søndag 27. mars 2011

Prosjekt Smykkestativ - Del 4: Smykkestumtjeneren er ferdig!

Fikk du ikke med deg Del 1, skissen av smykkestumtjeneren, så kan du se den HER. I Del 2 finnes en detaljert steg-for-steg beskrivelse som viser deg hvordan du kan lage denne smykkestumtjeneren. I Del 3 ser du hvordan "spiret" på toppen av smykkestativet festes, og her er det endelige resultatet:
Smykkestativet har fått plass i glass-skapet på badet som vi nylig pusset opp, og her ble det både lett tilgjengelig og riktig så dekorativt ble det også! :)) 




Endelig har jeg fått satt galskapen i system! Tidligere hadde jeg flere smykkeskrin, og et smykke"tre", noen smykker lå i en kurv, andre hang over speilet på soverommet. Det ble liksom aldri helt system i smykkene! De var spredt på flere steder, floket seg sammen, og smykketreet jeg hadde var rett og slett for kort! De lengste smykkene ble liggende i en kurv, og da jeg lette etter et bestemt smykke ble jeg en smule frustrert innen jeg hadde lokalisert det og lyktes med å slite det løs fra resten av smykkefloken!! Men farvel til alle smykkefloker, -nå har jeg endelig system i sakene :))

Litt restmaterial, en dusjforheng-stang, en gardinstang-ende, noen skruer, muttere, verktøykroker, S-kroker og dørstoppere senere er smykkekaoset forvandlet til den reneste godteri-disken! :)) Det skal bli en sann fornøyelse å lete frem smykker heretter!

Du som har lest alle "episodene" av Prosjekt Smykkestativ her på Glassveranda, vil nå tenke "S-kroker og dørstoppere?!" Jo nå skal du høre ;)) Nederst på stativet har jeg montert tre dørstoppene. De spinkleste jeg kunne finne. Da jeg kjøpte dem hadde hver enkelt av dem et digert "hode" av sort gummi, de er jo tross alt dørstoppere, men dersom du fjerner de sorte "gummihodene" står du igjen med en liten stålstang som passer heeelt perfekt til oppbevaring av både sommerlige armringer og vanlige ringer! 

Dørstoppere er laget for å skru ned i gulvet, så de tok bare sekunder å skru fast i smykkestativets bunnplate/såle! De små metallkulene som nå pryder toppen av ringholderne (dørstopperne) mine i stedet for de sorte gummikulene, fant jeg på ungenes lekerom! Det er slike små magnetkuler som følger med magnetbyggesett, -du vet slike fargerike streker som kan festes til hverandre for å bygge prismer? ;)
For å få plass til det høye smykkestativet i skapet måtte jeg fjerne den nederste glasshyllen i skapet. Dermed ble metallstengene som holdt hyllen ledige! ;) 


Noen S-kroker senere hadde jeg også et supert sted for oppbevaring av klokker og større armringer! Store øredobber kunne også ha hengt over disse stengene, men jeg har ikke så mye av det. Jeg har derimot en del bittesmå, men de skal foreløpet få lov til å bli i smykkeskrinet sitt! ;) 
Jeg er kjempefornøyd med den nye smykkestumtjeneren min, og håper virkelig idéen kan være til glede/nytte for flere enn meg!

Ha en fortsatt fin søndagskveld, og en flott ny våruke! :)

(PS! har du husket å stille klokken på SOMMERtid? :)))) Klem, Ann, Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

5 kommentarer:

Elin sa...

Så stilig !! Nok et vellykket prosjekt !
Sier det igjen; dere er sannelig noen tusenkunstnere og oppfinnsomheten deres har ingen grenser.
Ha en fin vår !

Hanne sa...

Så pent det var! Åh, jeg vil også ha et slikt...

Turid sa...

Så utrolig flott det smykkestativet ble, Ann! Du er så flink! Og hadde jeg ikke allerede visst at du er så kreativ, så hadde jeg uansett sett det på smykkevalget ditt. Spennende smykker! I like it! :-)

Klem, Turid

Anita fra hjerterommet sa...

WOW, det ble utrolig flott, så kreativt:)) Virkelig smart, og flott du legger ut trinn for trinn, det elsker jeg!

Ann sa...

Hei og takk for både det ene og det andre, hi, hi! :)) Ønsker dere alle sammen en finfin ny våruke! Her hos oss styrtregner det og jeg ELSKER det, for nå smelter all snøen og det blir endelig skikkelig vååår!! :)) (-Og tid for uteromsprosjekter!! ;))

Klem, Ann :O)