søndag 1. april 2012

Litt inspirasjon til uterommet mens vi venter på sommeren

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 5 vakre bildene som du ser i dette innlegget tilhører den amerikanske interiør- og møbelkjeden Pottery Barn. (All 5 beautiful photos shown in this reportage belong to the American interior- and furniture company Pottery Barn).

Jeg ønsker meg en gyngestol! Jeg så en turkis en i et interiørmagasin for en måneds tid siden som jeg ble heeelt forelsket i, og når jeg nå fant disse på Pottery Barns nettside var jeg ikke ikke det minste i tvil lenger: Jeg ønsker meg en gyngestol! Alle gyngestoler er vakre, gamle og nye, nymalte eller tidligere malt med en nå naturlig patina, men jeg liker best de som er malt. Malt må de være. Hvilken farge er ikke så viktig. Vel, helst i en lys blågrønn farge, sort, hvit eller grå! ;) Så det ikke bra herlig ut å kunne sitte i en gyngestol på terrassen i ettermiddagssolen å kose seg alene med en bok, eller nyte et glass vin sammen med en venninne eller tre? Hmmmm... SOM jeg lengter etter sol og sommer!

Jeg våknet nemlig opp til 40 - f ø r t i !!!! - cm nysnø i morges! Holdt på å bare gå å legge meg igjen! :D Men mine snille barn tok spadene fatt og spadde vekk all snøen som lå på frokostterrassen i løpet av en times tid! "Hjelp, hele våren til mamma er ødelagt!!" ropte jentungen da hun så ut vinduet, hun tittet bort på pappaen som lå utslått på sofaen med influensa og feber i dag også, innså at pappaen hadde helt nok med seg selv, hentet broren og ut dro de for å rydde bort all snøen! :)) Noen timer senere var det full vår igjen, vel, i hvertfall på frokost-terrassen! ;)

Jeg fikk så lyst på ost og kjeks da jeg så dette bildet. Spørs om jeg ikke må handle inn det vi trenger til en ost og kjeks kveld i påsken. Blir det vær kan du jo ta den på terrassen, men ost og kjeks smaker jo godt inne også ;)) Jeg skal dekke på i lysthuset hvis det ikke blir knallvær ute, det er ikke noe stort langt selskapsbord der ute nå lenger etter av vi pusset det opp og gjorde om der inne, men bordet er stort nok og heeelt supert for vin, ost og kjeks! ;) 

Lykter er vakre med lys i, men man ikke ha lys i de. Lange, lyse flotte sommerkvelder og -netter gjør at lys er overflødige på terrassen mange steder i Norge, og da kan man jo ha andre ting i dem. Jeg bruker lykter som jeg har fjernet glassene fra, som "fuglebrett" om vinteren, om sommeren har jeg blomster i noen av dem. Lykter fungerer fint som minidrivhus på terrassen, et bedre egnet sted i hagen for å dyrke f. eks. basilikum, skal du lete etter! ;) Du kan jo også fylle dem med litt sand, noen fine steiner og skjell. Her på bildet har de kombinert lys og vakre ting fra sjøen.  

Det går fint an å lage en vakker uteplass på plenen, man trenger ikke en terrasse for å nyte fine sommerkvelder. Litt god mat, sommerlig pynt og godt selskap holder i massevis! :)) Likte godt denne benkeputen. En lang benk er fin med mange kvadratiske sitteputer på, gjerne én pute i hver sin spreke farge, men du kan også kjøpe mange av samme sorten og så sy dem sammen til en laaang benkepute. 

Denne benken var bare helt fantastisk flott, var den ikke? Knalltøff og vakker, og skikkelig robust og solid! Skal tro om denne utsikten også følger med benken? Hi, hi, det hadde vært noe det! Turkis hav uten ende er noe av det vakreste jeg vet om i hele verden! Sukk, har jeg nevnt at jeg lengter etter sol og sommer? ;))  

Vel, det er meldt knallbra vær i morgen og terrassen er fri for snø, så jeg skal vel klare å kose meg i solveggen uten det turkise havet i horisonten også jeg! Mens jeg venter på at snøen på plenen skal smelte koser jeg meg med å planlegge sommerens uterom, små snekkerprosjekter og "ommøblering" av trær i hagen. Supert å planlegge nå, så er vi klare til å sette planene ut i livet i slutten av april! ;)) Flere utemøbler, ting og idéer til uterommet finner du her: Pottery Barn.

Enda mere inspirasjon til uterommet finner du i menylinjen øverst her på Glassveranda under knappen "Vakre uterom". Ha en fortsatt fin søndag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


4 kommentarer:

Nennes sa...

Nydelige bilder, gleder meg til sommer og sol :)

God påske!

Unknown sa...

JEg liker alt! Drømmer om sommer på terrasen men først må vi maler huset!

Ha en fin påske!
Vicky

Anonym sa...

Hei!

For noen nydelige bilder:) ser frem til sommer og sol nå!
Riktig god påske.

Klem Merete

Linda sa...

40cm SNø!!! Jeg sender trøsteklemmer i fleng, og håper den forsvinner superraskt.
Pottery barn har utrolig mye lekkert, til både det ene og andre:)