fredag 21. mai 2010

Litt hageinspirasjon og litt om selvbeherskelse

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 10 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den amerikanske møbelkjeden Ballard Designs! (All 10 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to the highly respected American furniture company Ballard Designs!)

Håper du hadde en fin 17. mai. Vi hadde en kjempekoselig dag, men 17. mai er en særdeles lite migrene-vennlig dag... jeg har vært utslått av hodepine og migrene i mer eller mindre tre døgn i strekk nå, og synes jeg hører hurrarop, trommer, russefløyter og trompeter fremdeles! :D Men hodepine går over, og alt som går over er greit :))

I forbindelse med at vi nå holder på å planlegge hageområdet utenfor det nyoppussede lysthuset vårt, og nå også området under vest-terrassen vår (på den "indre" gårdsplassen vår), har jeg begynt å søke forskjellig inspirasjon på nettet. Jeg er bl. a. på utkikk etter en vakker fuglekasse som skal stå på toppen av en høy pinne i hagen utenfor lysthuset, slik at det vises fra sittegruppen i lysthuset når døren står åpen. Dette huset jeg her viser fra Ballard Designs finnes også på stang. Visst hadde dette blitt et vakkert blikkfang i enhver hage? Koselig å sitte å se på travle småfugler mens du nyter en kopp kaffe og en god bok utendørs en fin sommerdag, koselig med fuglekvitter. Ungene synes det høres veldig spennende ut med en fuglekasse i hagen: Tenk så spennende den dagen at noen har flyttet inn i det lille huset! :D Det blir stor stas! :))

Har du en fuglekasse i hagen? Har du en katt? Lar katten fuglekassen være i fred? Jeg har ikke katt selv, men naboen har to, og jeg lurer på hvor høyt en slik fuglekasse må plasseres (hvor lang stangen må være) for at kattene ikke skal nå dem... I og med at det selges fuglekasser på stang så regner jeg med fuglene er trygge der, men hvem vet... Si gjerne noen ord om dette i kommentarfeltet nedenfor dersom du har erfaring med lignende fuglekasser, det kan være flere enn jeg som lurer på det med katter og fuglekasser...

Det er mange interiørbutikker som har lignende kornsekk-puter som disse i sitt sortiment denne sommeren. Jeg synes de er flotte, både denne vintage-hvite varianten med blått trykk, og varianter i beige striestoff med mørke grått trykk. Disse hvite kan også kombineres med hvite søtere puter med kniplingsdetaljer for å røffe opp et interiør som har blitt for nostalgisk. Nytt og gammelt, pent og rustikt i skjønn forening. Du kan også lage slike putetrekk selv. Både striesekker og striestoff selges på gartneriene, på Felleskjøpet, på Jula og mange andre steder, og alt du trenger i tillegg er en liten boks mørk grå eller blå tekstilmaling, en svamp og noen kjøpte eller hjemmelagde sjabloner.

Du fester sjablonen med tekst etter eget ønske på tekstilen, og brukes svampen til å stemple fargen på. Det er imidlertid viktig av du bare har litt maling på svampen slik at du ikke "metter" tekstilen med malingen. Da oppnår du en slitt finish lik den du ser på dette bildet, og soft tekst uten skarpe, markerte kanter. Da ser det ut som sekken/puten har vært i bruk en stund, og den får den "riktige" vintage-looken.




En enkel og anonym knaggrekke gjør at vi, ubevisst eller ubevisst, flytter fokuset vårt fra selve knaggrekken og til tingene som henger på den. En god idé dersom du har noen flotte ting du ønsker å vise frem. Selv er jeg svak for både stråhatter og vakre kurver. Så enkelt, men vakkert. En knaggrekke som dette kan like gjerne henge ute som inne. Kanskje har du et takoverbygd inngangsparti hvor dette kunne vært en flott interiørdetalj?

Har du ikke det, og heller ikke lysthus/paviljong, så kan du sette en f. eks. linfarget kvadratisk tekstilpaviljong med 3 vegger inntil en husvegg, på plenen eller på terrassen din, og bygge opp et miljø inne i den. Med knaggrekke med stråhatt og store gamle nøkler på veggen (knaggrekken kan festes på husveggen eller henges med grov hyssing fra stangen som holder paviljongveggen), hvitmalte hagebenker eller kurvmøbler med digre herlige hjemmelagde striesekkputer i, en samling terracotta-krukker langs veggen under knakkrekken: Én med et oliventre i, en med lavendel, en med spanske flotte margheritter, kanskje også basilikum og andre velduftende krydderurter. Kanskje har du noen interiørmagasiner du kan legge i en flettet kurv og sette ved hagebordet i paviljongen? Og lykter, mange flotte lanterner med kubbelys i, som kan tennes om kvelden. Kanskje kan en stråmatte under sittegruppen bli prikken over i´en. Et vakkert hagemiljø kan bygges opp hvor som helst og med enkle midler.














Hva med et vintage-skilt på veggen utenfor? Ballard Design har mange fine. Kanskje kan du lage et lignende selv? Det kan jo også være enklere og rektangulært. Profilen som her er skåret ut kan jo males på med en smal pensel. Kanskje finner du en gammel skapdør du kan bruke? Mal skapdøren antikkhvit, gi den et rustikk preg med sandpapir og mal på teksten, la den tørke og sett den på et staffeli på trappen din til pynt! Bare et forslag. Dette skal jeg gjøre i løpet av sommeren :))

Jeg har hodet så fullt av idéer, men dagene mine strekker ikke til! Jeg strekker ikke til! I tillegg kommer det ustabile været vi har hatt i vår som gjør utendørs maling utsatt på ubestemt tid. Vi har uendelig mye utendørs nå som skulle hatt et strøk hvitmaling, men like før treverket er nok tørt til endelig å kunne males, kommer det alltid en ny liten regnskur som gjør at malingsarbeidet atter en gang må utsettes, -er det ikke typisk?! Det blir bedre malevær nå fremover vil jeg tro... min kjære er klar med malingsbøtte, stige og malekost, men jeg kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig når det gjelder de værgudene...

Apropo utålmodige så kan jeg bare beklage at det å lage tegninger til det planlagte blogginnlegget "Utbygg/påbygg/tilbygg? Eller garasje? - Del 3" har tatt mye lengre tid enn først planlagt, og dette er rett og slett fordi jeg bestemte meg for å vise dere en byggesakstegning for et helt hus i stedet for en garasje eller enklere bygg. Det innebærer mange, mange timers tegnearbeid (flere dager), ettersom jeg ikke bare skal tegne tilbygget på en eksisterende tegning slik 99% av oss vil kunne gjøre når vi ønsker å bygge ut huset vårt, men jeg også måtte tegne før-tegningen, "opprinnelig bygningsmasse", for at jeg skal ha et eksempel-hus å ta utgangspunkt i, med tilhørende detaljerte plan-, fasade- og snittegninger, når jeg nå i neste runde skal forsøke å vise dere tegneprosessen trinn for trinn.

Ja jeg vet, "hvorfor gjøre det enkelt når du kan gjøre det vanskelig". Jeg kunne ha tegnet et garasje og "sluppet unna" med det, men jeg tror det er mange flere som er i villrede når det gjelder søknad om tilbygg på bolighus enn når det gjelder søknad om garasje som er et separat bygg. Dette noe omfattende tegnearbeidet, i kombinasjon med at vi for noen uker siden fikk beskjed om at vi får besøk fra Italia i juni, gjør at jeg har prioritert å få ferdig lysthuset og andre ting i og rundt huset vårt til gjestene våre kommer, og så tegnet på Del 3-tegningen innimellom. Jeg fikk imidlertid senebetennelse i begge armene mine i løpet av lysthusprosjektet vårt (jeg liker ikke å snakke om det men jeg er plaget med kroniske senebetennelser i bl. a. armene mine som ofte blusser opp ved ekstra fysisk belastning som f. eks. snekring og malearbeid), og ettersom Glassveranda er et enkelt-persons-"foretak" måtte dermed tegningsarbeidet vente enda litt til. Dette er en forklaring til deg som på en mildt sagt uhyggelig måte "krevde" en forklaring på hvor Del 3 ble av.... (det var en virkelig lite hyggelig mail du valgte å sende meg, men du er tilgitt. Jeg ble mest forskrekket... jeg har aldri fått en "hate-mail" før i hele mitt 40-årige liv.

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind". (Theodor Seuss Geisel).
"Vær den du er og si det du føler, for dem som har noe imot det betyr ikke noe for deg likevel, og dem som betyr noe for deg har ikke noe imot det".


Bloggen er en hobby (jeg har også et hverdagsliv utenom, med unger, hus og daglige plikter :)), bloggen er ikke min arbeidsgiver, den er ikke et profesjonelt nettsted som kan f. eks. garantere tidsfrister. Jeg blogger fordi jeg tror jeg har noe å bidra med, jeg blogger fordi jeg elsker hus, hage og interiør, jeg blogger fordi det gir meg noe. Jeg koser meg med bloggingen og må ta ting i mitt eget tempo og rekkefølge, -noen ganger går det virkelig unna her, andre ganger går det litt tregere, og slik kommer det garantert til å bli også i fremtiden. Senebetennelser og hodepine regulerer mye av hva jeg klarer og ikke klarer... Noen uker har jeg bloggeinnlegg både morgen og kveld, andre uker bare annen hver dag, men som oftes skriver jeg hver dag. I det siste har det ikke blitt hver dag, og nå vet dere også hvorfor. Jeg skal lære å leve med min "nye", kranglete, kropp. Blir du irritert, provosert eller "drittforbannet" av innholdet og/eller framdriften på denne bloggen, så er det jo bare å la være å stikke innom! Til alle dere andre som synes det er greit at jeg hopper fra det ene prosjektet til det andre uten klare deadlines, og derfor velger "å holde ut" med meg: Tusen takk til dere alle sammen og hjertelig velkommen tilbake hit også i morgen, og den dagen og den dagen også... :))

Jeg er imidlertid straks ferdig med tegningene, og skjer det ikke noe helt uforutsett førstkommende helg så kommer blogginnlegget "Utbygg/påbygg/tilbygg? Eller garasje? - Del 3" hvor skal du og de andre som følger med på Glassveranda kan få lære litt om tekniske tegninger og hvordan dere lager en enkel, men fullt brukbar, teknisk tegning, -en såkalt byggesakstegning (for så å kunne søke om byggetillatelse ved hjelp av en såkalt ByggeMELDING ("Melding om tiltak")), nå i løpet av førstkommende helg.

En klok filosof sa en gang at "Dersom du er fylt med sinne, grip en penn og skriv i et brev nøyaktig det du tenker, -deretter kast dét." -En regel jeg selv pleier å følge når jeg en skjelden gang blir sint, og tro det eller ei men det fungerer faktisk ganske godt :)) Vel, for meg i hvertfall. Når jeg først er innom temaet "sinne", men uten noen sammenligning med hate-mail-saken for øvrig, så finnes det to andre visdomsord som det er mye sant i:

"That’s what happens when you’re angry at people. You make them part of your life". (G. Keillor).
"Det er det som skjer når du er sint på noen, -du gjør dem faktisk til en del av livet ditt"...
-Har du noen du er skikkelig sint på? Du må senke skuldrene, trekke pusten og tilgi vedkommende for din egen del, du må tilgi av ren egoisme! Går du rundt og er sint på noen, eller føler at du hater noen, gjør du vedkommende til en del av livet ditt. Vil du ha vedkommende ut av livet ditt: Slutt å være sint på han/henne, slutt å hat vedkommende. Og det andre er:

"You will not be punished for your anger, you will be punished by your anger". (Buddha).
"Du kommer ikke til å bli straffet p.g.a. sinne ditt, du kommer til å bli straffet AV sinne ditt"...
-Det betyr at det vil neppe komme noen å gi deg en bot fordi du er sint, straffen er rett og slett det å måtte slite med å være sint. Å være sint stjeler energi fra deg, det gnager, det tynger, det sliter deg ut. Igjen: Slutt å være sint på han/henne, slutt å hat vedkommende for din egen skyld, du må tilgi av ren egoisme!


Men meeer enn nok tid brukt på temaet sinne! Det er et viktig tema, men noe jeg vil bruke minst mulig av min tid og energi på. Apropo tiden, -har dere lagt merke til alle klokkene som er å se i mange uteromsreportasjer i interiørmagasiner nå om dagen?

Et "must" for enhver trendbevisst hageeier denne sommeren synes å være en stor veggklokke til å ha ute i hagen i tilknytning til sittegruppen din. La du merke til klokken på veggen i forrige fredags bloggeinnlegg her på Glassveranda? En stilig detalj, men jeg er litt usikker på hvordan en slik skulle passe inn i vår hage? Kanskje under vest-terrassen? Nei, der tenkte jeg å ha et stort speil. Kunne du tenkt deg en stor klokke tilsvarende denne fra Ballard Designs på veggen i uterommet ditt? Kanskje har du en allerede?

Klokker er forresten en het interiørdetalj både ute og inne i interiøret i år, og jo større de er, desto bedre er det, -og de skal ha vintage-design, uansett størrelse. Jeg ønsker meg en samling gamle bordklokker, du vet slike av metall med tre eller fire bittesmå metallben under. De er virkelig flotte, spesielt når de står mange sammen, utstilt som en collage, oppå en kommode, en skjenk eller lignende.



Jeg synes disse lyktene fra Ballard Designs var litt spennende. Ikke bare fine til lys, men tenk deg denne plassert i på en murkant i hagen, i et oppbygd knekkhellebed eller på et hagebord, med en knallblå klematis inni som snor seg opp langs den grå trekonstruksjonen. Disse skulle jeg ha løpt og kjøpt straks dersom de hadde vært mulig å få tak i her i byen, men det er de dessverre ikke. Du kan imidlertid bestille disse, for Ballard Designs sender varer til Europa. Litt om Ballard Designs, og litt om toll, fraktkostnader m.m. finner du HER.

Jeg har i årevis lett etter en vakker slangetrille til hageslangen vår. De finnes i skinnende blank sort plast, de finnes i grønn og orange utførelse, de finnes i grått kombinert med knallgult, de finnes i rødt. Alle er de funksjonelle som bare dét, men de ser jo ikke ut! Jeg måtte bare ta med et bilde av denne slangetrillen fra Ballard Designs. Spinkel, slank, smekker, enkel, stilfull, en kopi av et eldgammelt fransk design, i utførelsen rustet jern. Denne hadde passet perfekt inn i hagen vår! Den er tidløs. Den har ingen glorete noenfarger, ingen skinnende plast. Men hvor får jeg tak i en lignende en her hjemme i Norge? Noen som vet? Hageslangen var også vakker, også de er i spenstigste laget sånn fargemessig i butikkene her i byen. Funksjon er kanskje det viktigste, men fungerer ikke f. eks. en lys grå hageslange? den være grønn, orange og i skinnende blank plast/gummi, eller knallgul med orange langsgående striper, for å fungere?.. Det er kjekt at den vises slik at ingen kjører over den med gresslipperen, men er det et veldig vanlig problem på en privat eiendom av gjennomsnittlig størrelse? Ikke hjemme hos oss i hvertfall. Jeg ønsker meg en fargenøytral hageslange. Har du vært så heldig å finne en slik så fortell, fortell: Hvor, hvor? :))

Ballard Designs komplette vareutvalg og generell informasjon om selskapet finner du her: Ballard Designs.

Nå er det straks helg igjen dere! Håper både du og jeg får et nydelig helgevær! :O)
Ha en fin fredag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


5 kommentarer:

Liv Elin sa...

Ting tar den tiden de tar. Ingen har noe med å forlange framdrift i noe de ikke betaler for. Drit i sånne folk.

En annen side av sinne...dersom man bærer nag til noen så er det faktisk det samme som å sette seg selv i fengsel. Slipper man taket setter man seg selv fri.

Alle sånne praktiske ting er utelukkende funksjonelle når for tiden. Jeg skulle ønske at jeg kunne finne en pen gardintrapp i tre.

Linda sa...

Hei
Jeg har flere fuglehus av denne typen i hagen; http://www.solfang.no/produkt/fugleresidens/
Vi har katter også og de lar fuglehusene være, for de kommer jo ikke opp. Det er verre med området rundt matfatet, der det ramler smuler ned på bakken innimellom hvor fuglene kommer ned og skal spise fra bakken... Så jeg vet ikke hvor snilt det er av meg å mate dem... Men det ser faktisk ut som de passer seg litt for katten...
Nydelig innlegg med masse inspirasjon:) Tusen takk, jeg trenger det nå:) Sommeren kom plutselig og jeg har ikke rukket å forberede meg... alt er foreløpig kaos, men håper å få til en sjau i helgen:) Ønsker deg en god helg. Klem

Ingunn sa...

Godt skrevet (som vanlig). Jeg skal ta et par sitater med meg. Det var vise ord.

Flotte bilder. Jeg likte særlig godt bilde 1 og 6.

Ha en fin helg, og bli fort bra i armene. Turer og pilates kan kanskje bidra?

Klem Ingunn

Inga sa...

Hei!

For litt siden sendte du en kommentar på en nålepute og kom med en idé til hvordan jeg skulle ta bilde av den. Nå har jeg brukt ideen din, ikke til den nåleputa, men til en annen. Bildet ligger på bloggen min nå.

Takk for ideen!

Klem

internet watch sa...

It's very easy to understand and I have learned a lot from it. I like to appreciate for sharing such a helpful material. For me It is very inspirational.