tirsdag 5. april 2011

Full vår i vrihassel-treet!

Vrihasselen i stuen vår, eller trollhassel som noen kaller den, har omsider sluppet alle bladene sine. Den er nå på sitt aller vakreste med sine nakne kronglete grener og enda lekrere ble den i dag for nå har jeg vårpyntet den! :))


















Den julepyntes til jul med blanke bittesmå krystalljulefigurer, den påskepyntes vanligvis til påske med noen lekre små påskeegg av tre, og om våren henger jeg opp noen spinkle, vakre sommerfugler av sink i vrihasselen min. I år har jeg hoppet over påskepynten, hi, hi, eggene får henge i et annet tre ;)

Jeg har hengt sommerfuglene fra grenene med syltynn transparent nylontråd. Metallsommerfuglene er derfor i bevegelse hele tiden der de henger, og de blinker så vakkert i vårsolen. Her skal de få henge hele sommeren. 



Ønsker du å lese litt om vrihassel/trollhassel i potte innendørs, så finner du et blogginnlegg om det HER. Ha en fortsatt fin uke! :)

Klem, Ann, 

Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


15 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Trollhassel er jo så fin å bruke til alle årstider! Det var nydelig med sommerfugler, og det er jo et snev av sommer i det da, og DET liker vi! For nå kan godt varmen komme, ikke sant!

Klem Cathrine :-)

Anette Willemine sa...

Så vakre sommerfugler. Kan du fortelle meg hvor de er fra?

Ønsker deg en glad dag!

Klem,
AW

Ann sa...

Hei, jo jeg er i hvertfall heeelt klar for vår, sommer, sol og varme!! :))
Jeg kjøpte sommerfuglene på Panduro for noen år siden. De var tidligere "gardiner" i gangen: http://glassveranda.blogspot.com/2009/08/prosjekt-sommerfugl-gardin-fr-etter.html Jeg tror det var 12 i hver eske og rimelige var de også. Kanskje selger de slike fremdeles, verdt å ta turen innom å spørre i hvertfall for de er virkelig vakre. Har faktisk tenkt på å kjøpe noen flere for å henge i et lite tre på trammen i sommer! ;))

Ha en fortsatt fin onsdag! :0)

Klem, Ann.

ØSTRE ROER sa...

Hei du:) Det ligger en liten hilsen til deg på bloggen min JEANINES DRØM. Takk for inspirasjon i haugevis:)

Ingunn sa...

Å så nydelig. Bloggen din gir meg mye. Jeg lærer og blir inspirert og alt er så ekte.

klem Ingunn

Ann sa...

Å tusen hjertelig takk for både det ene og det andre!! ♥

Ha en finfin dag i morgen alle sammen! :O)

Klem, Ann.

Isabelle sa...

hei
så fin blogg du har, sittet et par timer å slukt til meg inspirasjon! forelsket meg i pavilijongene dine, den du har til ungene fikk jeg såå lyst å prøve meg på. Du laget den helt selv, så flink du er!
virkelig inspirerende!!
kunne jeg vært så frekk å spurt om jeg kan låne lekestue-pavilijong bilde til et blogg innlegg med link hit sef!!

klem Isabelle

Ann sa...

Hei og tusen takk!! :)) Lekepaviljongen har ungene hatt myyye glede av, så den kan jeg anbefale! ;) Et ganske stort, men fullt overkommelig, Gjør-det-selv-prosjekt! :)) Selve konstruksjonen er i prinsippet den samme som når du bygger en vanlig paviljong/lysthus, bare i miniformat, så den er også en fin "øvelse" dersom du på sikt planlegger å bygge en vanlig paviljong/lysthus i hagen! :))) Du må gjerne låne bildet av ungenes lekepaviljong m/link hit, bare koselig det!! ;))

Ha en fortsatt fin torsdag! :0)

Klem, Ann.

Anonym sa...

Hei!

Så fin trollhasselen din er! Hvordan er det å stelle den? Kunne godt tenkt meg en sånn jeg også! Hvor mye vanner du den?

Veldig koselig blogg du har!

Anonym sa...

Hei igjen! Må bare spørre mer om denne hasselbusken din jeg altså... sendte en forespørsel til et hagesenter i nærheten etter å ha lest ditt innlegg. Får da til svar at det er bare utebusker og at det er overhengende fare for utøy på vrihasselen innendørs. Det virker jo som om "din" gartner vet mer om dette enn min! Har du hatt problemer med busken din? Har den hatt utøy? Ser den ut til å trives innendørs? Det ser jo sånn ut på bidene dine i alle fall..

For du fikk din ferdig avklimatisert ikke sant? Fikk nemlig beskjed om at dersom jeg kjøpte en sånn måtte jeg avklimatisere selv. Hadde satt stor pris på om du kunne hjulpet meg med spørsmål om denne flotte busken! :-) Har veldig lyst på nemlig! :-)

ha en fin dag!

Ann sa...

Åh hjelpe meg, nå ligger jeg sååå etter skjema når det gjelder å besvare spørsmål at det er nesten litt skammelig! Huff, men: Vrihasselen min er veldig lettstelt! Jeg vanner den bare en gang i uken i vinterhalvåret, to ganger i uken om sommeren. (Er det lange perioder med steiksol inn vinduet hender det den får vann en ekstra gang i uken, for hasselen må ikke tørke inn, da dør den). Ellers er det ikke noe spesielt med den. Den får gjødsel-pinner i potten sin tre ganger i året ssamtidig som jeg gir de andre grønnplantene i stuen gjødselpinner. Vi har aldri hatt utøy på vrihasselen vår. Den ser ut til å trives godt innendørs.

På gartneriet spurte de hvilken type vrihassel jeg lette etter, om treet skulle være ute eller inne. Jeg trodde en vrihassel var en vrihassel, men fikk vite av det var viktig at jeg, dersom treet skulle være innendørs, fikk et tre som allerede var avklimatisert, drevet frem innendørs, ellers var faren for at det ville tørke inn og dø overhengende stor. Gartneren "min", hi, hi, er en gammel erfaren anleggsgartner med eget gartneri for egenproduserte planter, som selv har dyrket fram planter for salg i en mannsalder. Han sa han gjerne skulle solgt meg et av sine vrihassel-trær dersom han hadde hatt avklimatiserte, han hadde bare utetrær på sitt eget gartneri, men bestilte en "inne-hassel" til oss som vi fikk levert i løpet av få dager. Det kostet ikke mere enn utetrærne. Spør et gartneri, ikke på Plantasjen eller andre store volumgartnerier. De tjener godt på å selge små, døde, vrihassel-kvister kjempedyrt, så det er ikke sikkert de er så villige til å bestille opp inne-dyrkede levende vrihasseltrær til deg! ;) Håper du finner et ferdig avklimatisert et. Hvis ikke kan du kjøpe et utetre nå, og ha det i en potte på terrassen noen måneder fremover. Når sommeren er på sitt varmeste, og solen har stekt i uker i strekk f. eks. i juli, så kan du "snike" det inn i stuen! :)) Kanskje det ikke merker temperaturovergangen så godt og derfor overlever. Men husk da å vann det ofte og spesielt i starten. (NB! Det må heller ikke "stå" i vann!) Skulle du være uheldig å få lus på det, ta det ut en tur og spray det med skummet melk! Det er klissete og lusene klebes fast og dør (virker også på rosentrær). Ta det straks inn igjen, kanskje vil det stinke surt etter noen dager treet, hi, hi, men du kan ta det ut å dusje det når lusene har krepert etter få dager. Masse lykke til! De er virkelig vakre disse trærne, og så er det jo sååå morsomt å pynte dem til jul, påske, etc.!

Ha en fortsatt fin påske! :O)

Stor klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Anonym sa...

Tusen takk for svar og hyggelig kommentar på min blogg! :-) Så koselig at du likte både huset mitt og måten jeg skriver på! :-)

Kommer snart på besøk til deg igjen her inne! Du har en flott blogg! Tusen takk for inspirasjon! :-)

Anonym sa...

Har enda flere spørsmål om denne vrihasselen jeg... Jeg kjøpte en for en stund tilbake og den var vakker her i stua. Plutselig ble den angrepet av lus og denne lusa fikk jeg ikke bort med skummet melk eller grønnsåpe. Løsningen ble da å krype til korset og kjøpe en lusekverk på boks. Det ser nå ut som lusa snart er borte, men treet har nok fått hard medfart i forbindelse med dette angrepet. Bladene begynner å falle av, og de har fått brune flekker. Det jeg lurer litt på nå er dette med bladfelling. Ser at ditt tre hadde sluppet alle bladene i april. Hvor lenge er det da uten blader? Når kommer bladene tilbake? Driver å gir treet litt boost om dagen slik at det skal få litt ekstra med næring for å komme seg etter angrepet, men busken ser jo litt shabby ut. Håper du har tid til å svare en litt fortvilet vrihasseleier! :-)

Ann sa...

Men i alle dager?! Hva slags terrorlus er det den har pådratt seg da? Mitt tre har fullstendig misforstått årstidene, det har blader ved juletider! :)) Jeg vet ikke helt hva du kan prøve nå jeg... kanskje sette det ut på terrassen i solen og vanne det jevnt og trutt og bare vente å se... Det kan jo være i live selv om bladene faller av. Det meste at året står treet mitt uten blader. Greinene er "seige" og ikke lette å knekke av om treet ditt fremdeles er i live, er greinene posøs og tørr og knekker veldig lett, er treet dødt. Håper du klarer å berge det, og dør det så er jo trøsten, om kanskje en fattig trøst, at det nesten ikke er mulig å SE forskjell på en død og en levende vrihassel det meste av året! ;) Disse trærne er jo flottest den tiden av året de er uten blader, så dør det blir det vakkert HELE året, hi, hi! ;))) Huff, nei jeg vet sannelig ikke hva du kan prøve å gjøre med det annet enn det du allerede har prøvd... Jeg har ikke hatt lus må mitt, men har venner som har hatt det på sitt og som ble kvitt lusen med melk. Det pleier også å fungere på rosebusker, så jeg vet sannelig ikke jeg... Lykke til i hvertfall, og jeg håper treet ditt klarer seg.

Klem, Ann.

Anonym sa...

Hei hei igjen Ann!

Beklager at jeg plager deg med denne hersens busken altså! hehe.. Du er min vrihasselekspert! Og jeg finner så lite om den på nettet! I alle fall med tanke på at den er en inneplante her hos meg.

Jeg tror den lever enda, men bladene er veldig tørre. Det kommer nye friske skudd og disse er veldig fine, men resten er bare sorgen. Kan jeg klippe av de tørkede bladene tror du? Jeg tror kanskje dette er en blanding av lusekverken og at jeg kanskje ikke er verdens flinkeste til å vanne.. Dagene går så fort at jeg liksom ikke helt forstår at en uke har gått. Den har fått regelmessig vann altså! Men jeg tror jeg skal bli enda flinkere... Hvis jeg fjerner de tørre bladene ser jeg jo hvor mye nye som kommer i alle fall! Eller hva tror du?

ha en strååålende dag! :-)