overkommelig for Hvermannsen enn en ByggeSØKNAD.

De aller fleste utbyggingsprosjekter er av en slik art at du slipper unna med en slik forenklet søknad, en såkalt ByggeMELDING ("Melding om tiltak"). Mange er ikke klar over dette, og bransjen gjør minst mulig for å forenkle og forklare, og det er jo forståelig. Dersom flere får innsikt i hvordan dette enkelt kan gjøres, blir det kanskje mindre penger for dem å tjene på forvirrede selvbyggere? Personlig tror jeg at dersom flere var i stand til å gjøre dette selv, og heller fikk gleden av å bruke pengene på byggematerialer heller enn konsulenter, så ville flere ha realisert byggeprosjektene sine, satt dem ut i livet. Følgelig ville bransjen tjent på det, ikke tapt på det. Eller hva tror du? Også ByggeMELDINGs-papirene kan se litt overveldende ut ved første øyekast, men ikke la deg skremme! De ser mye verre ut enn det de i virkeligheten er!

Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at ByggeSØKNADER som benyttes til bl. a. nybygg (hele nye hus), har med det nye skjemaveldet som ble innført her i landet kun få år tilbake, blitt et helt eget fag som jeg ikke en gang skal forsøke å begi meg ut på å forenkle her på bloggen. Til utfylling av byggeSØKNAD anbefaler jeg på det sterkeste at du like godt først som sist tar kontakt med en profesjonell entreprenør, et arkitektkontor e.l.

Men ByggeMELDING derimot!... :)) I morgen skal du på en kort og oversiktlig måte få lære alt du trenger å vite om ByggeMELDINGER her på Glassveranda, når de kan brukes, hvor du begynner, hvordan du gjør det, -steg for steg! Dette var bare en intro, gå ikke glipp av "Utbygg/påbygg/tilbygg? Eller garasje? - Del 2" her på Glassveranda i morgen!

Ha en fin dag videre! :)

Klem, Ann,

Interiørbloggen Glassveranda


Del 2 finner du her.

Oj! -Dette var faktisk blogginnlegg nummer 200 her på Glassveranda! :D

5 kommentarer:

Stunder av lykke sa...

Hei! Flott innlegg! Ja, man kan lett gå seg vill i junglen av paragrafer, skjema og søknader. Vi venter i disse dager svar på byggemeldingen vår om å bygge på huset.Trenger ekstra soverom,bod og litt større kjøkken. NÅÅÅ! :-)
Tre uker har de på seg, om de ikke svarer innen den tid stikker vi spaden i jorda og starter;-)
Ha en fin dag!

Ingunn sa...

Så flott da. Husker når vi bygget ut rekkehuset mot hagen. Vi begynte før det ble godkjent, og så fikk vi nei. Jeg ventet, og en dag engasjerte jeg arkitekt og ringte en mann langt opp i systemet, og sendte brev om at jeg ikke hadde penger, når jeg hadde tid, og tid når jeg hadde penger.

Det gikk bra da. Vi fikk godkjennelsen, og ingen bøter.

Klem og ha en fin kveld. Flott at du lærer oss....

Klem Ingunn

Ann sa...

Så spennende!! :)) 3-ukers regelen er der, men jeg vet sannelig ikke om jeg hadde turt å sette i gang gravearbeidene etter tre uker dersom jeg ikke hadde fått en skriftlig tillatelse først... men du har loven på din side, så... Men jeg regner virkelig med at du hører fra kommunen før det har gått tre uker! :)) Lykke til med byggeprosjektet!! Litt pes mens det hele står på, men det er jo så utrolig herlig med all den ekstra plassen etterpå! ;)

Ingunn: Huff det er skrekkelig skremmende når slikt skjer! Men så flott at det i hvertfall gikk bra til slutt! :))

Ha en fin helg begge to!

Klem, Ann.

Tora Røst sa...

TAKK for at du finnes, og TAKK for at bloggen din finnes. Dette var nettopp det jeg trengte for å få tilbygget vårt trygt i havn!! :)

Ann sa...

TIL ALLE DERE SOM LESER DENNE BLOGGESERIEN NÅ (i 2012 eller etter den tid): Dersom du har spørsmål som gjelder regelverket, spørsmål om hvor man nå får tak i eventuelle nye skjema m.m.: Det har kommet en del nye regler og skjemaer de siste to årene (Jeg skrev denne serien våren 2010). Fordi jeg dessverre ikke har tid/overskudd/kapasitet til å holde meg oppdatert på dette området, rett og slett fordi jeg ikke jobber i bransjen lengre og ikke har noen nye byggeplaner på tegneblokken selv pr. i dag ;)), så ber jeg deg ta kontakt med/ringe til en byggesaksbehandler på teknisk avdeling/teknisk etat i kommunen du bor i dersom det er noe du lurer på, for de er hele tiden oppdaterte på regelverket. Blide og hjelpsomme pleier de også å være! ;)) Masse, masse lykke til med byggeprosjektet ditt! :0)

Stor klem, Ann.