fredag 4. desember 2009

Enten du velger å kalle det spa, utendørs massasjebad eller Jacuzzi, - himmelsk er det i hvertfall!

Et SPA hjemme i sin egen hage, er det vanlig da? Nei kanskje ikke, men det blir mer og mer vanlig. Og hvorfor ikke? Mange kjøper en campingvogn til flere hundre tusen som er i bruk én måneds tid hver sommer og kanskje i påsken. Det er sosialt 100% akseptert i Norge, mens det å kjøpe et spa fremdeles er sett på som litt absurd. Det er ikke riktig helt sosialt akseptert i Norge riktig enda, kanskje, men det blir det, det blir det! ;)) En campingvogn er noe man trenger, mens et spa er en luksusgreie?... Hittil har det kanskje vært slik, men hvorfor skulle man ikke investere i et spa, et utendørs massasjebad, et Jacuzzi, som man kan ha glede av hver eneste dag hele året, på lik linje med at andre velger å investere i en campingvogn? Det er bare snakk om en annen prioritering. Om du låner penger til en campingvogn eller låner penger til et spa går ut på det samme, -spaet vårt er noe av det kjæreste vi eier! Jeg hadde før kvittet meg med både sofaen og TVen dersom jeg hadde måtte velge. Det mest utrolige er at min mann er fullstendig enig! ;)

Mange trodde det hadde rablet for oss da vi etter 12 års intens arbeidsinnsats og med lån til "oppover pipa" etter å ha pusset opp, bygd om og bygd på huset bestemte oss for bruke det siste vi hadde av penger på å kjøpe noen treningsapparater, en IR-badstu og et SPA! Vi tenkte på det slik: Nå hadde vi brukt mange millioner, all fritid og alle ferier i 12 år på å bygge hus, og nå var det vår tur å bare kose oss! Mange millioner var gått til planker, spiker og maling, og da kunne vi jammen unne oss å bruke 150-200.000,- på varig helse, livskvalitet, velvære, trivsel og ren nytelse!! -Og det har vi heller aldri angret et eneste sekund på! ;)


Det er så helt ubeskrivelig herlig å kunne gå ut på terrassen iført bikini og badekåpe i ti kuldegrader på stien vi har måkket fra terrassedøren bort til dørene på badepaviljongen, mens jeg nyter synet av alle lyktene med levende lys i, snøen, stjernehimmelen og den friske kveldsluften. Du kjenner den kjølige luften rundt leggene, -men det gjør det bare enda herligere å kunne gå opp den lille trappen til spaet, sette seg på spakanten, stikke tærne ned i det 40 grader varme Azurgrønne lyssatte brusende vannet... så hele leggene og så det å bare gli nedi med hele kroppen til vannet rekker deg heeelt opp til haken! ;) Du setter deg i et liggesete i spaet og skrur opp alle massasjedysene langs rygg, nakke, armer, lår og legger på full styrke!... Ubeskrivelig nydelig!! Og så sitter man der og bare nyter stillheten i den klare vinternatten, smaker litt på vinen som står i et stettglass på spakanten, kjenner gradvis kroppen slappe mer og mer av, etter hvert som du varmes opp av det lavendelduftende brusende lyssatte turkise vannet. Musklene dine masseres av massasjedysene, mens du ser på den glitrende nysnøen som omgir badepaviljongen, det flotte lyset fra alle lyktene, og nå også lysene fra lyskjedene i epletreet og andre trær i vår julehage. Det er nesten umulig å beskrive den inderlige himmelske følelsen det er å sitte i spaet en vinterkveld!! :)) Det er fantastisk om sommeren også, men om vinteren er det i tillegg... magisk!! Magisk p.g.a. den glitrende snøen, lyskjedene i trærne, lyktene, frostrosene på vinduene, stjernene på himmelen, månen...

Ungene elsker selvfølgelig å bade ute i spaet, vi bader ofte sammen alle fire, men det aller herligste er fredagskveldene. Når jeg og min mann er slitne etter en travel uke, når vi har kokkelért sammen og tryllet frem en spennende middag, når vi har lyttet til rolig behagelig musikk hele kvelden, mens vi har spist og skravlet, da er det nydelig å gå ut i spaet etterpå! Bare sitte der å "nesten-sove", mens massasjedysene mørbanker vonde muskler og varmen trenger helt inn heeeelt inn i sjelen! Det kan egentlig ikke beskrives, -det må oppleves! Jeg kan ikke få anbefale et utendørs massasjebad sterkt nok! Det er terapi for en hver frossen nordisk vinterkropp! Det kalles hydroterapi, læren om vann som helbredelsesmiddel, men det er terapi på så mange andre nivåer enn bare for vonde muskler!


Vann har vært brukt som behandling av mange slags sykdommer i årtusner. Romerne var kjent for varmekilder, og utviklet i sin tid helsesentre der varmt vann ble brukt for å lindre og kurere. Oppvarmede bassenger og dampbad hadde en sentral rolle i de romerske badene, egypterne tok varme urtebad, grekerne trodde at vannterapi var helt essensielt for å beholde helsen, i India var varme karbad brukt til behandling av lungesykdommer, i Japan og på Island har naturlige varmekilder vært brukt i tusenvis av år, både i medisinsk hensikt og som skjønnhetsbehandling. Noen hevder SPA er en forkortelse for "Sana per aqua" eller "Salus per aqua", som betyr "Helse gjennom vann". Andre at opprinnelsen til ordet SPA er byen Spa i Belgia, som allerede på 1600-tallet ble kjent for sine kurbad basert på varme kilder.

Boblebadet var det imidlertid Jacuzzi-brødrene som fant opp. I begynnelsen av 1900 tallet utvandret syv brødre fra Italia til U.S.A. De var familien Jacuzzi. I Italia, som i resten av Europa, var U.S.A. landet alle ville til på den tiden, - for å få en frisk ny start i livet med nye muligheter. Mange var særdeles fattige og slet hardt for tilværelsen i Europa. Jacuzzi-brødrene var en kreativ gjeng med stor interesse og et usedvanlig talent for maskineteknologi. De fant opp en jordbrukspumpe, og under første verdenskrig fremstilte de også fly-propeller som ble tatt i bruk av det amerikanske luftforsvaret. De gjorde stor suksess i U.S.A. Midt i all suksessen ble sønnen til en av Jacuzzi-brødrene rammet av en alvorlig og smertefull revmatisk sykdom.

Den kreative familien ble selvfølgelig ikke bare sittende tiltaksløse å se på at gutten hadde det så vondt, -de måtte finne på noe for å hjelpe han! De oppdaget at gutten var tilnærmet smertefri når han var i sykehusets varmtvannsbasseng. Etter en halvtimes tid i varmt vann tålte han også massasje fra sykehusets ansatte. Det tok ikke lang tid fra de oppdaget dette til den første varmtvannsbaljen av tre stod på køkkengulvet hjemme hos familien Jacuzzi! :)) Det ble borret hull i veggene på baljen, satt inn slanger som igjen ble koblet til en pumpe de hadde utviklet.

De eksprimenterte med forskjellige vannspredende dyser og forskjellig trykkstyrke på vannet, -disse er i dag kjent som Jacuzzi-dysene. De fant ut at hverken vanlige vannstråler eller luftbobler gav noen særlig massasjeeffekt. De fant videre ut at jo mindre de klarte i gjøre hver enkelt boble, med desto større fart ble den skutt ut i vannet, og desto mer virkningsfull ble den!

Gutten var daglig i det hjemmelagde massasjebadet og bedringen var så markant at faren bestemte seg for å ta patent på idéen. Massasjebadene fra Jacuzzi ble kjøpt inn av klinikker og sykehus over hele kontinentet. Testene viste at revmatiske pasientene fikk det betydelig bedre i hverdagen etter opphold i varme massasjebad, men ikke bare disse pasientene, men også idrettsutøvere med vond musklatur, mennesker med nakke-, rygg- og leddsmerter, og behandlingen hjalp også mot spenningshodepine og søvnproblemer. Hydromassasjen var en ubetinget suksess! Etterhvert kom idéen om å lage to - åttepersoners spabad til bruk i private hjem, og dette var starten på spabadets store utbredelse over hele verden.

Varmen i vannet øker blodsirkulasjonen og gjør at ødelagte muskelvev repareres. Vektløsheten du opplever i vannet reduserer trykkpåvirkningene i ledd, spesielt hofter, kne og ryggrad. Massasjen lindrer muskelspenninger og stølhet som du bevisst eller ubevisst går rundt med i hverdagen, ofte forårsaket av stress. Når du slapper skikkelig av slipper også spenningshodepine taket. Hydroterapi kan virkelig anbefales! Det ikke bare føles heeelt aldeles vidunderlig, det er også grundig medisinsk dokumentert av utallige forskningsstudier utført av leger, fysioterapeuter og professorer at spabehandlinger, hydroterapi, har en klart gunstig virkning på mennesker med muskel og skjelettsmerter, hodepine og også på idrettsutøvere som bare er støle og stive etter en treningsøkt, det lindrer stressymptomer og det forebygger stressymptomer. Det er mange som helt klart kunne trengt et spa som stod klart og ventet på dem noen ettermiddager i uken, spesielt nå i disse stressende førjulstider! ;)

Bruker det ikke mye strøm?! Svaret på det er faktisk nei. Vi fikk for sikkerhetsskyld målt stømforbruket på vårt i fjor av en uavhengig el-installatør. Ved bruk 2 timer tre ganger i uken var forbruket ca. 130,- kroner i måneden. Jeg har venner som har fått målt sine spa til ca. 260,-/mnd. Strømforbruket varierer fra merke til merke, vi kjøpte et som vi på forhånd visste hadde lavt strømforbruk. (Finnes uavhengige forbrukertester). Spaet bruker selvfølgelig mest strøm når dysene kjøres, men ellers er det kun strøm til vedlikeholdsvarme som går med. Vannet holder 40 grader hele tiden (eller 39, 38 eller 35 for den saks skyld om du velger det, -det har elektronisk display og du programmerer det slik at det passer for akkurat deg og dine behov), og de fleste spa som selges av seriøse forhandlere i Norge er svært godt isolerte slik at de holder godt på varmen. Det godt isolerte lokket ligger på spaet når det ikke er i bruk.

Hvordan kobles så strømmen til spaet? Du trenger å få installert en egen sikring, en C32 A sikring med jordfeltbryter i sikringsskapet ditt. Dette er en engangskostnad og jobben gjøres av en autorisert el-installatør. Årsaken til at det kreves en så stor kurs, er at du ikke skal risikere at sikringen ryker når alt slås på samtidig. Pumper og varmeelementer trekker strøm etter samme mønster som store vifter og lignende: I det sekundet at de starter opp trekker de mye strøm. Med en C32 Amperes sikring unngår du trøbbel med sikringen. Hva hvis strømmen går i nabolaget når det er 15 minus ute? Vannet i spaet holder seg varmt i mange døgn etter at strømmen går. Når strømmen kommer tilbake starter spaet opp igjen av seg selv.

Hva med vann? Du fyller spaet opp med en vanlig hageslange. Spaet varmer vannet opp til 40 grader i løpet av et halvt - ett døgn. Ozonrenseanlegget gjør at vannet trenger å byttes ut kun 4 ganger i året. Ønskes svalt vann i sommermånedene justeres temperaturen ved hjelp av det digitale displayet/kontrollpanelet.

I dag er det endelig, endelig fredag! Den aller beste dagen i uken, synes jeg! Nå blir det god mat, rolig musikk og 2-3 timer ute i spaet under stjernehimmelen sammen med min kjære! Litt snø har vi jammen også fått! Lykter med levende lys står klare. Nå håper jeg bare at snøen blir liggende og at det kommer enda litt mer glitrende puddersnø før jul! Julen blir aldri helt den samme uten snø, blir den vel?

Ha en riktig fin fredagskveld du også! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Husbyggingsprosjektet vårt og hvordan det hele begynte kan du lese om her:
"12 års iherdig arbeidsinnsats".
Hva en IR-badstu er kan lese om her: "Hva er egentlig en IR-badstu".

Du kan lese mer om terrassen her: "Terrasse med badepaviljong og spa".
Her finner du Glassveranda på Facebook: "Interiørbloggen Glassveranda".

7 kommentarer:

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Hei Ann:) Ser alldeles hærlig ut. Idyllisk...og det gjør seg absolutt med et fantastisk vinterbilde i tillegg:)En venninne av meg har Jacuzzi på terrassen(som ligger høyt, med utsikt over store deler av Bergen), så for noen helger siden, tilbragte 5 venninner flere timer der..med Champagne;) Vi har avtale om at når den første snøen faller, er det rett i Jacuzzi'en igjen!
Ha en fin fredagskveld, kos dere med mat og jacuzzi!
Klem Tina

Elin sa...

Heisann Ann !
Du verden så stemningsfullt det var i spa`en deres med snø og julelys. Kan tenke meg dere koser dere der , ja. Takk for et informativt innlegg igjen om opprinnelsen av Jacuzzi`en.....alltid så interessant å lese innleggene dine.
Tusen takk for mange fine kommentarer inne hos meg, det satte jeg virkelig pris på !
Svar på spørsmålene dine:
Ørelappstolen vet jeg faktisk ikke hvem som har produsert, da vi fikk den i innflytningsgave for 20 år siden. Jeg har imidlertid fått trekt den i et lin/ullstoff seinere for at den skulle passe til salongen. Den store puffen forran har jeg laget selv. Så morro at vi har maken speil da !...trodde jeg hadde funnet på noe unikt jeg. Tegnebordet tilhører egentlig vår sønn, men han hadde ikke plass til det da han flyttet, så det ble stående. Han har arvet mine interesser for hus og arkitektur og går nå et studium i Oslo, hvor han videreutdanner seg i computerdesign innen hustegninger...veldig interressant og virkelig framtiden innen dette feltet.
Kan forresten også røpe at jeg selv har planlagt hele huset vårt fra innerst til ytterst, tegnet opp hver minste detalj. Fikk selvfølgelig en arkitekt til å tegne alle tekniske tegninger, siden jeg ikke har utdannelse innen dette. Men jeg storkoste meg med denne jobben og kunne godt ha tenkt meg dette som yrke...hadde jeg vært yngre.
Glad for at sønnen har gått den vegen.
Nei uff...dette ble langt....glemte meg helt bort her !
Skulle ha sendt deg en mail.Men vi tastes sikkert igjen.
Kos dere videre i førjulstiden !
Vennlig hilsen Elin

Anonym sa...

Hei Ann!

Takk for nok ett flott innlegg. Du har aldri en kjedelig post. Har lært overraskende mye av dine innlegg.
Visste ikke at det fantes noen som faktisk heter Jacuzzi og at de var Italienske :) Jeg har en mann som sliter litt med ledd og muskler. Han skal nå få testet dette ut på en eller annen måte, så får vi se om det hjelper.

Klem, Linn.

Emmas utsikt sa...

Flotte bilder og informativt. Jeg liker å hoppe ned i boblepoolen når jeg besøker hoteller. Herlig! Min eneste kritikk til hjemmemarkedet er at de er så stygge! Men jeg må si dere har funnet en god løsning som bygget den inn. :)
Forstår godt dere ligger flere timer der.

Ha en god helg,
Emma

Chanette sa...

Å gud der skulle jeg likt og sitti oppi, det så nydelig ut! Kan tenke meg dere koser dere der og det har dere jammen meg fortjent. Ikke mange som har tid, ork eller tålmodighet til og bruke 12 år på og bygge drømmehuset sitt, det er står respekt av det. Ha en fin helg :)

Anonym sa...

hei.
Nydelige bilder men det har nok sneket seg inn litt feil informasjon her.

SPA er IKKE en forkortelse for " Salus per aquam" eller "Sanitas per aquam". disse ordtakene eksisterte ikke i den "latinske" perioden.

Du er faktisk offer for en falsk etymologi,dvs en vanlig feiltolkning av et ords opprinnelse, vårt daglige språk er fullt av disse men siden du tydeligvis er opptatt av å informere leserne dine så tillater jeg meg å korrigere deg-tror du setter pris på å ikke feilinformere :

Opprinnelsen til spa kommer fra 1600 tallet. På denne tiden hadde byen Spa i Belgia sin storhetstid med sine kurbad basert på varme kilder hvor mennesker fra hele verden kom for å kurere sykdom.

Ha en fortsatt flott søndag
Masse gode ønsker
Trine

Anonym sa...

å jeg liker innleggene dine altså =) Bildene var helt amazing =) Og jeg er helt enig i at det er viktig å investere i sin egen helse. Badstuen vår er kommet, og er i bruk så og si daglig. Mannen og jeg er kjempefan. Noe så vanvittig deilig. Og det til min egen disposisjon når jeg vil. En super investering synes jeg =)

Klem fra meg