søndag 22. januar 2012

Har du prosjekter du gleder deg til å ta fatt på til våren/sommeren?


Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 10 vakre bildene som du ser i dette innlegget tilhører housetohome.co.uk, -en nettside fulle av inspirasjon, eid og drevet av det britiske forlaget IPC Media. (All 10 beautiful photos shown in this reportage belong to housetohome.co.uk, -a great website by the British publishing company IPC Media). 


Jeg har startet nedtellingen til vår, varmende vårsol, lengere dager fylt med masse deilig dagslys,  sommer, lange varme solfylte dager og lyse herlige sommerkvelder! Ikke bare det, jeg har også startet planleggingen av sommerens uteroms- og hageprosjekter! ;) Har du prosjekter du gleder deg til å ta fatt på til våren/sommeren? Vi har som vanlig mange, mange! :))


Jeg kunne veldig godt tenkt meg en vinterhagestue fast i huset, der tre av fire vegger skal være av glass, -ja og taket også selvfølgelig! Det er så herlig med masse dagslys!! Men jeg er litt usikker på hvor hensiktsmessig det egentlig vil være. De koster mye å bygge, og så koster de jo litt å holde varme vinterstid, og til syvende og sist er det jo også veldig begrenset hvor mye dagslys vi har om vinteren i Norge... Uten dagslys har en vinterhagestue som dette tre helsorte vegger og sort tak... Vel jeg har lyst på en likevel jeg! :))


Se denne spisestuen med glasstak! Herlig, ikke sant? 


Dette er jo ikke egentlig et uterom, men mye glass i rommet, ikke minst i taket, gir en herlig følelse av å være ute også når man er innendørs. Vi har jo heldigvis sommer-paviljongen vår, -der kan vi spise middag ute om sommeren når det er varmt i luften men fare for regnbyger. Med de forholdsvis korte sommerene vi har i Norge, kombinert med de lange fine lyse sommerkveldene, synes jeg det er viktig å legge tilrette for at men kan være mest mulig utendørs i sommerhalvåret. Apropo sommerpaviljongen vår, så blir nye benker i paviljongen et av vårens mange prosjekter. Vi planla å lage de i fjor men så tok vi fatt på utbyggingen av nyterrassen, og paviljong-prosjektet ble dermed utsatt til i år.


Her enda en spisestue, og et kjøkken, med glassfasade og glasstak. Det gir et fantastisk lys inne, og den ekstra takhøyden gir et herlig volum, luft, i rommet! Kanskje er det takterrasse på dette huset, -slik at man kan titte ned i spisestuen fra terrassen? Nydelig!


Her en annen   hagestue. Når jeg ser dette bildet kan jeg knapt vente med å "sommeråpne" lysthuset vårt igjen! Vi har ikke vært så mye der ute i vinter, men i mars og utover regner jeg med jeg legger turen innom daglig! ;)) Da skal jeg sette på litt varme der ute og bære ut krukker med oliventrær, lavendel og påskeliljer! Vips så er våren her! ;)) 


Her en bitteliten hagestue med ikke så mange vinduer, men koselig var den da likevel? Byggevarekjedene selger utallige varianter ferdige boder. Har du ti tommeltotter når det kommer til snekring eller for lite fritid til å ta fatt på et snekkerprosjekt fra grunnen av selv, kan du jo kjøpe en ferdig bod i furu, male den i en lys lekker farge både utvendig og innvendig, og møblere den? Et lite "mammareir" som på bildet her? :)) Den ene veggen kan du jo også sage bort og sette inn glassdører også, slik som her, dersom du vil det. Kanskje kjenner du noen som har noen eldgamle vinduer stående som du kan få for å lage glassdører av? Et lite lysthus som dette kan godt stå på plenen, på en brosteinsbelagt platt, eller for den saks skyld i enden av terrassen! ;) Veldig koselig med en slik liten lesekrok i hagen hvor du kan kose deg med en kopp kaffe eller et glass vin og en god bok i ro og fred mens du lytter til sommerglade unger som leker, travle humler som flyr forbi, løvtrærne som rasler svakt i den varme sommervinden og fuglene som kvitrer! ;)    


Jeg gleder meg også noe helt enormt til å få starte drivhussesongen! :)) Jeg er så glad for at det ikke er mere snø ute enn det er, håper virkelig det ikke kommer mer heller, for da kan jeg kanskje begynne våronna i hagen og starte opp ute i drivhuset kanskje allerede i mars. I år skal jeg også lage grønnsakshage! Nå har jeg planlagt det to år på rad, men det har ikke blitt tid, men i år SKAL vi! Vi har en masse små byggeprosjekter vi ønsker å gjennomføre til sommeren, ingen store, så i år tror jeg vi vil rekke MYE! :O) Jeg gleder meg også til å få på plass resten av mønekryssene på huset, male grunnmuren vi pusset i fjor, vi vurderer å hive inn noen vinduer i garasjeveggen, vi skal også kanskje bygge tak over deler av terrassen vi bygde i fjor, vi får se, det er enda noen måneder til våren er her for fullt og i mellomtiden koser vi oss med å planlegge sommerens hage- og uteromsprosjekter! 


Det kribler i hele kroppen når jeg ser bilder som dette!! Her planlegges visst grønnsakshagen! Kanskje jeg skulle male en tavle direkte på husets grunnmur, 1 m bred x 2 meter høy kanskje... hm... det kunne blitt knalltøft! -Så kunne jeg skrive ting som dette på den! Grønnsakshagen vår blir nemlig liggende bare noen meter fra huset og den nypussede veggen, nedenfor nyterrassen. 


Hvis du forresten lurer på hvor det ble av bildene av stuen vår og vinterhage-stemningen jeg planla der, så kommer de denne uken! ;) Jeg tok bilder der forrige tirsdag, men det så ganske så stusselig ut ettersom det nesten ikke var kommet opp noen løkblomster i det heletatt enda! :D Men nå spirer de for fullt, så nå begynner de å bli riktig så fotogene! Blomster har de selvsagt ikke fått riktig enda, men det blir, det blir! ;)) Tenkte å ta bilder nå i begynnelsen av uken som dere skal få se, og så skal jeg ta nye igjen når alle løkblomstene å blomstre! ;) 


Jeg likte denne plenen! Et begrenset område med knallgrønn plen, med mye vakkert som vokser rundt, ikke plenen...


Jeg samler på busker og trær, har vanvittig mange sorter, og de  er godt spredt utover hele plenen vår! Søtt da de var små, men nå begynner det hele å bli mere kaotisk...(kremt)... Vi klipper dem hvert år, ofte flere ganger i løpet av et år, men jeg har likevel fått mer og mer lyst til å flytte mange av trærne og buskene til tomtegrensen mot sør-øst, slik at vi får mere tomt plenareal. Vet ikke helt hva vi skal med det, men det blir layoutmessig mye ryddigere tror jeg. Vi har hekk rundt hele tomten (syrinhekk) og den er jeg kjempefornøyd med, men alle de andre mellomstore trærne tror jeg med fordel kunne vært mere samlet. Både for å få en ryddigere tomt, men også for å stenge ytterligere for naboer og gang- og sykkelveien på sørøst-siden av huset vårt. Vel, sant å si har de ikke en sjans til å se inn på tomten vår i sommerhalvåret nå heller, p.g.a. alle trærne våre! ;) Tror jeg må i tenkeboksen, du kommer sikkert til å få høre mere om disse planene utover våren! ;) Synes i hvertfall det var veldig fin plen på dette bildet, med mange vekster i forskjellige høyder og farger rundt plenen heller enn . De høyeste trærne bakerst, de laveste nærmest plenen.    

Har du prosjekter du gleder deg til å ta fatt på til våren/sommeren, ute eller inne, så skriv gjerne noen ord om det nedenfor! Jeg synes det er kjempegøy å lese slikt, og det vet jeg mange andre som synes også! ;)) Del, del! Nå trenger vi vårinspirasjon! :O)

Flere inspirasjonsbilder her: housetohome.co.uk 

Ha en fin start på den nye uken! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.


Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


9 kommentarer:

Bettum Villa sa...

Her var det utrolig mange flotte planer/drømmer. Kjenner jeg godt kunne tenkt meg vindu i taket i stua så kunne jeg ligget inne å kikket på stjernene (noe jeg synes er skikkelig stas).

Når det gjelder planer så har jeg vel endel, men ingen er vel akkurat spikret fast til dette året. Blir liksom til at man ser om man har penger til det der og da. Men nå skal jeg starte med å male stue og spisestue og jeg tror det blir knall. Sparer til innkjøp av nye taklamper, gulvtepper og litt hyller.
Og så er det kontoret som venter på å bli ferdig. Alt jeg trenger der er litt cash. Cash til oppbevaringsmøbler fra Ikea.
Uteplassen trenger også endel kjærlighet i år hvis jeg ønsker å bruke litt tid der.. så vi får se hvordan det går. Har kjøpt inn en drøss med små fuglehus som jeg skal pimpe og henge opp på trærne. Blir sikkert søtt.
Ellers så har jeg egentlig små prosjekter i hele huset hele året ;P (helt håpløs blir jeg noen ganger kallt ;P).
Ønsker deg en flott ukestart.
Klem Madelén

Unknown sa...

Tusen takk for å dele disse fabelaktig bilder! Den vinter hage i den firste bilde er nøyaktig hva jeg ønsker for baksiden av huset vår.

klem,
vicky.
ny leser

Ingvild sa...

Har alltid altfor mange planer, men med småbarn er det alltid en utfordring å få til. Godt en har foreldre som er flinke til å hjelpe til! Har lyst til å få bygd en sofabenk med puteoppbevaring (skal jo ha plass til alt uten at det ser kaotisk ut!:)) som skal stå under "halv"tak (eller kvart-tak blir vel mer dekkende). Ellers har jeg lyst til å få bygd terrasser og nye trapper på kortsiden av huset, hvor det er grus på to nivåer, og noen stooore blomsterkasser til småbusker og planter. Og kanskje en platting i det ene hagehjørnet med noen stolper rundt og over for klatreplanter.... Blir jo ikke så dyrt når pappa kan snekre... har lyst til å lære meg det jeg også!
Ellers blir det nok noen anskaffelser av flere planter, og flytting av de vi liker minst til å piffe opp skråningen ned mot naboene.... Evig prosjekt det, der...
Ellers er det nok av prosjekter inne i husert også, både maling og sying.
Lykke til med planleggingen! Blir spennende å se!

Monica sa...

Hei på deg.
Tusen takk for at du deler disse fantastiske flotte bildene med oss.
Litt planer for våren har vi, men en del av det forutsetter en godkjenning fra kommunen..., så her tar ting litt tid!
Ønsker deg en riktig fin fin onsdag.
Klem, Monica

Garage sa...

The photos are just perfect. I love the atmosphere and the color combination of each rooms. Great blog!

Gårdsjenta sa...

Det var nydelige bilder, mye inspirasjon å hente der :)

Moro å legge masse planer for våren og sommeren! Her er det ny terrasse, grønnsakshage, maling av diverse utemøbler, pluss nytt tak på låven som er prosjektene. :) Fikse opp lekestue og litt sånne ting er det også, hvis man får tid..

Håper bare på en mye bedre sommer enn i fjor!! For da var det ikke så veldig fristende å holde på ute bestandig..

Håper også på at snøen blir fort borte etter februar, for da skal vi være ferdige med inne-prosjektene våre :)

Garasjeenke No.1 sa...

Hei Ann.
Titter innom deg fra tid til annen for inspirasjon og tips, og denne uka hjalp du meg virkelig :O)
Jeg har lenge vært i tenkeboksen for litt solavskjerming for mine spisestuestoler i skinn som står nære store vinduer. Det er nesten vondt å stenge sola ute, men stolene vil jeg jo gjerne bevare også.
Jeg hadde mange hensyn å ta med tanke på lamper osv som ikke skulle flyttes på, og behovet er kun tilstede disse få timene vår/høst mens sola er "lav"...

Så dukket fasiten opp hos deg!! :O)

Når du la ut bildene med Roll-ups i bambus falt alt på på plass og jeg "løp og kjøp" tilsvarende i riktig mål og farge til mitt bruk. De henger nå oppe og jeg er SÅÅÅ fornøyd med resultatet! Har allerede fått testet de, og utsynet er godt bevart, og jeg er ikke lenger redd for stolene mine.

Så TUSEN TAKK til deg og lykke til videre med din superinspirerende blogg. ;O)

Ingunn sa...

Hei Ann,

Så mye fin inspirasjon. Det nederste bildet (med plenen) var kjempesmart. Slik vil jeg forsøke å løse behovet for ren plen og busker (meg).

Ha en fin helg snart!!!

Ann sa...

Åhhh så herlig å se at det planlegges for fullt rundt om i landet! :)) Det er et vårtegn! ;)) I hvertfall her i huset! ...Vel, sant å si planlegges det året rundt her, men det blir ekstra mange planer når det går mot vår! ;)
Kjenner meg igjen Madelén, kommer lottegevinsten en dag tror jeg jammen vi først hiver en etasje oppå den ene "vingen" på huset, og der skal jeg i takflaten som vender mot sør ha 7 stk. 3-4 meter høye Velux-takvinduer! :))) Da får jeg inn vanvittige mengder dags- og sollys, også kan jeg titte på stjernene! ;)) Ene enden kunne vært hobbyrom, i andre enden skulle jeg hatt trimrom! Trene i gnistrende dagslys, nesten-ute, i gnistrende dagslys! -DET hadde vært heeelt fantastisk! :O) ..Nei, det blir nok med drømmen for min del. Jeg klager på ingen måte på det vi har i dag, men jeg har stadig nye idéer til hus og hjem, og drømmer er viktige å ha!! :)) Uten drømmer blir det ingenting!

Heng etter pappaen din når han snekrer Ingvild! Ikke slipp han av synet! :)) Mange tror nemlig de lærer å snekre av å lese bøker, men det man lærer aller best av er å se på folk som virkelig kan det de holder på med! -Studere hva de gjør, be de tenke høyt når de merker av, stiller inn sagen, måler, vatrer og kutter! Følg etter pappaen din og still spørsmål! -Og prøv selv! Jeg er sikker på at han vil synes det er kjempegøy at du vil lære det! -Og så er det så utrolig greit å kunne bygge terrasser og lignende selv! Gøy er det også å klare, og ikke minst tørre, selv! ;))

Håper du får positivt svar på søknaden Monica. Du får sikkert en ekstra stjerne i margen hos byggesaksbehandler for å ha søkt allerede nå dessuten! ;)) Byggesaksbehandlerne på kommunenen er "en smule" overarbeidet i mai/juni fordi alle da har "panikksøkt"! ;))

Å så bra Garasjeenke nr. 1! Hi, hi, knakende bra navn forresten! :0)

Veldig koselig å høre om planene til dere alle! Takk for at dere skrev noen ord! Jeg blogger for å inspirere, men jeg blir jammen bra inspirert av å høre om alt det dere planlegger også skal dere vite!! :))

God helg!

Stor klem, Ann