søndag 11. september 2011

Prosjekt Skrivebord i furu blir nytt - Del 4: Endelig ferdig! Se ETTER-bildene!

Nå er skrivebordet ferdig! FØR-bildene av skrivebordet ser du i Del 1: HER. Del 2 finner du HER, og del 3 HER, men i dag skal du få se ETTER-bildene! :)) Ja hele 19 bilder ble det, joda jeg prøvde å velge, men det gikk bare ikke, hi, hi, jeg har allerede forelsket meg helt i mitt "nye" skrivebord, og den lys klare himmelblå fargen!



Dette er nå mitt nye skrive/bloggehjørne i stuen, jeg har en laptop som jeg pleier å ha i fanget i sofaen, men det er ikke alltid like praksisk når jeg ordner bilder m.m. Her i det nye bloggehjørnet mitt tror jeg det blir veldig fint å kunne sitte, jeg kan høre på musikk, høre ungene leke i etasjen nedenfor og åpner jeg vinduet hører jeg fuglene kvitre i trærne utenfor, rikelig med dagslys er det også her, noe jeg også setter stor pris på.


Jeg valgte å ha skrivebordet hel-himmelblått, å ikke pusse kantene, gi det matt, slitt finish eller lignende. Ser du nøye på profilene, vil du se at treverket under skinner svakt igjennom malingen, en tilfeldig effekt, men jeg synes det ble knallbra. Øverst i midten av skrivebordet er en oval profil utskjært. I den har jeg skrudd fast et vakkert lite metallskilt som jeg fant i Frankrike. Jeg synes det ble prikken over i´en. Det du ser her foran er en av mine utallige røkelsespinner! ;))


På hyllefronten har jeg brukt en syltynn pensel og grå maling for å skrive teksten: "Carpe diem, quam minimum credula postero" (Horatius/Odes) som betyr "Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste», -en grei påminnelse til mor i huset om å ta vare på, og utnytte, hver dag, muligheter og hvert øyeblikk, og ikke utsette det jeg har gått og tenkt på til i morgen!.. Ikke like lett bestandig - kremt - men kanskje vil denne påminnelsen gi meg et spark bak når jeg trenger det! ;))


Her ser du hvor i stuen skrivebordet er plassert. Til venstre for det, litt lenger inn i rommet, ser du så vidt i høyreenden av peisomrammingen. Utenfor vinduet ved skrivebordet er den nye terrassen vi bygde i sommer. Vi går ned noen trinn når vi går ut på terrassen, derfor ser vi over leveggene på terrassen fra stuevinduene til tross for at leveggene er 160 cm høye.


Denne eldgamle font (skrifttype) boken tilhørte min bestefar. Den er fylt fra ende til annen med de nydeligste monogrammer, i alle størrelser og design. Jeg har alltid vært så glad i denne boken, så hva passer vel bedre enn å ha den plassert her i et lite staffeli oppå skrivebordhyllen ;) Her ser jeg den hver dag, den er dekorativ og jeg kan bla i den når jeg har lyst. I hyllen nedenfor står en tilsvarende gammel typografibok, også den synes jeg måtte bli med hit til skrivehjørnet! ;)


Bak staffeliet med fontboken i står enda et lite staffeli, det med en enkel blyantillustrasjon i, klemt mellom to glass, med gråpapirbakgrunn. Staffeliene fant jeg også i Frankrike, men lignende selges en rekke steder her hjemme i Norge også.


Bak de to staffeliene står to brune trerammer som jeg har hatt siden jeg var tenåring! Tegningene er kopier av Leonardo Da Vinci sine arbeidsskisser, disse kopiene kjøpte jeg på et museum i Italia - også de da jeg var tenåring. Disse skissene og rammene har jeg hatt på veggen på hybelen alle årene jeg studerte, så det var skikkelig gøy å kunne hente dem frem igjen! :)) Jeg synes de passet perfekt inn her i det nye skrivehjørnet mitt! ;)


De to tavleskiltene som nå henger fra skrivebordskuffene er nøyaktig lik et av de skiltene som nå er med i Giveawaytrekningen her på Glassveranda, men andre ord var også disse med meg hjem i kofferten fra Frankrike :) Den vakre tøyposen er fylt med tørket lavendel og dufter himmelsk av sommer og Provence! Den er en av mange jeg hadde med meg fra Frankrike i fjor.


Her ser du enda en av Buddhaene mine! :)) Denne er nok en av de vakreste jeg har, og jeg elsker roen over den. Den ser heeelt bekymringsløs ut, så fredfull, så sterk, den hviler. Alle Buddhafigurer symboliserer noe som er spesielt for hver enkelt figur/positur. De med en liten krukke i hånden f. eks er medisinbuddhaer som skal minne oss om at det er viktig å ha vare på helsen, leve sunt, ta vare på kropp og sinn. Jeg tror dette her må være en hvilebuddha dersom det er noe som heter det! ;))) -Den skal få sitte her på skrivebordet og minne meg på om at det er viktig å leve sakte, føle, kjenne på nået, hvile når det kroppen sier at den trenger å hvile.... -En slik en er det nok flere enn jeg som skulle hatt på skrivebordet sitt! ;)


Tre små rammer med kloke/huskeord, en stein fra rivieraen og et kritt... blir nok noen ark og kanskje noen konvolutter her i hyllene etterhvert, vi får se.


Kjettingen du ser bak skrivebordet holder lysekronen som henger over trappen ned til lekerommet.





Slike tremodeller, kunstnerdukker, kunstner wood-mannequin, har alltid fasinert meg, jeg synes den ble en flott kontrast til Buddhaen her på skivebordet.



Det som henger rundt halsen på tredukken er faktisk et av mine favorittarmbånd!- Et enkelt "Buddha-bells"-armbånd, -bittesmå bjeller med en vakker svak, tynn, ja nesten sildrende, lyd, festet til en tynn tekstilhyssing laget av blågrå lintråder. Det er gammelt og slitt men det er litt av sjarmen med det ;)



Til høyre for bildene står en høy glassvase med glasslokk. Lokket hører egentlig til en annen glassting som vi nå har lagd en lampe av! Bilder av lampeprosjektet/Lampe-DIY skal du selvfølgelig få se om ikke lenge;) I denne vasen med lokk oppbevarer jeg røkelsespinner.


Her ser du en detalj på skrivebordet. Den blanke lyse himmelblå malingen er helt nydelig i lyset fra vinduet, og nå som skrivebordet er malt kommer alle de nydelige detaljene virkelig til syne!


De to siste bildene i dette blogginnlegget er er i format 20 x 30 cm. Bloggoppsettet her på Glassveranda viser ikke så store bilder, men dersom du klikker på bildene og så holder inne Ctrl-knappen mens du trykker på +tegnet, så får du bildene opp i full størrelse. -I tilfelle du ønsker å ta en nærmere titt på skrivebordet/skrivehjørnet mitt! ;))


Kanskje har du noen furumøbler stående som du er lei av, kanskje furumøbler du har forvist til kjellerstuen eller hytten? Da håper jeg det "ny-gamle" skrivebordet mitt kan inspirere deg til å gi furumøblene dine nytt liv igjen med litt maling! :))


Har du meldt deg på i giveaway-trekningen? Hvis ikke kan du gjøre det her: PÅMELDING

Ha en fin søndag! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



13 kommentarer:

Anne Grethe sa...

Det ble bare så nydelig! Fargen er helt skjønn!
Imponert over hvordan du har greid å male pent inni de smale hyllene...
Ha en fin søndag :-)

Sologbolig sa...

Såååå flott!! Herlig skrivebordsplass....her blir det nok både hyggelig og fint å sitte...kreative tanker vil trivest her !! Ha ein flott søndag.

Unknown sa...

Det ble kjempefint ,utrolig hav litt maling kan gjøre(og det hjelper at den som holder malekosten er kreativ også da).
Ha en fin søndag , Marit.

Laila sa...

Fantastisk nydelig, litt av en jobb tenker jeg.
nydelige detaljer, og den type monogrammer har jeg lett etter og ikke funnet.
Ha en fin søndag, her regner det myyye så her blir det håndarbeid og innekos.
Klem Laila

Johanna Stålros sa...

Så underbart. Harmoniskt och så vackert....Stor kram på dig/ Johanna

toves sammensurium sa...

Så fin den ble da,fargen er bare så lekker!Særdeles vellykket forvandling:)

Monica sa...

Så alldeles lekkert det ble, og så fint du har pyntet oppå det :))
Fargen er kjempefin.

Barnelykke sa...

Vakker - en skikkelig fin blåfarge, gladfarge :)

Mye spennende effekter og pynt du har satt sammen.

B I R T E

Lille meg sa...

Lekkert - rett og slett.. Blir en smule misunnelig ;)

Ann sa...

Tusen takk for alle de koselige tilbakemeldingene! :)) -Jeg ble jo selv så fornøyd med skrivebordet, så nå var det unektelig litt spennende å se hva dere syntes om fargevalget og det ferdige resultatet! ;))

Stor klem, Ann :0)

Ingunn sa...

Å så lekkert. Og så fint stylet og! Viktig å blande nytt og gammelt ser jeg. Og ting med minner. Jeg må lære mer av deg!

Klem Ingunn

mona.z sa...

Så herlig farge, og mange vakre detaljer. Tenker du kommer til å kose deg der ja:) Sitter selv med pc´n på fanget i sofaen, men nå fikk jeg virkelig det "sparket bak" jeg trenger for å lage meg et koselig "pc sted". Klem fra meg:)

My home is my Castle sa...

For en nydelig farge....Herlig :)

Ønsker deg en fin kveld.
Klem,Kari