søndag 6. mars 2016

Fargerike uknuselige favoritter i nymalt kjøkkenskap


Jeg har fått unnagjort noe jeg har tenkt på lenge, nemlig å male panelet inni de innebygde vitrineskapene på kjøkkenet vårt. De har vært eggehvite innvendig og malingen hadde i tillegg gulnet litt i løpet av årene, men etter to strøk med gnistrende klar hvit maling fremstår de nå som helt nye. Spotsene av messing som var i himlingen på skapene er også byttet, men mer om både det ene og det andre som har skjedd av fornyelse på kjøkkenet en annen dag, for i dag tenkte jeg rett og slett du skulle få se noen av mine favorittkopper! :)) 

For snart 7 år siden, da jeg begynte å blogge her på Glassveranda, var det meste i kjøkkenskapet vårt i duse naturfarger, lys beige og hvitt, og gjerne med lett "fransk landsstil"-preg, men det ble veldig fort litt for tamt og kjedelig for meg som er glad i farger og kreative ting, så innholdet i vitrineskapene har etter den tid gradvis blitt mer og mer fargerikt! 

Pantone sine varme/kuldeisolerte store kopper med skrulokk har jeg hatt i mange år, de er nemlig superpraktiske å ha med seg ut i solen på terrassen om sommeren fordi ingenting med vinger på kan lande i koppen din mens du soler deg! ;) De holder på varmen, men med isbiter i holder de også veldig godt på kulden, det er derfor alltid denne koppen som blir med meg i IR-badstuen hvor jeg er i 40 minutter stort sett hver dag. Alle i vår familie har to Pantonekopper med skrulokk hver, de er veldig mye brukt, og i og med at vi alle har våre kopper med forskjellige og individuelle farger, så slipper vi å lure på hvilken kopp som tilhører hvem ute på terrassebordet, -også praktisk! ;) Som du ser så har vi også Pantone-kopper uten lokk, de er litt mindre og har silikongrep, -supre både til varme og kalde drikker.

"Jante bliver kun til noget hvis du gir den lov" stod det på en av koppene i Poul Pava sin Friendly Poet-serie, og dermed måtte selvsagt den koppen bli med hjem til oss, for viktigere og klokere budskap har jeg sjeldent sett! Hvis tenåringene mine ser budskapet ofte nok til at de husker budskapet ordrett resten av livet, så har koppen gjort jobben sin, tenker jeg! ;) Men den fungerer utmerket som drikkebeger også altså!   

"The world needs more flowers", -også sant! Spesielt på denne årstiden... Men "Flowers" i vid forstand, vi trenger blomster, men også forskjellige, blomstrende, fargerike mennesker! Også denne koppen er fra Poul Pava sin Friendly Poet-serie. Vi har også noen "brunchsett" med fat, kopp, skåler og eggeglass fra Poul Pava sin Icons-serie. -Gøyale ting på bordet i hverdagen. De kom ikke med her på bildet fordi de ikke er uknuselige, men hvis du googler navnet så har du helt sikkert sett slike før.  

De små melamin-koppene med silikongrep, grå, er fra Eva Solo, og disse bruker jeg faktisk til supper! I en slik en blir det et passelig stort måltid, det samme gjelder havregryn. Er det suppe til middag har vi suppen i dype tallerkener slik som nok er mer vanlig, men til litt suppe som mellommåltid har disse en fin størrelse, og koppen blir ikke for varm slik at man kan holde den i hendene, mens en suppetallerken helst krever en bord, og det passer jo ikke alltid.  

Koppen med uglene på er fra Modern House. Lekre farger, også inni koppen. 

Felles for alle koppene på bildene ovenfor er at de ikke kan knuses! De er av silikon og melamin, og det gjør dem jo veldig praktiske, -ikke minst å ha med ut i hagen, i drivhuset, ut på terrassen, i badstuen, på spa/badekarkanten, i båten eller andre steder hvor man er redd for at noe skal knuses. I tillegg til å være funksjonelle er de jo riktig så dekorative i vitrineskapet når de ikke er i bruk! ;)

Nå glemte jeg nesten vannflaskene fra Eva Solo. Vet sannelig ikke om de er uknuselige, men de tåler iallfall en støyt, for jeg har mistet den i gulvet ved et par anledninger... Jeg har ofte en slik en med meg i vesken med vann i når jeg er f. eks. i byen i butikker, og har alltid en slik med på trening og når jeg går turer langs gang- og sykkelveiene om sommeren. Ungene har noen lignende med seg på skolen om dagene. Den er passelig stor, kan være i oppvaskmaskinen og kan brukes igjen og igjen. Det finnes noen tilsvarende i Poul Pava, vi har noen av dem også, men jeg tror de har litt større volum enn flaskene fra Eva Solo. Funksjonelle og med lav egenvekt begge to, -praktisk når man skal bære dem med seg på tur ;)

Håper du kanskje fikk noen kopp-tips som kan komme til nytte i eget hjem og hage, ha en riktig fin ny uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: