fredag 28. desember 2012

Den som bader spiser ikke!

Det blir mye spising i jula, men nå er jeg lei av julemat! I dag ble det rugsprø og salat, og allerede begynner jeg å føle meg litt mere som et menneske igjen og litt mindre som en skadeskutt hval! ;) Er ganske sikker på at jeg egentlig ikke trenger mere mat før på nyttårsaften, -tidligst! ;) Men hovedårsaken til det selvpålagte julematforbudet er likevel at jeg som er revmatiker fort merker feil kosthold på kroppen i form av verkende muskler og ledd, så det skal virkelig bli godt å begynne på normal hverdagskost igjen. 

Det skal også bli fint å tilbringe noen sene og late timer i spaet i kveld, godt tilbakelent med hvilepuls og med 40 graders varmt brusende vann opp til ørene mens vi nyter et glass vin, teller stjerner på vinterhimmelen og lytter til stillheten. Det er nemlig planen vår i kveld straks ungene er i seng. Rekreasjon, fra julemat, juleklær og julestress! ;)  

Dette bildet ble tatt for få dager siden, men før julesnøen kom, i kveld er det rene julekortstemningen der ute! :)) Sommerbilder fra terrassen med badepaviljongen kan du se: HER og HER, vinterbilder av terrassen og litt om spa/Jacuzzi/utendørs massasjebad generelt kan du lese: HER.

Ha en fortsatt fin romjul! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


10 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det blir mye mat Julen og man føler seg litt vel baktung på slutten:)
Men nå er det tilbake til vanlig kost og godt er det:)
Nydelig bilde
Klem Merete

Bling - our elf on the shelf sa...

Heisann :) Vi er på dag nr 4 i jula, og jeg tipper jeg har gått opp en kg pr dag. I morgen er det å hive seg på sinningsykkelen i kjellern. Noe må jeg jo gjøre for å skape plass til morgendagens ribbemiddag B)

toves sammensurium sa...

Jeg vet ikke hva det er med julen jeg...jeg er alltid så matlei og spiser mindre snop og godteri og snacks enn ellers i året faktisk.Og denne julen har vi lagt syke hele gjengen så da har det vøært enda verre med matlysten...kan man håpe at vekten har gått andre veien for min del??? :)

Leser at du er revmatiker...og ser med interesse at du merker formen etter maten.jeg har gptt i over et år uten diagnose,men nå har jeg fått skikkelig undersøkele og blitt diagnostisert med Fibromyalgi.Ikke noe ¨trakte etter akkurat,men samtidig kjekt å endelig få en diagnose og dermed finne ut hvordan jeg kan leve best mulig med det.Har nettopp begynt å søke litt rundt temaet,og har også merket meg dette med kosthold etc.Har du noen gode råd?For eksempel noe som gjør veldig godt,kontra noe som er helt fy fy???Tar i mot tips med takk.Bading i varmtvannsbasseng er visst også veldig vikitg,og som deg har jeg stamp i hagen.Dessverre har lokket trekt til seg vann slik det er grusomt tungt å løfte og det blir ikke så mye bading,før vi får flyttet det under veranda og får nytt lokk for min del.I tillegg har vi infrarød sauna,har du noen erfaring med dette kontra revmatisme??
Uansett er det ihvertfall superdeilig å senke skuldrene i et deilig utendørs bad,litt øyeblikkslykke,ikke sant?:)
Fortsatt God Jul og Godt Nytt År Ann!
Toveklem:)

Ann sa...

Må i gang med treningen jeg også snart, ble bare tull med treningsrutinene i hele høst, merkes på leddene det også! :S -Og på vekta! :D Huff, ja, ja, straks nytt år med nye muligheter! ;))

Har selv uspes. betennelser i senefestene (MR-påviste senebetennelser ved leddene i hele kroppen, men blodprøver viser ikke hvilken type revmatisme det er snakk om enda, kanskje vil de aldri gjøre det), og i tillegg fibromyalgi. I noen perioder er smertene verst, i andre perioder den overveldende tåkete trøttheten, utmattelsen. Hodepine eller migrene har jeg hver dag, det er hvor lenge det varer som varierer... Sikkert helt ubegripelig for andre som ikke er revmatikere selv, hadde noen sagt dette til meg for 5-6 år siden før jeg selv begynte å bli syk ville jeg tenkt "men så ille kan det vel ikke være, alle har vi jo vont et og annet sted av og til"... Men revmatisme er for meg "skikkelig-febersyk-med muskelverk-og-hodepine-dagen-før-verste-influensaen-jeg-har-hatt-ever-bryter ut"-følelsen HVER dag, ikke av og til, så det gjelder å forsøke å la være å tenke på hvor utmattet og lei man er av å ha vondt, og heller flytte fokuset på noe positivt, givende, uforpliktende og bekymringsløst. Det tar noen år, men øvelse gjør mester! ;) For meg er dette "positive, givende, uforpliktende og bekymringsløse" interiør, små overkommelige prosjekter i hus og hage, foto og interiørblogging! ;)) Det verste og vanskeligste er tanken på at jeg aldri skal bli frisk igjen. Det tok mangemange år å skjønne og akseptere, enda vanskeligere er det å respektere! Jeg gjør stadig nye ting i hus og hage i ren iver, som jeg blir dårligere av, men jeg blir jo heldigvis bare midlertidig verre, jeg kan ikke bare sette meg ned i en sofa og bli der fordi det gjør vondt, på sikt blir jeg ikke bedre av det selv om det der og da unektelig føles enklere og mindre smertefullt å bli i sofaen, på sikt blir jeg verre av det. Alt dette tar litt tid å begripe, innse, når man selv er blitt syk, og da kan man bare forestille seg hvor vanskelig det er for friske å begripe hvordan dette henger sammen... Det er kanskje det som er det vanskeligste med det å bli syk, det å akseptere at heretter blir alt annerledes, det er livet Del 2 som har startet, livet etter sykdommen, og så må man gjøre det beste ut av det. Hva som er "det beste" er opp til hver enkelt å finne ut av... dessverre. Jeg har før skrevet litt om det, og det å leve med revmatisme, her: http://glassveranda.blogspot.no/2011/09/im-heat-addict.html, her: http://glassveranda.blogspot.no/2011/04/prosjekt-blomsterpottetavler.html og her: http://glassveranda.blogspot.no/2010/10/farvel-sommer-farvel-godt-ledd-vr.html hvis du/noen har lyst til å vite mere om det..

Fortsettelse nedenfor! ;)

Ann sa...

Fortsettelse:

Generell info om Revma-kost anbefalt av forbundet finner du her: http://www.revmatiker.no/levgodt/kosthold/kostr%C3%A5d;jsessionid=5C9A74A1337A878C79D48D0FB2D6D4FF, men vi som har/også har fibromyalgi har stor helsegevinst i å følge kostholdsrådene som både den amerikanske og den kanadiske ME/CFS/FM-foreningen anbefaler, og det er kort fortalt: Spis mye salat, mange grønnsaker, lite frukt, null sukker, ikke hvetemel, ikke matvarer med gjær, ikke mat med stivelse (poteter, mais, pasta, kokt gulrot) og minst mulig rødt kjøtt! "Må" man ha poteter eller pasta er poteter å foretrekke foran pasta, og mandel å foretrekke foran de andre sortene. (Husker ikke i farten hvorfor) All kunstig søtning unntatt Stevia og Sukrin bør man også styre unna. Noen anbefaler å kutte kaffen, jeg sliter litt med akkurat den! ;) Jeg forsøker å leve etter dette selv om det unektelig skeies litt ut av og til, bl. a. i julen. For meg har maten STOR betydning for formen, men om kostendring vil ha samme positive innvirkning på deg - og i hvilken grad - er vanskelig å si. Men prøv! For hvis det virker så er det er verdt innsatsen! ;))

Spaet er helt uvurderlig for meg! Og opphold og/eller trening i varmtvann er som du sier anbefalt. Å få gli nedi det varme deilige vannet en dag det verker skikkelig i kroppen og sette massasjedysene på "full fres" er medisin! ;) Men du , tungt lokk kan repareres hvis det har glidelås: Glidre opp og ta ut isoporen inni. Kjøp trykkfast (blå) isopor og legg det gamle oppå og bruk det som mal for å skjære det nye. "Lappeteppe" x 2 høyder: Velg en tykkelse som gjør at du kan legge det i to høyder/lag for å få overlappet to platelag, legg platene i de to lagene hver sin vei. Bruk så isoporlim til å lime de to lagene sammen. Legg det i press. Når limet er tørket: Forsegl mellom de to platene, hele veien rundt lokket, men silikon som tåler fra minus 50 til pluss 50 grader, slik at vann ikke kan trenge inn mellom lagene. GJør det samme med skjøter på flatene. Når det er tørt kan du putte den nye isoporkreasjonen inn i lokkposen og glidre igjen! ;) MEN VIKTIG!: Dette nye lokket tåler ikke stor snølast eller at mennesker går på det!!! Så dette kan du bare gjøre dersom spaet er sikret fra barn på annen måte, slik som vårt som er inne i en badepaviljong som alltid er låst når vi ikke er nedi. Vi gjorde dette med vårt lokk i fjor fordi lokket var blitt steintungt og nytt koster 7-12000,- Og det hjemmelagde er fjærlett og fungerer helt supert! :))

Fortsettelse nedenfor! ;)

Ann sa...

Fortsettelse:

Infrarød badstu skrev jeg om for 3-4 år siden her på Glassveranda, du finner blogginnlegget her: http://glassveranda.blogspot.no/2009/08/hva-er-egentlig-en-ir-badstu-infrard.html IR-badstuen hadde jeg ikke klart med uten! ;) De fleste større fysioterapeut-praktiser tilbyr behandling med IR-varme/IR-badstu, -nettopp fordi infrarød varme har svært god effekt på smerte og betennelsestilstander i kroppen. Jevnlig bruk av IR-badstu vil normalt lette hverdagen for mennesker med muskel- og leddsmerter betydelig. Jeg er fullstendig avhengig av min!! ;)

Hjelp, dette blir sannsynligvis det lengste svaret i bloggens historie, hi, hi, men håper det kan være til hjelp! Føler med deg Tove, det er mildt sagt tungt å innse at alle "vondtene" man hadde og gikk til legen for å bli kvitt faktisk er kommet for å bli, men det blir lettere å takle etter noen år når du har fått nye rutiner på plass og funnet ut hva som fungerer for akkurat deg og din "nye" kropp! For det er slik det kjennes, er det ikke, som om man har fått utdelt en ny kropp som man slettes ikke kjenner og må lære seg å bruke på en ny måte med alle nroppens begrensninger og forbehold! En kranglete kropp, men du kan like gjerne bli venner med den og dens premisser først som sist! ;)) Ønsker deg alt godt og masse lykke til inn i det nye året!

Ha en fortsatt fin romjul alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.

toves sammensurium sa...

Gosh Ann!I am speachless!tUSEN HJERTELIG TAKK FOR AT DU HAR TATT DEG TID TIL Å SKRIVE SÅ UTFYLLENDE,OG TIL Å LA MEG,OG ANDRE FÅ ET INNBLIKK I HVERDAGEN DIN.Akkurat nå kjenner jeg at jeg må lese dette mange,mange ganger...så flott med tips om lokk også :)
Jeg svarer deg mer senere - alt må få synke inn rett og slett...
Toveklem:)

Mailinn`s interiørblogg sa...

hei på deg;) så helt fantastisk ut å stupe ned i spaet ditt. Skjønner godt at du slapper av og finner roen nedi dær. Også stjernehimmelen som utsikt må jo bare være hlt toppers;) Vi har også infrarød badstu men skal innrømme at jeg har brukt den fint lite. Er så rastløs av meg så liker ikke å sitte i ro. Men bruker å kjøpe meg interiør blad og da sitter jeg dær og leser. Så en av mine nyttårsforsetter er faktisk at jeg skal ta bedre vare på meg selv og blant annet begynne å bruke Ir badstua mere=) fin kveld til deg.klem=)

Ann sa...

Tove: Skrev og skrev, men glemte å si tre viktige ting: ¨

Ikke fortvil over kosttipsene, det er ikke en gang sikkert de virker på deg. Det er heller ikke sikkert at du trenger å kutte alt. Og det beste av alt, hellet i uhellet: Vi er jo ikke allergiske mot disse matsortene, har jeg lyst på treretters en dag med biff, dessert, kaker, kaffe og full pakke, så er det ikke sikkert jeg merker den ene gangen på kroppen, og gjør jeg det er det får jeg "bare" vondt i leddene, jeg blir ikke kjempesyk. Jeg kan velge å "ta støyten" julematen innebærer (for meg: bli midlertidig litt verre), eller jeg kan velge å være matmessig litt usosial, men saken er: Jeg kan velge! Mange har sykdommer som ikke gir dem noe valg... Velger du matendringer blir det dessuten fort en rutine! ;) Du kan heller ikke kutte alt samtidig, kutt litt og litt, ellers får du matblues! ;)) Det er også viktig å prøve det i minst tre uker sammenhenger når du skal sjekke om kostendringen virker på deg, noen merker virkningen bare dager etter matvarekutt, andre etter en måned, enkelte aldri.

Grunnen til at jeg linket til tidligere innlegg er at jeg der har skrevet at jeg tross alt føler meg veldig heldig. Mange revmatikere har typer revmatisme som de blir ganske så invalide av over tid, slik som de som er hardest rammet av leddgikt. De færreste havner i rullestol av fibromyalgi (eller av kronisk betennelse i senefestene), og vi blir heller ikke bøyd eller får deformasjoner i leddene, og ikke kan vi dø av dette. Med alle de grusomme sykdommene som finnes er jeg glad denne ble min og ikke noe verre.

Det siste jeg glemte å si er at jeg vet jo ikke hvor mye av mine plager som skyldes betennelse i leddene og hva som skyldes fibromyalgi! ;) Det er ikke heller sikkert at du vil bli like plaget av hodepine/migrene som det jeg er. Jeg kjenner mange med diagnosen fibromyalgi som er i full jobb også ti år etter at de fikk diagnosen, de er ganske dårlige i perioder mens de ellers har det greit og klarer med stort sett de samme tingene som før de ble syke! ;) Ta en dag av gangen, og ikke gru deg til fremtiden, mange blir syke, får diagnosen, men blir aldri verre. Kanskje er du en av dem, og da er det unødvendig og destruktivt å gruble på fremtiden. Det var ikke min mening å skremme deg, lev mest mulig normalt du, som før du ble syk, les om sykdommen om og når du har tid og lyst. Ikke les alt jeg linker til her ellers, blogginnlegget blir liggende ute i årevis så du kan lese det jeg linker til om et år heller når du har vent deg til tanken på diagnosen, lært den "nye" kroppen bedre å kjenne etc.

Stor klem, Ann :0)

Ann sa...

Å ja klart du må bruke den når du er så heldig å ha den Mailinn! :)) Men skjønner du kan bli litt rastløs mens du sikker der, det blir til tider jeg også, spesielt om sommeren! ;) Men jeg har jo litt ekstra motivasjon i og med at den er super for leddene. Jeg hører på radioen, så går tiden, hopper i dusjen og etterpå er jeg myk, ung og splitterny! :D

Stor klem, A :0)