fredag 25. mars 2011

Masse herlig inspirasjon til sommerens hageprosjekter!

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 19 nydelige bildene som du ser i dette innlegget tilhører de housetohome.co.uk, en nettside full av inspirasjon, eid og drevet av det britiske forlaget IPC Media. (All 19 of these beautiful photos shown in this reportage belong to housetohome.co.uk, a great website by the British publishing company IPC Media).

Housetohome er et av mine favoritt-nettsteder, et sted jeg stadig vender tilbake til for å hente inspirasjon til hus og interiør og, ikke minst, for å nyte de herligste bilder av hager og uterom! Kjenner du ikke til nettstedet så vil jeg anbefale deg å ta en titt, men først du bare nyte disse sommerbildene her nedenfor! Her er masse, masse, herlig inspirasjon å hente til sommerens hageprosjekter! :))


Det enkle er ofte det beste! Jeg måtte nesten le litt da jeg så det øverste bildet! Jeg har et lignende "mammareir" på terrassen på fine sommerdager, men jeg har aldri tenkt på å blogge det. Det er liksom litt kaotisk, akkurat som her på bildet, men jeg ser nå at jeg må ta bilder av det hele til sommeren for du verden for en sommerstemning jeg kom i da jeg så dette bildet! Jeg får sommerfulgler i magen, -åååh som jeg gleder meg til å bygge reir på terrassen igjen, hi, hi, og til å ligge der å sløve i solen med solbriller på, en bok i hånden og stråhatten på hodet! DA er det sommer! :))

Nok et eksempel på at det enkle ofte er det beste er denne reolen bygget av gamle fruktkasser! Jeg elsker slike rustikke vintagehager, og det fine er at de er mulig å lage også for dem med bittesmå hager, og for dem som ønsker å bruke feriepengene sine på andre ting enn hage. De mest fantastiske utemiljøer og uterom kan skapes med få midler og mye kreativitet! Jo gamlere og mere slitt trekassene og terracotta-krukkene du får tak i er, desto vakrere er de! En stige som dette kan du enkelt lage også av drivved. Du trenger kun noen lange skruer og et skruejern, så er du i gang! Kassene står også stødigere om du skrur dem sammen i hverandre og de deretter festes til veggen bak med noen skruer. Jeg har planer om å sette opp en liten kvistvegg som den på bildet i enden av terrassen utenfor drivhuset vårt nå til sommeren. Den trengs jo slettes ikke der, det er en syrinhekk en meter unna som hindrer innsyn til drivhusområdet, men rent estetisk vil den bli helt fantastisk! ;)

Nok et flott eksempel på at det enkle ofte er lite flott som det kostbare og kompliserte! Her har noen rett og slett satt opp en redskapsbod, for så å male den og innrede den som lysthus! Jeg elsker idéen! Redskapsboder selges hos de fleste byggevarekjeder og koster mye mindre enn et lysthus, så denne idéen er et prakteksempel på at du kan skape det vidunderligste uterom på et enkel måte! Det følger doble dører med de aller fleste redskapsboder. Ønsker du vitrinedører som her, kan du få tak i to gamle vinduer som du feller inn i dørene som følger med redskapsboden. Du trenger å låne en stikksag av noen, og så trenger du noen skruer, kanskje også noen smale, enkle lister, så har du vitrinedører i lysthuset ditt du også!

En redskapsbod kan bli hagens midtpunkt, et romantisk, idyllisk lite lysthus, et fantastisk sted å ta et glass vin, skravle og le litt med en venninne en varm sommerkveld, eller bare lese i en god bok mens du holder et halvt øye med ungene som leker på et pledd på gresset like utenfor.

Enda et sommeridylisk uterom. Egentlig bare en sofa med noen deilige myke puter i. Et slikt sted fikk jeg i fjor (hengebenken), og et slikt sted skulle alle hatt. Du trenger nesten ikke hage i det heletatt for å få plass til et slikt sted i hagen. Alt du trenger er et solrikt hjørne, så kan du skjerme området fra innsyn med noen trær, en kvistvegg som den ovenfor eller lignende. En sofa kan være så mangt. Jeg bygde om en gammel fæl 80-tallssofa som noen skulle kaste, litt maling og noen puter senere så hadde jeg et av mine favorittsteder i hagen.


Hva med et slikt pausested i hagen under et tre? Jeg har et ved jordbærlandet vårt.
















Det kribler i fingertuppene, ja egentlig i hele kroppen, når jeg ser dette bildet! Har du ikke drivhus så er dette en fin løsning for deg som vil ha litt hobbygartner-stemning i hagen likevel. Jeg skal sjablong-male både bøtter og trekasser i sommer, det er helt sikkert! ;)















Sjarmerende? Sjarmerende!















Sukk, nå er jeg overmodent klar for å få begynne å rote rundt i hagen! Men her ligger det mye snø fremdeles... men vi skal jo stille klokken på SOMMERTID førstkommende søndag, så det må da vel bli skikkelig vår her også snart?! I mellomtiden planlegger jeg sommerens små og store hageprosjekter.

Hjemme hos oss er dette blant annet:
- Montere resten av mønekryssene.
- Mønepynt
- Rive gammel sør-øst terrasse og bygge en en ny diger en.
- Fliselegge den støpte terrassen utenfor paviljongen
- Lage grønnsakshage
- Få installert strøm i drivhuset
- Lage levegger på vest-terrassen
- Plante flere sypresser i sør-øst enden av tomten
- Lage mange små "bur" av gamle vinduer til å plante ruccolaen og basilikumen i
-Og vi har sikkert flere prosjekter også som jeg ikke kommer på nå sånn på sparket! ;)

En enklere og rimeligere pergola enn dette får man ikke! En enkel konstruksjon av drivved, sikkert funnet i fjæra, men så effektfull! En flott ramme rundt uteplassen, og samtidig fin å henge lykter fra! Det skal ofte ikke mye til for å skape den lille ekstra stemningen som gjør uteplassen til et attraktivt ekstrarom om sommeren.

Jeg er en slik som av og til får lyst til å stanse bilen og ringe på døren hos folk når vi er ute og kjører, hi, hi! Jeg ser av og til uteplasser med DET potensialet! Uutnyttet potensiale, -uteplasser som kunne blitt til de vidunderligste sommerrom ved hjelp av få, rimelige og enkle endringer! Når jeg ser sånt ja da klør det i fingrene mine og hodet holder på å sprenges fordi det blir så fullt av idéer! :D Jeg lurer ofte på om menneskene som bor i huset rett og slett ikke ser potensialet i hagen sin selv, eller om de bare ikke er så interessert i hage og uterom... Det er også lett å bli "blind" i eget hus og på sitt eget uteområde. Også jeg blir det.

Jeg kjøpte nylig en lignende vannekanne. Den skal jeg plante i! Vannekannen jeg har i drivhuset er blå med sorte polkadots. Hvis du vil lage en lignende har du oppskriften HER.

















Jeg ønsker meg et slikt stativ! Gjerne et kjempestort et, og det skal helst være ha sinkfarge som dette, eller det kan være i rustet jern. Vakkert og spennende!

















S
mart oppheng for hageredskaper. Det er forresten et
annet prosjekt hjemme hos oss som vi burde tatt tak i! Vi har noen hageredskaper ute i en miniredskapsbod som står utenfor garasjen. Noen hagerredskaper står inni drivhuset, noen utenfor, mens de fleste er inne i garasjen... "Hvor er...?" er ofte hørt hjemme hos oss en travel vårdag! Alle hageredskaper burde vel kanskje ha sin faste plass... Kanskje vi skulle se til å få gjort noe med hageredskap-kaoset hjemme hos oss også i sommer! ;) (Kjææære! Leser du dette?! :))))








Jeg hadde noen hagebøker i drivhuset, men fuktigheten i et drivhus gjør stedet svært dårlig egnet for bøker!... :S Jeg har mange hagebøker, og de fleste er inne i bokreolen, men de mest brukte er ute i lysthuset. Her koser jeg meg med å lese om det neste som skal plantes og klippes, mens jeg drikker en kopp kaffe og hører på radioen! Sukk, har jeg nevnt at jeg gleder meg til sommeren? Hi, hi :))












Dette er helt klart noe som må bygges i sommer! Denne skal jeg lage så snart at det er tørt foran garasjen slik at jeg kan holde på ute uten av alt blir vått! Men jeg vil ha en som er minst tre ganger så bred! Impact!! ;))








Flere lekre bøtter og trekasser...













Herlig rustikk patina på denne kommoden! Hyssing i flotte farger! - Et utendørs hobbyrom, et sted for kreativitet i solen! :)) Men hva kan man bruke alle hyssingene til da...? Kanskje flette ampeloppheng, eller til pynt rundt krukker? De kan brukes til å henge opp små tavler? Eller et skilt... eller til å tulle inn en enkel pinnestol med! Å jeg skulle nok ha funnet på noe å bruke dem til, hi, hi!













Min begeistring for kornsekker er enda laaangt fra over! Jeg tror jeg kan garantere at det blir enda flere kornsekker i hagen vår i løpet av sommeren, enda flere terracotta-krukker, bøtter med skrift og trekasser, selvsagt trekasser!! Jeg har mange fra før av, men flere skal det bli. Jeg ønsker at hagen skal dugne over av rusikk, vintage, hobbygarner-steming, og skal inneholde en mange spennende og sjarmerende detaljer. Nå venter jeg bare på sommeren og krysser fingre og tær for et nydelig sommervær HELE sommeren igjennom! Godt for kropp, sjel og blomstringen! :))

Mere inspirasjon til hage og uterom finner du i menylinjen rett under logoen/headeren her på Glassveranda. Og selvsagt også her: http://www.housetohome.co.uk/garden.

Ha en riktig fin fredagskveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

6 kommentarer:

Maliva`s verden sa...

Fantastisk....nå fikk jeg masse gode tips jeg skal notere meg;o) Takk for linken også....og lykke til med dine prosjekter. Ha en fin helg. Klem fra Maliva

Katharina sa...

Så flotte bilder, og ikke minst vårstemning:) her laver snøen ned, og vårstemningen lar vente på seg....men etter en runde inne hos seg nå kom den snikende fram:)
Ha en fortsatt fin lørdagskveld:)
Klemmer fra Katharina

Anonym sa...

Etter at jeg så disse bildene dine, fikk jeg ENDA mer lyst til å løpe ut i hagen. Jeg begynte litt i dag, så jeg er hvertfall i gang. Veldig fin blogg, og du har fått samlet et knippe flotte bilder. Masse inspirasjon. Jeg legger meg helt klart somm følger her:)

Fossestua sa...

For et herlig inspirerende innlegg! Åhhh, gleder meg til sommereren :)
Har forresten prøvd meg på å dekorere påskeegg - det ene er dekorert med den franske avisbiten f som nøklene jeg vant hos deg lå innpakket i ;) Kommer innlegg på bloggen snart om det ;)
Klem fra Lise

Ann sa...

Takk for koselige tilbakemeldinger og hjertelig velkommen som følger Fru Ask, -kjempehyggelig! :)) Jeg har vårstemning på bloggen, men utenfor vinduet mitt ligger det fremdeles snø, må vite! ;) MEN nå er det ikke så lenge igjen til det blir full vårstemning UTE også for nå regner det skikkelig!! Snøen smelter, snøen smelter! :)))
Du de påskeeggene dine Lise ble så nydelige!!! Kanskje jeg må prøve ;) Jeg gleder meg kanskje aller mest til å pynte påsketreet ute på trappen vår om ikke lenge, hi, hi, visst er det er en herlig årstid vi har foran oss! :O)

Stor vårmodusklem, Ann.

Anonym sa...

Hei Ann

Fantastisk mye inspirasjon! :). Vi har en stor hage som det nærmest ikke er gjort noe med ennå, rett og slett fordi jeg ikke klarer å bestemme meg og se alle mulighetene hagen helt sikker har. Vi har bodd her i 3 år nå. Trenger derfor tips og råd til hvordan VI kan gjøre det i vår hage. Har du noen forslag til hvem man kan kontakte eller kanskje du tar oppdrag?? :). Hilsen MEG! :)