onsdag 27. juli 2011

Gjør-det-selv/DIY: Råtøffe plantekasser i størrelse XXXL til uteplassen, isolert for PALMER!

Denne plantekassen har størrelsen 80 cm x 80 cm x 80 cm, -den er enormt! Kjære har bygd tre stykker slike til meg, vel to slike i størrelse XXXL og en litt mindre. De er bygd av gjenbruksmaterialer, mer presist så har vi bygd dem av det gamle terrassegulvet som lå på terrassen som vi rev ned tidligere i sommer.

Visst ble de tøffe?! Om jeg kan få lov til å si det selv om det er mine, så tror jeg nesten det er de tøffeste plantekrukkene/kassene jeg noensinne har sett! Herlig rustikke med en tøff drivvedlignende slitt grå overflate! Jeg synes de ble rålekre sammen med alt det hvite! Du skal nå få se hvordan vi har bygd dem!

Vi har også isolert disse blomsterkassene skikkelig, vi skal nemlig plante palmer i dem! Skulle jo lage meg en frokostterrasse med skikkelig Middelhavssteming, og da trenger man jo palmer, må vite, hi, hi! ;)) Den palmen du ser her tåler ned til 15 kuldegrader. Den liker mye vann noe som gjør at den tåler mye regn. Palmen må enten isoleres kjempegodt mot vinterkulde og vind, eller så tas inn i en garasje eller noe, inn et sted hvor det er litt lys og ikke så fryktelig kaldt om vinteren. Jeg skal prøve å få min til å overvintre ute i kassen. Den må i tillegg til å ha en godt isolert og stor kasse, pakkes inn i masse transparent bobleplast også, for å verne den mot vinden men uten at den mister tilgang på dagslys! Det skal bli spennende, men jeg synes det er verdt et forsøk for jeg ELSKER palmer! Denne palmen er av typen Trachycarpus Fortunei, den kan bli godt og vel 2 meter høy med tiden.

Da går jeg bare i gang og peker og forklarer jeg! ;) Dette har vi gjort:



1) Start med å skjær 1 planke som er 80 cm lang. Bruk en gjærsag, med den kan du velge ønsket vinkel før du skjærer. Skjær endene 15 grader. (10 grader hvis du vil ha en enda brattere kasse, 20 grader hvis du vil ha en mindre bratt kasse enn den vi har laget. Samtlige planker skal ha den vinkelen du bestemmer deg for).



2) Lag så en til planke som er like lang og samme vinkel, etterpå har du to planker som er identiske.


3) Ta nå en ny planke som er ca. 80 cm lang. Legg den du lagde i pkt. 1) oppå den. Overfør det smaleste målet over på den neste planken som skal skjæres. Det smaleste målet på 80-planken din blir det bredeste på neste. Skjær og lag en maken. Nå har du to planker til 2 av kassens 4 sider.



4) Overfør det smaleste målet på den sist skårede planken over til en ny plankebit og skjær. Lag en til en som er maken.



5) Gjør det samme med planke 4. rad, 5. rad., 6. rad etc.


Til slutt har du planker nok til å lage 2 stk. kassevegger som hver er ca. 80 cm. høye.



6) Legg de på bakken inntil hverandre og sjekk at alt stemmer. Mens de ligger på bakken tar du mål og skjærer så fire pinner som alle disse bordene skal festes i.



7) Skru plankene sammen slik at du har to kasse-sider/vegger. (Se det 3. bildet i dette blogginnlegget). Du skal nå gjøre ferdig pyramiden. NB! Bruk utendørsskruer, de ruster ikke!


8) Plankene/bordene på de to kasseveggene du nå mangler skal være noen cm kortere enn de du lagde på samme rad på de andre sidene, dette for at kassen skal bli helt kvadratisk. (Se bildet, plankene skal være bordtykkelsen x 2 kortere enn det de andre var). Deretter reiser du dem (Se på det 3. bildet igjen). Bygg pyramiden ferdig. Til slutt skrur du fast fire store klosser av ny trykkimpregnert material nederst. (Grå gjenbruksmaterial nederst ville ha lagd stygge mørke merker på et nytt terrassegulv). Kassen er ferdig! Nå kan du snu den og isolere den! :0)


9) Som du ser på bilde nr. 2 i dette blogginnlegget, så har jeg trykkfast isopor i bunnen (blå). Det er 5 cm x 2. Under disse ligger to lekter/pinner på tvers i hullet som er skrudd fast i kassen. Disse holder oppe isoporen.


10) Deretter la vi dobbelt lag med 3 cm vanlig isopor på innsiden av veggene. Denne skjærer du til med en kniv.


11) Så la jeg fuktsperre (plast) oppi kassen. Dette er en slik kraftig en som brukes på innsiden av isolasjonen på vegger i hus.



12) Det neste jeg gjorde var å bryte biter av isolasjonsplater. Bitene er lagt oppå plasten, i bunnen av kassen, i et ca. 15-20 cm tykt lag.


13) Så la jeg fiberduk! Dette er en slik som brukes i blomsterbed, jordbærland o.l. Så helte jeg 10 liter lecakuler oppi.


14) En liten ekstrabit fiberduk ble lagt oppå lecukulene.






15) Så kunne jeg omsider fylle på med jord og plante palmen! :))



16) Jeg stiftet så fast plasten til kassekanten øverst, deretter duken. Bruk rustfrie kramper (stifter).



17) Til slutt fylte jeg på kakaoflis oppå plantejorden. I løpet av noen uker blir den like sort som fiberduken. Du kan også bruke vanlig prydbark (vanlig dekkbark tror jeg blir for grovt).



Til vinteren skal den få et 15 cm tykt isoporlokk i tillegg til bobleplast, men først skal jeg nyte synet av palmene på terrassen noen måneder!! :)) Flere bilder fra hele frokosthjørnet på terrassen kommer om ikke lenge! ;)

Ha en fin torsdag i morgen, nå er det snart helg! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



11 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Supersnygg utekruka....Kram J

Ragnhild sa...

En kjempefin plantekasse. Men hva med drenering ? Ser jo i beskrivelsen at du har i lecaculer, men overskuddsvannet må jo få et sted å renne ut ?
Ha en fin dag.

Nina Iren sa...

Fy søren dem var jo råflotte!! Ja ska ver ening med deg....tøffeste kasser eg også har sett!! Tror eg må vise bilder til min gubbe...hint hint!!

Ann sa...

Takk for koselige tilbakemeldinger! :))

Om drenering: Vi har valgt å ikke lage drenering. Vi har hatt noen kjempestore keramikkrukker stående ute under åpen himmel hele året med sypresser i, og det har aldri hendt at det har regnet nok til at de ble oversvømt slik de mindre krukkene ofte blir! :) Men hvis du vil ha drenering i dine kasser: Man kan enkelt lage hull i bunnen på plasten med en spiss liten skalpellkniv og bore hull i isoporplatene i kassebunnen med et tykt bor. Ned i hullet trer du en liten plastslange som vil føre vannet utenfor terrassen, evt. gjennom terrassegulvet. Bruk en myk gummimansjett (en miniutgave av slike som brukes rundt sluker under flisene på bad) og gjør overgangen mellom mansjetten og plasten + slagen og hullet, tett med masse silikon av den typen som tåler frost. Problemet er bare at det over tid har lett for å bli lekkasjer slike steder likevel. Lager du hull i bunnen uten slange vil vannet renne fritt ut, men humusholdig vann gir fort stygge merker på terrassegulvet, så det vil jeg ikke anbefale. Vi valgte å ikke lage hull for overskuddsvann, litt regn nå og da gjør ikke at det flyter over, og kommer "syndefloden" til høsten har jeg en fin liten strandparasoll (nærmest en paraply med stang for å sette i sanden/jorden, men uten håndtak) som palmen kan få over hodet i perioder! ;) Men du må jo følge litt ekstra med en kasse uten drenering, for planter må aldri stå "under vann" i lengere perioder, da råtner de.

Vel, nå skal jeg ut å plante i de to andre kassene mine jeg! :))) Og så holder jeg på å male et koselig lite skilt til frokosthjørnet vårt. Bilder av både det ene og det andre kommer om ikke lenge! ;)

Ha en fortsatt fin dag! :O)

Klem, Ann.

Lunalei ;-) sa...

Det var virkelig flotte blomsterkasser!!! Så en super oppskrift i et Gjør det selv-blad - men disse var enda finere - og isolert!!!
Herlig blogg du har!

Anonym sa...

Er helt imponert over alle de smarte tingene du lager!!
Er selv skkurat ferdig med å lage med "putekasse" etter din oppskrift, utrulig fin ble den! Tusen takk for alt du deler med oss!! <3
Dette blir neste ting som må lages :)

Line

Anne (Moseplassen) sa...

stilig!
aller finest ble de fordi du hadde brukt patinert trevirke :D
Det så dessuten overkommelig ut å snekre til, så kanskje det blir noe slikt hos meg etterhvert, for store potter er jo svinedyrt.

Anonym sa...

Supersmart og flott:) Palmer blir det nok ikke i min hage for tror ikke de vil trives her i trøndelag. Fin beskrivelse av fremgangsmåte også:) Lykke til i konkurransen

Stein sa...

Kjempeflotte kasser og veldig grundig og fin beskrivelse av fremgangsmåten! Du har forresten en skikkelig flott blogg i det store og hele! Masse fine ideer og fine fargevalg! :-D
Når det gjelder drenering ville jeg nok vært litt ekstra forsiktig med palmer, kaktuser og sukkulenter. Også Trachycarpus fortuneii. De trives med vann om sommeren, men er egentlig ganske tørketålende planter. jeg har noen store eksemplarer i stuen som jeg ikke vanner mer enn én gang i måneden. Om du velger å ha dem utendørs om vinteren er det faktisk ikke kulde som er dens største fiende, men fuktighet. Jeg vil derfor råde dere til å sette pottene under tak, eller lignende alt nå så fuktigheten kan forsvinne fra jorden før kulden setter inn. Fuktig jord dreper garantert en palme når minusgradene kommer!
PS: Kanskje du kan kjøpe noen lenker med juletrelys som du vikler rundt palmene og deretter kler dem inn i fiberduk? Det kan bli fint på mørke kvelder, samt at det øker palmenes mulighet til overlevelse utendørs.
Lykke til- både med palmene og konkurransen :-)

Ragnhild Evensen sa...

Hjelp! Har du fjernet sittehjørne med lagringsplass? Den fra terrassen din? Jeg som akkurat tenkte å bruke den som mal for å bygge på min egen terrasse. Please, kan du legge den inn igjen!! GOD PÅSKE :)
Ragnhild Evensen

Ann sa...

Hm... har jeg ikke skrevet her under før... mener å huske det? Merkelig... kommentaren er ihvertfall ikke her mer ser jeg jo, så: Dere alle sammen må ha tuuusen takk for både det ene og det andre, ja både for koselige tilbakemeldinger og nyttige tips! ♥ :)

Ragnhild: Neiida, ingen fare, her sletter vi ingen ting, vi bare "ommøblerer" litt! :D Har flyttet litt om på link-bildene ;) Veldig hyggelig å høre at du skal bygge benkehjørne og bruke vår som mal, håper du blir like fornøyd med løsningen som vi er! :))
Du finner byggeoppskriften her:

Del 1:

http://glassveranda.blogspot.no/2011/07/gjr-det-selvdiy-slik-bygger-du-et.html

Del 2:

http://www.glassveranda.blogspot.no/2011/07/gjr-det-selvdiy-slik-bygger-du-et_19.html

Del 3:

http://glassveranda.blogspot.no/2011/07/gjr-det-selvdiy-frokosthjrne-pa.html

Slik ble det:

http://glassveranda.blogspot.no/2011/07/gjr-det-selvdiy-frokosthjrne-pa.html

Området fikk etterhvert også tak, så slik ser denne terrassen ut i dag:

http://glassveranda.blogspot.no/2014/05/diy-pergola-og-sofabenkhjrne-med.html

Masse lykke til med sofabenkhjørne-prosjektet ditt Ragnhild, og ha en riktig fin ny vår alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.