lørdag 21. mai 2011

Inspirasjon til hageselskapet!

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 12 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører den amerikanske interiør- og møbelkjeden Pottery Barn. (All 12 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the highly respected American interior- and furniture company Pottery Barn).

Vi har - mildt sagt - ikke vært heldig med helgeværet her jeg bor, hi, hi, ja jeg må bare le når jeg ser ut vinduet i dag! AT det er mulig!! Men regnværet kan jo ikke vare evig, så i mellomtiden får vi kose oss så best vi kan inne! :))

Sommeren er tiden for hageselskaper, store og små selskapeligheter sammen med venner og/eller familie, og jeg er stadig innom Pottery Barn for å finne inspirasjon til både det ene og det andre! Jeg synes Potter Barn er knallgode på å skape stemninger, og ikke minst når det kommer til fantastiske borddekkinger, hageselskaper, utemiljøer som bugner over av de mest fantastiske sanseinntrykk, daglys og sommerglede! Her er det inspirasjon å hente!









Jeg vet nøyaktig når det var min fasinasjon over vakre rustikke festbord under åpen himmel startet! Det var da jeg var 18 år gammel og for første gang tilbrakte en hel sommer på en vingård i Piemonte i Italia. Her var hvert eneste måltid en fest! Utallige hjemmelagde retter servert på langbord ute på patioen, solbrune blide sommerglade mennesker i alle aldre satt rundt bordet og skravlet, viftet med armene slik italienerne alltid gjør når de snakker, spiste, drakk vin, diskuterte, lo og koste seg med maten mens solen skinte, hunden bjeffet og biene samlet honning!






I dag skjønner jeg hva de snakker om rundt bordet, men det gjorde jeg ikke den gang. Språket kom etterhvert. Men det spilte ingen rolle! Omgivelsene og ansiktene sa alt, språket var nærmest overflødig. Jeg kunne ordet for vann og det var i bunn og grunn det eneste man trengte å kunne for å klare seg på en italiensk vingård i den stekende varmen fra sola! Måltidene på patioen var en minnerik opplevelse hver eneste gang! Jeg klarte ikke å spise så mye i varmen, men jeg nøt synet av hvert et fat på bordet, all keramikken, glass, fargene, de rustikke små vindunkene, trebrettene, kurvene, dukene, tøyserviettene, fargene, duftene, smakene! I tillegg var patioen omringet av milevis av oppbunnede drueranker, oliventrær, tomatplanter, sitrontrær, lavendel og rosmarinbusker, ja de var på alle kanter av patioen så langt øyet kunne se! Der og da var jeg solgt, siden har jeg bare rett og slett elsket rustikke festbord som bugner over av sunn og frisk mat, under åpen himmel!
De satt ved bordet i timesvis italienerne, og det gjør de også den dag i dag. Det er en skikk som i hverdagen nesten kan bli litt overveldende, men til fest gjør vi det hjemme hos oss også. Vi har en ganske stor stue hjemme hos oss med plass til ganske mange gjester, men som oftes kommer vi aldri så langt, vi blir sittende ved spisebordet i spisestuen vår til langt på natt! Jeg er glad for å ha et samlingspunkt som det i huset, for det er ekstra hyggelig å sitte slik samlet rundt et bord omgitt av koselige skravlende mennesker, og selv synes jeg også det er mere behagelig å sitte ved et spisebord enn i en sofa hele kvelden.







Da vi holdt på som verst med byggingen av huset, hadde vi en kulegrill i hagen som vi grillet hamburgere og pølser på, så spiste vi. Vi koste oss da også, men jeg lovte meg selv at når huset er ferdig og vi igjen skulle ha tid og energi til annet enn å mure, spikre og male, ja da skulle vi ta oss tid til å gjøre hver eneste grillmiddag til en matfest! Dekke vakre festbord, lage masse og sunn mat, marinere, lage de lekreste salater til tilbehør, ja rett og slett skape litt Piemonte-stemning i vår egen hage!

Vi nordmenn generelt har mye å lære av middelhavskulturen når det gjelder mat, ikke bare av italienerne, men og av franskmennene og andre! De er utrolig flinke til å lage sunn og variert mat, og de spiser mye råkost. Vi har jo et veld av flotte norske råvarer tilgjengelig, ikke minst mye spennende mat fra små matvareprodusenter!

Det er nok ikke latskap som gjør at vi nordmenn tradisjonelt ikke har vært så flinke til å spise like sunt og variert som dem i Middelhavslandene. De har i generasjoner hatt tilgang på all verdens friske råvarer året rundt, grønnsaker, frukter, krydder, mye av det dyrket de selv. Mens klimaet i Norge ikke bød på de samme mulighetene. Det er først nå at vi har fått det samme utvalget som de har hatt allerede i tusenvis av år. En annen ting er at all mat og drikke er så vanvittig mye dyrere i Norge. Salat, tomater, sitroner og krydder f. eks., koster ingenting, eller omtrent ingenting, hele året i Middelhavslandene, mens hos oss er salat tre ganger om dagen for en familie på fire i seg selv faktisk en ganske kostbar affære.

Det skal ikke så mye til for å skape "det lille ekstra" til hageselskapet. Her er sitronvann med isbiter, sitronskiver og mynte. Mynte er et ugress ved Middelhavet, det vokser vilt og vokser fint også i norske hager om du planter det. Den vil normalt overleve vinteren også nord i landet vårt.

Jeg har kjøpt 16 like kopphåndklær, slike som tradisjonelt brukes til oppvasken, du vet? Finner du noen slike av sterk men tynn bomull, så har du noen helt fantastiske tøyservietter til både hageselskaper og vennemiddager innendørs! Disse tøystykkene kan vaskes på 90 grader og blir helt rene selv om de er fulle av rødvin, tomatsaus og leppestiftmerker! ;)










Jeg ønsker meg slike vinglass! Gjerne 20 stykker! Klokkeformet, kantete, av tykt kraftig glass som likevel har ganske tynn drikkekant, -perfekt! :)) Gjerne mellomstore som disse slik at de kan brukes både til saft/vann, vin eller øl når vi har hageselskaper. Vi har jo mange vinglass, samler bl. a. på Blåklokke-serien, men det hadde vært fint med noen grovere, mere rustikke glass som dette, rimelige glass, som tåler en trøkk uten å knuses, til å bruke i hagen. Jeg har sett slike som de på bildet i bruk på langbord i hagen både i Italia og i Frankrike, og skulle så gjerne ha hatt maken. Men hvor får jeg tak i slike her i Norge? Noen som vet?

Jeg skulle ønske Pottery Barn fantes i Norge, de har så mye lekkert i sitt sortiment, men dessverre er det foreløpig bare i U.S.A og England at Pottery Barn-varene selges. Pottery Barn sin nettside er uansett verdt et besøk! Her vil du finne mye flott inspirasjon og mange gode idéer til både inne- og uterom! Pottery Barns komplette vareutvalg og generell informasjon om selskapet finner du her: Pottery Barn.



Ha en fortsatt fin lørdag! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


2 kommentarer:

Tone's dager sa...

syns du har en koselig og inspirerende blogg. Disse glassene har jeg lett lenge etter men finner de heller ikke. Mener de hadde på Bohus for mange år siden, og angrer veldig at jeg ikke kjøpte dem da. Lurer på om de kom fra Danmark, men er ikke sikker..

Ann sa...

Oj ja det skjønner jeg godt at du gjør! Jeg håper å finne slike, hvis ikke skal jeg forsøke å finne disse på et av markedene i Frankrike i sommer og frakte de med meg hjem i kofferten, men det er ikke helt enkelt å frakte glass i kofferten, har prøvd med keramikk før og det gikk ikke så bra... så jeg håper enda å finne slike her hjemme i Norge! ;)

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann.