torsdag 30. juni 2011

Gjør-det-selv/DIY: Et rundt muntert frokostbord til terrassen

I går lagde jeg et rundt frokostbord som skal stå på den nye terrassen vi holder på å bygge. Konstruksjonen er ganske enkel så jeg tenkte kanskje dette kunne være en idé flere kunne ha glede/nytte av i disse sommertider? Slik lager du dette bordet:


Jeg har satset på gjenbruk av gammel material, og kjøpt inn litt ny material til bordbena i tillegg, men du kan selvsagt bruke bare nyinnkjøpt material :)
1) Legg de plankene som skal bli bordplate på bakken/på et flatt underlag. La alle bordene være litt for lange, du skjærer bordplaten rund til helt til slutt.



2) Lag en ramme av f. eks. 48 x 48 material. Jeg har skråskjært de i endene, men det er strengt tatt ikke nødvendig.



3) Skru fast rammen til bordplateplankene med f. eks. 1 cm avstand mellom hver planke.



4) Skjær 4 trekanter (45 graders vinkel) og skru fast disse til forsterkning i hjørnene der bordbena skal festes. Jeg har også lagt en lekt diagonalt (på tvers) i firkanten/rammen på bordets underside for bedre stabilitet.



5) Legg den ferdige bordplaten opp på en opp-ned bøtte f. eks., slik at du får den litt opp fra bakken. Fest en spiker i midten av bordet (midt i den firkantede rammen) og knyt en hyssing fast til spikeren. Trekk tauet ut så langt du ønsker/ser det er mulig, for å bestemme bordplatens størrrelse. Fest så en blyant i en løkke i hyssingenden og tegn sirkelen. (Du bruker skruen + hyssingen + blyanten omtrent som du bruker en passer). Nå kan du bruke en stikksag og skjære langs sirkelen du har tegnet. Etterpå har du en rund bordplate nesten maken til den på bildet mitt! :))


6) Skjær 4 like lange ben. Jeg har brukt material i dimensjon 48 x 48 mm.


7) Skru disse fast til bordplatens underside med 4 små vinkler i hvert hjørne. (Du trenger altså totalt 16 stk. små plastvinkler. Disse er rimelige og selges på de fleste byggevaresentre).


8) Sett bordet på de nye bena sine og sjekk at alt ser rett og beint ut. Kan du bruke et vater er det det beste. Justér til det er riktig.




9) Nå skal du lage et kryss under bordet. Se bildet. På denne måten blir det nye terrassebordet ditt kanonstødig! :)) Dette gjør du ved først å måle avstanden mellom to av bena, deretter avstanden mellom de to andre. 
Sag to materiallengder i riktig lengde. Også her har jeg brukt material dim. 48 x 48 mm.



10) Så kommer det som alle som ikke selv har prøvd tror er kjempevanskelig, men som faktisk ikke er vanskelig i det heletatt:


Hold de to pinnene over hverandre, under bordet der de skal stå, og markér med en blyant på alle sider av dem hvor de kysser hverandre! Sag to hakk i hver av pinnene der blyantstrekene er satt. Dybden på kuttet skal være lik halve tykkelsen på lekten/trepinnen. Bruk så et tappjern og slå forsiktig ut biten mellom de de kuttene. Gjør så det samme med pinne 2. Du kan se bilder av hva jeg mener HER hvis du er litt usikker på hvordan dette foregår. Skru fast krysset til bordbena.


Det var det! Bordet er ferdig! :))

Du skal etterhvert få se bordet i sitt rette miljø, frokostdekket med friske levende blomster, kaffekoppen og i det heletatt, men først skal nyterrassen få rekkverk/levegger og frokostbordet mitt skal ha et strøk nr. 2 med lys munter turkis-grønnlig maling! ;) I mellomtiden: Ha en fin kveld og en minst like fin fredag! :O)



Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



6 kommentarer:

Høytrykk sa...

Wow, så flink du er! Skikkelig handywoman. Bordet ble kjempefint!

Anonym sa...

Så flott bord. Du får det til å se så enkelt ut:)
Lekker farge du maler med:)

Klem

mali-mo sa...

Så flink du er! Det ble kjempefint, og jeg tror faktisk at jeg må prøve dette jeg også!

Barnelykke sa...

Har jaktet etter noen runde bord - har liksom ikke falt meg inn at jeg kan lage selv :)

Takk for inspirasjon !

Resultatet var nydelig !

B I R T E

Anonym sa...

Kjempefint bord! Fallt sånn for det at eg lagde meg eit eg òg i går ;) Nydelig farge! Kva heiter fargen?
*PS LIKER bloggen din! ;)

Ann sa...

Tusen takk for så mange koselige tilbakemeldinger! :))
Så hyggelig at du likte fargen! Det er en av de kjære "Middelhavsfargene" mine, jeg tok den i bruk for 15 år siden, da i innvendig tak/himling i paviljongene våre, og siden har den blitt brukt på både det ene og det andre hjemme hos oss! ;) Det er en herlig dus, lys, grågrønn farge, som jeg aldri blir lei av, så den kan trygt anbefales! :)) Malingen jeg bruker på utemøblene og i paviljongtak er Drygolin, og fargekoden er 1918 - B66G. -Vet ikke om den har et navn... kanskje Glassveranda-grønn? ;))) Kjempekoselig å høre at du ble inspirert til å snekre deg et rundt bord du også!! Håper bordet ditt blir superdupert! (o:=

Ha en finfin uke!

Stor klem, Ann :0)