fredag 22. april 2011

Sett litt ekstra farge på uterommet!

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 8 nydelige bildene som du ser i dette innlegget tilhører de housetohome.co.uk, en nettside full av inspirasjon, eid og drevet av det britiske forlaget IPC Media. (All 8 of these beautiful photos shown in this reportage belong to housetohome.co.uk, a great website by the British publishing company IPC Media).

Sommer er den herlige duften av salt sjø, ferske jordbær, syriner, smaken av melonbiter og en avkjølt hvitvin, lyden av sommerglade summende humler, lykkelige barn, men kanskje ikke minst alle de vakre fargene! Det turkisgrønne havet, alle de vakre blomstene! Sommer er for meg farger! Fargene er en viktig del av den herlige sommerfølelsen! Vi blir glade av farger! -Så hvorfor ikke sette litt ekstra farge på sommeren i år?

Med litt ekstra fargesterkt tilbehør og kanskje noen strøk med malekosten kan du sette farge på en kanskje ellers litt vintergrå og sliten hage. Det gjør underverker for sommerstemningen ute på terrassen mens du venter på at blomsterkrukkene igjen skal bugne over av herlige fargerike sommerblomster! Tenk deg bare dette bildet av fluktstolen uten det rosa tilbehører og en litt vintersvidd brunlig thuja i krukken i stedet for det oppstammende treet med vakre friske rosa blomster, - det blir ikke helt det samme nei? Farger gir umiddelbart liv og sommerglede til uteplassen!

Et bedre sted å innta lunsjen på kan jeg vel knapt forestille meg! Jeg kan styre min begeistring for duken, men resten av settingen var bare helt magisk! Noen fargerike blomster er utrolig viktig for stemningen på sommerbordet! Selv i denne settingen, med denne panoramautsikten, hadde det ikke blitt helt det samme uten vasen med friske nyskårede lilla syriner og blå Hortensia. Tenk deg bildet uten sitteputene, uten duk og uten blomstervasen. Slik bildet er nå ser jeg for meg at dette bordet står på et utsiktspunkt i hagen foran en kritthvit og blendende vakker villa ved Middelhavet. Tar du vekk putene, duken og vasen fra bildet har du en rasteplass langs E6, og jeg kan nesten kjenne kleggen bite helt hit, hi, hi :))


Oj tenkte jeg da jeg så dette bildet!! Dette så ut som en hvilken som helst liten hytte i den norske fjellheimen, men se slik en sommerstemning, nesten sydhavsstemning, de har skapt bare ved å tilføre noen sterke herlige sommerfarger! Turkise skodder, ferskenrosa, litt dus lyst sjøgrønt og så ser du plutselig for deg et idyllisk lite strandhus i Karibia og en kano i vannkanten i stedet for mørk grønn skog og myr! Effekten farger har på hjernen vår skal man ikke undervurdere! Tenk deg den brun-sorte veggen uten de fargerike skoddene og det fargerike tilbehøret...!








Vi har faktisk en slik benk i hagen vår!! Det er nesten presis maken bare min er blå! Det var noe av det aller første jeg og min kjære bygde i hagen for 10-12 år siden! Men min har ikke slike flotte gardiner, heller ikke puter, kanskje den burde ha fått det for denne var jo bare helskjønn! Jeg tror kanskje dette er jenteutgaven av benken, og at min muligens er en gutt, hi, hi! :))) Jeg har ikke vist bilder av min på bloggen enda, så kanskje jeg må få somlet meg til å få tatt noe bilder av den slik av dere får se den!






Provence-stemningen blir jeg aldri lei av! Åh så frodig, er første tanke når jeg ser dette bildet, men det er fargene som lurer oss til å tro at denne patioen bugner over av... blomster? Det er noen grønne tre i bildet, men faktisk ingen blomster! Det er faktisk bare tilbehøret som er så herlig fargerikt og levende! Her er noe å lære! I sommer skal jeg bli enda flinkere å krydre med farger ute på terrassen enn tidligere!




Rosa har aldri vært min farge, men i små mengder i hagen kan rosa være virkelig vakkert! Men er det rosa som gjør dette bildet så lekkert eller er det fargene? Jeg tror dette bordet hadde sett minst like sommerlekkert ut med en vannmugge i en gnitrende flott lys turkis farge! Men tenk deg bordet med en blank fargeløs vannmugge og bare hvite blomster på bordet... Det hadde blitt lekkert det også, men bildet hadde mistet litt av den varme lekende sommerfølelsen, litt av "Wow"-faktoren, hadde det ikke?







Jeg har vist en del slike hage"skur" som har blitt forvandlet til hagestuer før her på bloggen, men det kan vel nesten ikke gjentas for ofte: Du kan enkelt forvandle en rimelig redskapsbod til et idyllisk lite hage-lysthus med enkle midler! Mal den i en hageromantisk farge, innrede den med f. eks. en seng stylet som sofabenk pyntet med mange store myke puter, sett et lite kaffebord foran og du har det perfekte hageredet for mor i hagen! :)) Der på bildet ser det nesten ut som at noen har laget seg en skrivekrok i hagen, kanskje en bloggekrok? Koselig var det i hvertfall!

Redskapsboder som dette selges hos de fleste byggevarekjeder og koster bare en brøkdel av hva et lysthus koster, så idéen er et prakteksempel på at du kan skape det vidunderligste uterom på et enkel og rimelig måte måte! Bruk farger! Kanskje pasteller som her, blomstrete tekstiler etc. Det følger doble dører med de aller fleste redskapsboder. Du kan jo male disse i en annen farge enn det lille huset, kanskje lys turkis hvis huset er hvitt, lys dus eirgrønn eller hva med rosafargen på det øverste bildet? Eller du kan male de hvite hvis huset er lyseblått som her. Ønsker du vitrinedører kan du lage de selv, kanskje av gamle vinduer? Dette lille hagelysthuset tror jeg hadde blitt like pent med noen skoddedører uten glass, malt i en frisk middelhavsfarge, som med vitrinedører. Det enkle er ofte det beste! ;)

Igjen: Her er det krydret med gnistrende sommerflotte farger! For mange farger kan bli rotete, mens bare hvitt ikke gir den samme herlige sommerstemningen. Hjernen vår forbinder farger med sommer, av helt naturlige årsaker, det er rett og slett flere farger rundt oss om sommeren enn om vinteren! :O)

Mere inspirasjon til hage og uterom finner du i menylinjen rett under logoen/headeren her på Glassveranda. Og selvsagt også her: http://www.housetohome.co.uk/garden.

Ha en fortsatt fin påske! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:







3 kommentarer:

Inga sa...

Takk for flott link. Jeg planlegger min drømmeuteplass, og da skal jeg finne inspirasjon der. Må bare nyte det fine været her først. ;-)

Fortsatt god påske! :-)

Hege sa...

Inspirerende bilder. God, glad og blid påske til deg.

Drømmehuset mitt sa...

Hei

Flott blogg og masse fin inspirasjon:) Jeg fant deg på NIB og gleder meg til å følge deg videre.
Takk for link også, skal virkelig ta en titt på den siden.

Klem og god påske videre.