torsdag 5. august 2010

Marché à la brocante, Cannes, Frankrike

I dag tenkte jeg du skulle få se bildene mine fra loppemarkedet i filmfestivalbyen Cannes! Loppemarkedet i Nice er et av de klart største jeg har sett, men dette loppemarkedet i Cannes er på ingen måte lite det heller, selv om det er betydelig mindre enn det i Nice.

Det var ikke fullt så folksomt på loppemarkedet i Cannes som på loppemarkedet i Nice, og tingene lå heller ikke så tettpakket i salgsutstillingene som på loppemarkedet i Nice, noe som gjorde disse salgsbodene mye mer oversiktlige og ryddige. Kanskje var det derfor jeg fant flere skatter på loppemarkedet i Cannes som jeg kunne tenkt meg å ha med hjem enn på loppemarkedet i Nice? Prisnivået på bruktmarkedet i Cannes er omtrent som på loppemarkedet i Nice, men jeg mener å ha funnet ut at lintøy (sengetøy, duker etc.) var betydelig rimeligere i Cannes.

Denne lys gråblå reisekisten av metall er noe av det lekreste jeg har sett! Helskjønn med alle sine små bulker og skrammer og detaljer av heltre og krom! Lekker, ikke sant? Jeg spurte aldri om prisen, kisten var både diger og tung så det å skulle dytte denne ned i min stakkars hardplast Samsonite-koffert var bare å glemme!! Men jeg hadde god lyst til å forsøke! ;)

Den gamle barnevognen av lys kremfarget metall med en blå- og hvitrutete kalesje av et tynt bomullsstoff var også sjarmerende. Det var ikke så mange hverken gamle vogner, dukkevogner eller store reisekofferter på loppemarkedet i Cannes, men de som var å finne der var vakre alle sammen!

Ungene ble bestukket med lovnader om at vi skulle gå på Mc Donalds som ligger like ved dette markedet straks mamma var ferdig å kikke på gamle brukte gjenstander, men gamle dukke- og bilsamlinger på markedet gjorde at de glemte tiden! Vi kikket og kikket både store og små til øynene var store og blanke!

Dette markedet ligger bare et steinkast fra småbåthavnen i Cannes, så far i huset ble stående å måpe med blikket vendt mot småbåthavnen mens mor kikket videre på gamle, brukte, slitte saker og ting :))
Du finner markedet i nydelige omgivelser, på et torg fylt med store herlige Eucalyptus-trær! Vi var her på Place du Marché Forville en tidlig søndag ettermiddag. Dersom du ønsker å besøke brocante-markedene i Cannes, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med turistinformasjon i denne byen i det du er der, -det er nemlig flere brocante-markeder i Cannes i tillegg til dette, og et av problemene med akkurat Cannes er at markeds-planene stadig endres! Men uansett type markeder på rivieraen: De fleste markedene forgår mellom kl. 0800 og 1800, men vær klar over at enkelte markeder kan være over allerede kl. 1200! Vi besøkte bare dette markedet i Cannes, fordi vi på forhånd hadde hørt at dette var det markedet vi bare måtte ha med oss i Cannes.
Her, som i Nice, var det mange tekstilvarer å velge i. Et nesten uendelig utvalg av sengesett, duker, kniplinger, forklær m.m. i lin og bomull, de fleste med vakre broderte monogrammer og initialer på. Noen gamle, noen nye håndlagde, de aller fleste tekstilene hvite, antikkhvite eller linfargede. Fristelsene var mange!

Det ble solgt en god del gamle ting i original emballasje på markedet. Sølvtøy, bibler, parfymer, ja egentlig det meste, i original emballasje. Har av en eller annen grunn ikke tatt noen bilder av det, men det var også en del veldig vakre esker og skrin, gammel emballasje uten innhold, de fleste av heltre eller metall, til salgs på dette markedet. Jeg elsker slike ting i heltre med vakre fonter og franske tekster på, og var bestemt å å kjøpe med meg noe, men prisene! Jøye meg! 500,- norske kroner for en dropseske i metall med vakre fonter på gjorde at mistet en hver lyst til å shoppe gammel emballasje!
Porselen, keramikk, vakre gamle skrin, lysestaker, bilder og vaser, det meste som vi så i Nice var også å finne i Cannes, men utvalget var betydelig mindre.
Sølvtøy derimot! DET fantes i enorme mengder på Marché à la brocante i Cannes! Mye lekkert, men prinivået var dessverre minst like høyt som på nytt sølvtøy i Norge...
Sukk mitt hjerte! Sååå mye lekkert!?
Jeg fant mange morsomme små signerte bilder med motiver fra cabareter, bordeller og teaterforestillinger her på loppemarkedet i Cannes, men de var flere tusen kroner pr. stk...








Men ikke la deg skremme, mye av det som var til salgs hadde fullt overkommelige priser. Selv fant jeg en eldgammel globus til kr. 300,-, men hvordan få den ned i kofferten? Et stadig tilbakevendende problem... Det var også et stort utvalg nydelige malerier av ukjente kunstnere til salgs for en rimelig penge. Mange flotte, men jeg la også merke til at en del av den kunsten som ikke var så vakker og heller ikke av kjente malere, hadde nydelige rammer som gjorde at det likevel ville være et knallbra kjøp. Men så var det veggplassen min da... jeg har bare ikke plass til mer på veggene hjemme.
Så til slutt noen bilder av det aller, aller vakreste av alt det vakre som var å se på loppemarkedene! Øynene mine poppet nesten ut av hodet mitt da jeg fikk øve på disse nydelige gamle flaskene! Til min store fortvilelse kostet de fra 800,- norske kroner og oppover pr. stk., så jeg så meg ikke råd til det, men noe så vakkert! Formen, kombinasjonen strålende turkist glass og metall, de forskjellige designene, hele "kolleksjonen"!! Jeg skulle gladelig ha forlatt alle klærne mine i Frankrike for å få med meg alle disse flaskene hjem til Norge! :)) Men så var det prisen da... nei det ble nok ingen turkise franske flasker på meg denne.
Det var alt fra Marché à la brocante i filmfestivalbyen Cannes. Nå må jeg skynde meg! Jeg må pakke igjen! Jeg flyr nordover til Bodø i morgen formiddag i anledning Nordland Musikkfestuke, hvor jeg skal på Esperanza Spaldings konsert fredag kveld! Åh som jeg gleder meg!! Pent vær er det også meldt, og da er Nordland et av verdens vakreste steder, så det kan bli en fin tur om enn litt kort. Flyr hjem igjen allerede lørdag.

Liste over hvilke loppemarkeder/bruktmarkeder på rivieraen som kan være verdt et besøk, hvor du finner dem og på hvilke ukedager og klokkeslett de foregår, kommer lørdag eller søndag hvis alt går etter planen.

Ha en fin dag i morgen og god helg! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

6 kommentarer:

Åshild sa...

Med venner med leilighet i Cannes kan det bli en ny tur neste vår. Når er disse loppemarkedene?

Emmas utsikt sa...

Ojojoj... vilken skattkammare! Så härligt att se. Nu måste jag läsa ikapp lite här inne.

:)

Anonym sa...

Sååå masse lekkert jeg la virkelig min elsk på den dukkevogna,den skulle jeg gjerne hatt. :))Klem.

Ida sa...

Åhh, så fine de var! Men helst ville jeg hatt den blå kofferten på innlegget under..! Misunnelig på deg her jeg sitter;)

June J. Larsson sa...

Herlige bilder og masse god informasjon! Virkelig et flott reisebrev!

Klem
June
Nostalgi&Skriverier

Unknown sa...

Bilferie til neste år, med takboks og tilhenger, he, he:) Da får du med deg masse hjem:) men det må jo ha vært en opplevels å gå og titte også:)Takk for at du viser oss, kanskje man kommer seg dit en gang...