fredag 24. september 2010

Vi snekrer et stort vitrineskap av gamle vinduer - Del 3,5: Knottejakt!

Skissen av det store vitrineskapet som vi er i gang med å bygge av gamle vinduer ser du HER (Del 1), og fikk du ikke med deg Del 2 så kan du lese det blogginnlegget HER. -Og Del 3 finner du HER.

I dag har vi vært på knottejakt! Etter timer med leting fant jeg til slutt det jeg lette etter: Noen bittesmå, enkle, stilfulle knotter i børstet stål, bare litt større enn en klinkekule, men helt perfekte til det nye rustikke vitrineskapet i spisestuen vår! O store lykke! Vi måtte bare hjem å montere dem øyeblikkelig, og i kveld koser jeg meg i varmen fra vedkubbene i den knitrende peisen mens jeg nyter synet at de nye blanke vitrineskap-knottene! :))

De er bittesmå og enkle, nesten usynlige mot det røffe rustikke værbitte hundre år gamle treverket, men det er slik det må være synes jeg. Anonyme, men likevel gir de det lille ekstra moderne preg til vitrineskapet. Prikken over i´en på en måte... ja jeg ble svært fornøyd med disse! :)) Prisen, kr. 15,- pr. stk. var jo heller ikke å si noe på!

Ettersom disse skulle monteres på vitrinedørene som er eldgamle vinduer med en vindusramme-tykkelse på ca. 35 mm, var skruene som fulgte med knottene aldeles for korte. Men jeg erstattet dem med slike skruer som har gjenger i begge endene, og da passet de helt utmerket! ;)

Nå er alle hyllene i vitrineskapet montert, og jeg har endelig begynt i sette ting inn det nye skapet!! (Klarte ikke å vente lengre! ;)) Jeg har enda ikke bestemt meg for belysning, men den avgjørelsen skal tas i morgen. I morgen skal også vindusrutene som mangler monteres og kittes. Alle skapdørene har kommet opp i kveld og alle hele ruter er nå pusset skinnende blanke!

Dette var bare en liten statusrapport fra vitrineskap-prosjektet. Bilder av det ferdige vitrineskapet kommer etterhvert! ;))


Jeg ønsker deg og dine en fortsatt fin fredagskveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.





Litt om hvor jeg fant disse vinduene og hva annet slike gamle vinduer kan brukes til ( redesign / gjenbruk ) kan du lese i tidligere bloggeinnlegg HER, og HER.

6 kommentarer:

ANETTESHUS.COM sa...

Wow!! Så flott skapet blir! Kjempe-lekkert! Dere er sååå flinke:)

Ha en super helg!!

Klem klem
ANETTE:)

toves sammensurium sa...

Ka farsken :/
Trodde jeg skulle få se det ferdig jeg nå....er utålmodig spm bare det....vet det blir FANTASTISK!!! I morgen da...da kommer det vel????
God Helg:)))
Toveklem

Anonym sa...

Utrolig flinke dere er :)Veldig imponert og litt misunnelig.Hilsen bloggløs leser,Cath.

Linda sa...

Du er så utrolig flink:) Jeg gleder meg til å se resultatet:)
Ha en goood helg:)

Ann sa...

Tusen takk for de koselige kommentarene! :))

Oj, du må nok vente enda litt til Tove. Kanskje, men bare kanskje, du får se det ferdige skapet i morgen kveld! ;) Jeg må se hva jeg rekker. Rute- og kitteplanene mine ble nemlig utsatt til i morgen :S... Flott høstvær i dag gjorde at jeg prioriterte å høstpynte inngangspartiet vårt, samle inn frø og tømme/rengjøre blomsterkrukker og drivhus. Sommeren er uigjenkallelig over for denne gang, og i år SKAL jeg klare å få alt sammen under tak før ting begynner å fryse fast i bakken! ;)) (Vi har tidligere år vært heeelt håpløst dårlige til det! :D)

Ha en riktig fin lørdagskveld! :)

Klem, Ann.

Nina i Julabygda sa...

Så utrolig fint skap dere har laget!! Skal jammen meg lagre den blandingen av farger, det ble alldeles nydelig! Liker bloggen din kjempegodt, skal følge deg videre! :)

Klem fra Nina