søndag 6. mars 2011

Tavle malt rett på kjøkkenveggen! Se før- og etterbildene!

I gårdagens blogginnlegg ser du tavlemalingen som jeg har brukt til å lage denne tavlen på en endevegg på kjøkkenet vårt. Tavlen er godt og vel 40 cm bred og 2 meter høy, og ble en ny og spennende detalj på kjøkken vårt! Her på bildet til høyre ser du veggen før den ble malt, -klassisk, stilren, men kjedelig.
Kjøleskap, fryseskap, vitrineskap for kokebøker m.m. er innebygd på denne veggen, og det er enden av skaprekken jeg nå har malt. Det er bare 1,30 m mellom tavleveggen og underskapet på den andre siden av døråpningen (d.v.s. 1,90 m til motstående vegg) så for å få tatt et bilde av hele den 2 meter lange tavlen måtte jeg ta bildet fra denne skrå vinkelen. Dere ser den likevel håper jeg.


Jeg maskerte den profilerte listen rundt "speilet" på endeveggen med malingstape, og malte deretter "speilet" med tavlemalingen som jeg påførte veggen med malerull. Da det første strøket var tørket ga jeg veggen enda et strøk. Veggen er av heltre, og normalt ville jeg ikke ha malt treverk meg rull - det ødelegger den synlige trestrukturen - men for å få den rette overflatefinishen med tavlestruktur på veggen må tavlemaling påføres med rull.
Jeg synes tavlen ble et virkelig morsomt innslag på kjøkkenet, og det tok jammen ikke mange minuttene å lage den! Et passelig stort ettermiddagsprosjekt dersom du har lyst til å lage en lignende tavle på ditt eget kjøkken. Jeg har malt en endevegg, men har du ikke det kan du jo f. eks. male en skapdør på et overskap eller lignende.

Jeg har skrevet oppskriften på Bruschetta på den nye tavlen min, men den kan jo også brukes til å liste opp kommende ukes middagsmenyer, en handleliste, timeavtaler eller kanskje noen hyggelige visdomsord eller vers. Mulighetene er uendelige! ;) Dette er en enkel måte å gi kjøkkenet særpreg på, -det lille ekstra overraskelsesmomentet som gjør seg i et hvert interiør!


Ønsker du å ta en nærmere titt på Bruschetta-oppskriften så får du den opp i en leselig størrelse ved å klikke på det lange smale bildet! I tillegg til det som står på tavlen: Oljenoljen skal være god og av typen "extra virgin". Pepperet skal være nykvernet. Hakk gjerne opp noen blader fersk basilikum og strø dem over skivene før servering, men bare hvis du har fersk, frisk grønn basilikum tilgjengelig! ;)

Ha en fortsatt fin helg! :)

Klem,
Ann, Interiørbloggen Glassveranda.



6 kommentarer:

Åshild sa...

Helt enig. Det ble flott. Også uten skriving på.

Bettum Villa sa...

OOhhh, så stilig!!! Noe slikt fikk jeg også lyst til å lage ;).

Klem Madelén

Anonym sa...

Den ble skikkelig kul!
Fikk lyst på en selv. :-)

Anonym sa...

Dette var en skikkelig genial ide!!! Og så flott det ble!
Tror jeg må låne denne ideen fra deg!

Dette er første gangen jeg er inne og besøker deg, men her trivdes jeg veldig godt så jeg kommer snart på besøk igjen!

Anonym sa...

Dette ble kjempestilig!!! Vi skal også ha slik tavle når vi nå bygger nytt kjøkken, men jeg tenkte å male først et par strøk med magnetmaling, før tavlemalingen, slik at vi enkelt kan henge opp diverse. Vi skal ha den istedenfor oppslagstavle :) :)
Mvh Anita (anita-erika@hotmail.com)

Anonym sa...

Hei, i dag er det 1. søndag i advent og jeg lager "tavle" av det øverste speilet i skyvedøra til vaskerommet - (venter på å få ta sluttstrøket) -spennende,takk for at du deler og gir oss inspirasjon! mvh Ann