lørdag 19. februar 2011

Oppussingsprosjekt Bad - Del 14: Den hundre år gamle steinplaten er på plass!

Nå er endelig alt som normalt hjemme hos oss igjen: Ungene er nesten helt friske igjen, det bare snør og snør ute, jeg planlegger nye store og små prosjekter i hus og sommerhage mens jeg koser meg med å male de tingene som allerede er ferdige, og min kjære rusler inn og ut av garasjen for å skjære litt material, hente ved, hente snøfresen o.s.v. Når man har hus trenger man da aldri å kjede seg, hi, hi! ;)

Den hundre år gamle steinplaten jeg nevnte i Del 10 er nå endelig på plass på benken! Denne godt og vel 2 cm tykke platen i hvit marmorstein med noen svakt synlige vakre grå årer i var benketoppen av disken i min oldefars butikk!


Marmorplaten stod først på lageret i butikken i en årrekke etter at butikkdriften og butikkinteriøret en gang på 70-tallet ble "modernisert" (= rasert!), og da det gamle butikklageret skulle rives berget heldigvis pappa denne steinplaten. Den har nå stått i veien i garasjen hos mamma og pappa i tiår, og den var etterhvert dekket med litt sand, litt rust, sagflis, litt asfaltlim og annen skitt. Den var sannelig ikke så vakker der den stod, og jeg var ikke helt sikker på om jeg ville klare å få den ren og fin nok til at jeg ville ha den på badet vårt! Men stein er stein! Det er jo nettopp det som er så fint med ting av ekte naturmaterialer enten det er stein, heltre, metaller eller andre ting: Det er varig og det kan fikses nesten uansett hvor jæv... utgangspunktet måtte se ut! ;)

Jeg gikk løs på benkeplaten med skrubb, steinrens, malingsskrape og i det heletatt, hi, hi, og seee så flott den ble! :)) Ren og nærmest glitrende hvit! Den har noen små riper og hakk, men slike små skjønnhetsfeil synes jeg bare er sjarmerende! Skulle bare mangle om ikke hundre års butikkdrift skulle ha satt sitt preg på steinoverflaten! Ripene forteller at steinplaten har historie, -sjel og sjarm! ;)) Jeg bare elsker særegne - unike - møbler som det denne benken nå ble! Møbler som du aldri ville finne i møbelforretning om du så lette i ti år!


Som nevnt tidligere er det nok også derfor jeg og Kjære som oftes ender opp med å lage møblene våre selv ;) -Stort sett alle møbler hjemme hos oss har vi enten bygd selv fra grunnen av, eller så har vi kjøpt nye møbler i butikken for så å bygge dem om før de ble tatt i bruk! Apropo det: I dag holder jeg på å male et vitrineskap fra Ikea som vi har bygd litt om. Skapet "Detolf" har blant annet fått laaange fine ben! ;) Bilder av min nå langbente himmelblå abstraktmalte Detolf med "hatt" kommer i løpet av helgen! :))

Jeg har kjøpt noen fine sitteputer til den nye badbenken, -stein er litt hardt å sitte på! ;) Bilder av benken ferdig "stylet" skal du også få se i løpet av helgen.

Noen bilder skal opp på badveggene, hyllekanten bak badekaret har fått litt ny stæsj, og så fant jeg DE helskjønne Riviera-stemning-hånddukene! Bilder av stæsj og håndduker kommer også, men nå skal jeg opp på badet å gjøre ferdig Detolf´en min, hi, hi!

Ha en fortsatt fin lørdag! :)

Klem, Ann,

Interiørbloggen Glassveranda.

Fikk du med de tidligere bloggeinnleggene om "Oppussingsprosjekt Bad"? Hvis ikke finner du dem her:

D
el 1: Et klassisk speil i "gull" og sort "vandalmalt" og totalforandret
Del 2: Skoddene montert
Del 3: Mens vi ser på at malingen tørker...
Del 4: Helomvending, fant den perfekte tekstil og jammen fant jeg tekoppene jeg trenger til badprosjektet også
Del 5: Skoddene er ferdigmalte
Del 6: Lysekrone i messing totalforandret med sjokkblå maling og gamle tekopper fra brukthandelen
Del 7: Bruk en vakker tekstil som bakvegg på en reol/hylle
Del 8: Helt utrolig hva maling kan gjøre!

Del 9: Nye bokser til oppbevaring av badets "Må-ha"
Del 10: En skisse av benken vi nå skal lage!

Del 11: I dag har vi bygd en 2,5 m lang benk til badet! Enkel å bygge, -se hvordan
!
Del 12: Benken er ferdigmalt! Den ble ikke grå likevel... :))

Del 13: Nymalt Buddha



Ingen kommentarer: