torsdag 10. mars 2011

If I stand on my tiptoes, I can see the summer from here!! :))

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 10 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den amerikanske interiør- og møbelkjeden Pottery Barn! (All 10 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the highly respected American interior- and furniture company Pottery Barn!).

Hver vår må jeg innom Pottery Barns nettsider for se på alt det spennende nye de har fått inn, og hver vår går det som det må gå: Jeg blir sittende å se på sommerbildene deres! :))

En slik en til å bære flasker med ønsker jeg meg! Super å ha for å bære med seg vin-, brus- og vannflasker ut i hagen, på terrassen eller lysthuset, og dekorativ er den også. Jeg så en lignende på en butikk her i byen for ikke lenge siden, og jeg har bestemt meg for å ta turen innom allerede i morgen for å se om de har flere igjen! ;)

Åååh sukk!! ♥ Sol og sommer, grønne spirende planter, frodige trær, grønne plener, blå himmel, uendelig med dagslys, varm jord, potter og plantekar! Nå er det jammen ikke lenge til vi kan begynne å rote rundt i hagen og ta vårrengjøringen i drivhus og blomsterbed! :)) En måned til tenker jeg, så er i hvertfall jeg godt i gang!


Noen som vet hvor jeg får kjøpt plante/ blomsterklokker i glass lik den på bildet her og enda større? Jeg har sett slike på hagesenter i Italia, men ikke her hjemme. Osteklokker ja, hi, hi, men ikke store kraftige hageglassklokker som denne. Jeg skulle gjerne hatt et par slike på terrassen! -Herlige! Ønsker meg også svære rabarbratuber/krukker i mørkt glass. Hvis noen vet hvor slike selges her i Norge så gi meg gjerne et hint.

Pergolaer kan være stygge, men de kan også være virkelig, virkelig vakre! :)) Har du ikke lysthus/paviljong i hagen og kunne tenke deg et ekstra koselig og forseggjort uterom uten at det behøver å koste en formue, så er pergola tingen! Bare se så utrolig vakkert det kan bli med en hvitmalt pergola over en sofabenk med hesteskoform og rispapirlykter hengende ned fra taket/pergolaen! Vi har jo både lysthus og paviljong, men jeg kunne godt tenkt meg en pergola også! ;) En pergola er enkel å lage selv, koster forholdsvis lite, og har du en hvit presenning å spenne over har du ly for regnet også dersom det skulle komme en regnskur midt i hageselskapet ditt. En enkel måte å skape et vakkert og nyttig uterom på!

Jeg antar dette er et lite oliventre. Aldeles nydelig! Jeg har et oliventre som stod ute i lysthuset sist sommer, men som fikk komme inn i spisestuen i vinter. Jeg var en stund redd det skulle stryke med for det har sluppet de fleste av bladene sine i løpet av vinteren, men for en måneds tid siden begynte det å poppe frem nye friske lysegrønne blader på det, så nå er jeg ikke det minste bekymret for det lenger :)) I mai skal det ut i lysthuset igjen, men enn så lenge får det kose seg inne i varmen. Jeg skal kjøpe flere oliventrær nå til sommeren, de er bare helskjønne! Vil ha et stort et i drivhuset i hvertfall!






Et værbitt sjarmerende fuglehus er et hyggelig blikkfang i en hver hage! Jeg har planer om å snekre meg et til våren, ja kanskje allerede før påsken... her gjelder det å være tidlig ute slik at fugleboligen er innflytningsklar når pip-pip´ene kommer på visning, hi, hi! ;)





Jeg kjenner jeg får sommerfugler i magen når jeg ser dette bildet! :)) Dugget vannmugge med sitronskiver og isbiter i, dagslyset som flommer inn gjennom vinduene, de grønne trærne utenfor vinduet, en blomstrende lavendel. Jeg kan nesten kjenne de soloppvarmede bena mine mot det kjølige steingulvet nedenfor bordet, og høre alle de sommerglade ungene som leker i hagen vår utenfor! Å tenk at det endelig snart er sommer igjen!!
SOM jeg gleder meg til å lete frem alle store og små, nye og gamle, terracottakrukker igjen! Til å sette dem utover benken i drivhuset og fylle dem med varm vårduftende jord! Til å plante i dem og se det spire og gro i hele april, hele mai, helt til de bugner over at de vakreste blomstrende vekster i juni og juli!

Jeg har forresten en venninne som har grønnere fingre enn de aller, aller fleste, ja de fleste gartnere også det er jeg nesten sikker på! Dere aner bare ikke hvilken blomstrende oase hagen hennes er om sommeren! I år skal jeg ta dere med på en liten hagevandring både i hagen hennes, i drivhuset hennes, på verandaen og, ikke minst, i glassverandaen!
Jeg likte denne idéen! Et anretningsbord med en nedfelt emaljert stålkum fylt med isbiter for kjøling av drikkevarer under hageselskapet! Denne kan jo brukes til andre ting enn drikkevarer også, f. eks. til å legge ispinner i som skal deles ut til ungene etter middagen! ;)
En benk som dette hadde vært kjekt i hagen! Den har hjul og kan trilles dit man trenger den. Kanskje ved siden av pergolaen? ;)) Jeg likte denne løsningen med krokene, men jeg tror jeg heller skal lage en lang stang med S-kroker for å henge ting fra på min! S-krokene kan skyves ;)
Måtte bare vise dere denne lampen av melkeflasker! Jeg synes den var sååå sjarmerende!! :))

Nå er jeg jammen glad det straks er helg! Denne uken har vært mer enn travel for både liten og stor hjemme hos oss, -med bursdagsselskap, sying av kostyme til skoleforestilling, masse besøk, konserter, seminarer, organisering av både det ene og det andre og nå henger jeg IKKE med lengre! :D Men det som er så fint er at fordi vi har hatt så mye besøk hjemme hos oss denne uken, så er helgevasken allerede unnagjort opptil flere ganger den siste uken, så i morgen skal jeg kun kose meg! Ja faktisk heeele dagen!!

Ha en fin fredag i morgen du også! :)

Klem,
Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

6 kommentarer:

Åshild sa...

Jeg ble veldig inspirert av den hvite pergolaen.

Maliva`s verden sa...

Herlige inspirasjonsbilder.....for en vakker årstid som ligger foran oss;o)
God helg til deg fra Maliva

Eileen sa...

Fikk skikkelig sommar-stemning her=) Du har en kjempefin blogg, med masse inspirasjon, takk!

Line fra huset på landet sa...

Masse inspirerende og vakre bilder. Jeg er som deg.. måå innom Pottery Barn hver vår:))
Pergola ja.. det har vi snakket om. Det kanskje styggeste jeg ser likevel.. er kanskje ikke pergolaer.. men slike små party-telt med plastikk-"vinduer"!!Litt sånn campingvogn-fortelt aktig over det. Huff. Håper ikke jeg tråkker noen på tærne når jeg sier dette, men det er noe som jeg kan med hånden på hjeret si at ALDRI kommer innenfor denne tomte-grensen:o)
En heelt annen ting er et vakkert party-telt i hvitt for å ha bryllup og sommerselskaper i. Men når jeg sier party-telt så tenker jeg på slike som gjerne er firkantede, stående på terrasser, grønne..

En slik flaskeholder du sier du ønsker deg, det gjør jeg også. Har sett flere bloggere har det, men vet ikke hvilke leverandører som selger det.
Kanskje du kan fortelle meg hvem ?

Klem fra Line

Ingunn sa...

Å så nydelige bilder. Takk for inspirasjonen.

Nå skal jeg kose meg lenge på bloggen din.

varm klem Ingunn

Ann sa...

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger, og Line: Jeg er helt enig med deg, hi, hi! :))
Jeg fant en slik flaskeholder på Home&Cottage ;)

Ha en fortsatt fin helg alle sammen! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.