tirsdag 6. juli 2010

De nye trekkene til sofaputene i hengebenken er ferdige! Se før- og etterbildene. Trinn for trinn oppskrift!

Jeg nyter dagslyset igjen etter å ha ligget med migrene i mer eller mindre to døgn i strekk! Det er til å bli fullstendig tullete av, men nå er det heldigvis over for denne gang, og i dag tenkte jeg at jeg endelig skulle vise dere de nye trekkene til sofaputene som jeg har laget til hengebenken i hagen vår! :))



Den nye hengebenken vår skal, som tidligere nevnt, henge under terrassen vår.
Benken var i utgangspunktet en gammel stygg hytte-hjørnesofa av gulnet furu som vi fikk av noen som skulle kaste den, men etter litt saging og noen skruer har den nå blitt en lang rett hengebenk og uten ben. Jeg har gitt den to strøk hvit maling, bilder av hele benken kommer, men i dag skal dere få se hva jeg har gjort med de grufulle sjokkrosa sofaputene som fulgte med hyttesofaen!


Hold deg fast, for her er før-bildet av putene! De er veldig rosa, med masse mønster. Slitte og delvis falmede er de også.

Her ser du trinn for trinn hvordan jeg forvandlet de sjokkrosa putene til tøffe, rustikke, fargenøytrale strie-puter med franskinspirert kornsekk-trykk:





1) Felleskjøpet har digre knalltøffe striesekker som de selger i butikken for kr. 25,- pr. stk! 


Her et nærbilde av sekken. Perfekt til formålet! Grov naturstrie i en nydelig naturlig farge, med røffe kanter sydd med tråd av samme materialet.
2) Jeg startet med å designe et trykk som jeg kunne tenke meg å ha på putene. Jeg lagde først en skisse på papir med blyant, deretter lagde jeg tegningen på PCen og skrev så ut den ferdige illustrasjonen i A3-format på et vanlig ark. (Jeg kunne også ha brukt den håndtegnede skissen). 

(PS! Ikke kopiér akkurat dette mønsteret/trykket/sjablongen er du snill, men bruk gjerne selve idéen! ;))



3) Jeg sjekket at tegningen var passelig stor.



4) Så klippet jeg vekk alt tekst og illustrasjonene i sort med en liten spiss saks, slik at jeg fikk en sjablong.


5) Da sjablongen var ferdig festet jeg den til puten med knappenåler. Dette for at sjablongen skulle ligge helt inntil tekstilen, og i ro, når jeg skulle fargelegge bokstavene. Knappenåler holder også på plass hullet i o´en, null´en o.s.v.



6) Jeg valgte å bruke to forskjellige farger for å gi mere liv til trykket. Jeg brukte en sort farge til teksten og en mørkebrun, svakt olivengrønnlig, farge til plantedelene i trykket. Malingen jeg har brukt er en acrylmaling (relief-maling) som er vannfast etter tørking. (Koster kr. 49,-pr. tube.) Disse to tubene holder til alle sofaputene og mere til. Hobbyforretninger selger også tekstilmalinger som skal strykes etter at de er malt på, men det skal ikke denne. Jeg ble anbefalt denne malingen til striesekkene mine. (Hvor sterk vask denne malingen tåler har jeg ikke testet ut enda).


7) Jeg "stemplet" så malingen på med små svampbiter. Først den sorte teksten, så de brune plantedelene. Jeg valgte å ikke mette stoffet helt med malingen, -dette for å gi trykket en rustikk, slitt, finish.



8) Da malingen var tørket fjernet jeg sjablongen forsiktig.

9) Voalá! En stk. sofapute er ferdig!! :) Jeg gjorde deretter nøyaktig det samme med de andre to ryggputene til hengebenken.



Ble de ikke stilige?! Gøy å lage dem var det også! Bilder av hele hengebenken kommer straks den er ferdig! :))

Ha en fortsatt fin kveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.




18 kommentarer:

Bettum Villa sa...

Kjempe stilig!! Her kommer jeg nok til å herme litt etter deg en gang. Skal i allefall på Felleskjøpet en tur!

Klem Madelén

Anonym sa...

Stilig! Men er de gode å sitte i, er ikke sekkene veldig ru?

Jeg hadde forresten en slik hjørnesofa, bare at putene var blå med samme mønster.
Kjøpt på Bohus i 1994, hehe, artig å se igjen mønsteret.

Gleder meg til å se hele benken ferdig! :)

Mitt Landliv sa...

Oj, så kreativ og dyktig du er! Snakk om total forvandling fra de "lekre" rosa putene til de nyyydelige du laget... Og det beste av alt er jo ting man lager selv (synes nå jeg).

Ha en finfin kveld :-)

Jeanette sa...

wow, så genial du er;))
Det ble kjempelekkert. Håper du viser dem "i bruk" etterhvert. Flink du er!
Klem J.

Inga sa...

Fantastisk!!! Så flotte putene ble. Likte godt at du beskrev prosessen så grundig. Kanskje jeg kommer til å bruke den i et eller annet oppussingsprosjekt.

Hodepine er noe herk! Jeg verker i to dager etter å ha spist chili, så det har jeg måttet slutte med. Ikke det største offeret akkurat. Men så bra at du er oppe igjen.

Ha en fin kveld :o)

Bestefars Verksted. sa...

SÅ UTROLIG FLOTT !!!!!! Takk for inspirasjonen,og så fint at du beskriver hele prosessen,snille deg : ) Gleder meg til å se hele benken,den kommer til å bli superlekker !!! Fortsatt god sommer !

fru Dyregod sa...

Stilig! Har ikke prøvd stofftrykk siden barneskolen, men dette frister!

Anonym sa...

Kjempefiiint. :)For en forskjell altså. :)Klem.

Ann sa...

Å så mange koselige tilbakemeldinger!! Tusen takk til dere alle sammen! :))

Madelén: Herm i vei! :)) Det er jo nettopp derfor jeg stadig legger ut mine store og små "gjør-det selv-prosjekter" her på bloggen: Jeg håper og tror at idéene skal kunne være til inspirasjon, glede og/eller nytte for flere enn meg! ;))

Til anonym: Selv synes jeg at den ru overflaten er en del av sjarmen, men synes du de er FOR grove kan du prøve å vaske dem i Milo ullvaskemidddel før du tar dem i bruk og så tørke dem i tørketrommelen, - da blir de litt mykere! ;) Men NB! De vil krympe hvis du har dem i tørketrommelen så gjør dette aller først, FØR du maler på dem! ;)

Bilder av den ferdige benken kommer om ikke så lenge! :) Ha en fortsatt fin kveld!

Klem, Ann.

Elin sa...

Du verden.....så utrolig kreativ du er !!
Putene ble helt supre og så billig da !!
Og igjen en nøyaktig og informativ beskrivelse av fremgangsmåten.
Denne acrylmalingen må jeg også prøve på et eller annet.......heemmmh...jo, jeg har en sjeselong som skriker etter å bli trekt om. Den har et stoff som ligner på stoffet i putene dine før omtrekking.
Tusen takk for inspirasjon !
Klem

Anonym sa...

Hei! Jeg er den samme anonyme som i sted, har nemlig ikke blogg.
Vil bare takke for et kjempegodt tips, det skal jeg jammen meg prøve! Tusen takk!

Chanette sa...

Så utrolig lekkert, tusen takk for tips. Dette må prøves :)

Home By Virginia sa...

WOW...!!! Det ble kjempe fint ♥

Tusen takk for tips...!!! Må vel ta en tur på Felleskjøpet i morgen da tenker jeg... ;)

Klemmer fra MV ♥

Fossestua sa...

Så flink du er! De ble kjempefine!
Alltid like inspirerende å besøke deg :)
Klem fra Lise

My home is my Castle sa...

Åhh så lekkert det ble.. de putene er virkelig flott.. Så flink og kreativ du er !!!
Leit at ikke gjestene dere kommer, men men... Jeg tar gjerne en uke hos deg je hihi ;)
Flott det hengebordet og...

Klem,Kari

Ann sa...

Tusen takk!! SÅ hyggelig at dere likte strieputene mine! :))
Kari: Det hadde nok blitt riktig så hyggelig det! :O)

God helg til dere alle sammen! :)

Klem, Ann.

Line fra huset på landet sa...

Genialt! Dett må absolutt prøves:)
Klem,Line

Mitt Krypinn sa...

Heisan! Du har en fantastisk fin og spennende blogg. Har vært her en del før å lest en del,og nå har jeg lagt deg på min liste :)
Jeg bare lurer på hvordan du sydde sammen endene på putene. Brukte du symaskin eller gjorde du det for hånd? Dette har vært moro og prøvd.